Liniversities Fiald Stalf internalional,
ine {ermerly Amenican Universiting
_ Field Stall Inc was founded in 1950
- as a nonprolil mombership cotpora:

- ton of American aducational institu
_ tions It emplovs 3 fulltime siall of

loremnareaspecialislswhowrilo iom

. abroad and make periodic visits to
~ member institulions.

_ INSTITUTIONAL MEMBERS

- University of Alabama/Dirmingham
. University of Alabama/Tuscaloosa

~ Brown Univarsily \

- California State University Fullarion

. California State University/Northridge

. Dartmouth College

. BastWaesl Lenter

~ University of Hawail at Manoa

_ Indiana University

~ iastitule for Shipboard Edication

- University of Ronoas

_ University of Malaya

_ Mlichinan Stale University
Liniversity of Missouri

~ University of Pillsburgh

- Utah Stale University

University ot WiseonsiniMilwaukes

~ AUTHORS

BARBARA HARRELL-BOND is asocial

_anthropologistwhorecevedan M Ll

_anda D EHL inanihropology lromthe
. Universily of Oxlord whete she s o
. bellow of the Institule of Common.

~ wealth Studies. Her special interests

~are law family urbanization and the
- pioblems of poverly and ccononiic
. dependency Hermostreconi book s
A June A revolution Boblaved, an ac
_ countotihe Hawlings Rovolution in
- Ghana Dr Haroll Bond has boen re
— porting for the Fioid Siaffsinee 1978
- most recently on relugess inthe 50

_dan

" MICHAEL CADER, a senior at Brown
- Universitywieic howaseditorfortwo
- years ol fssyes, did research for this

- Roporlas a UES e

_ {© Universities Field Staff International.

- Ine PO Box |50 Havover NH 03755
_ IS8N 0743-9644

THE NEW INFORMATION ORDER

by Barbara Harrell-Bond
and Michael Cader

1983/No. 1
Africa/General
[BHB-1-"83]

The debate on a “new information
order’ is concerned less with im-
proving and extending technol-
ogy than with the content of in-
formation, financial control, bias,
ethics, problems of national se-
curity, and media responsibility to
represent the public interest. The
author reviews the controversy as
it relates to Africa.

“The power of the news media. Some
of us didn’t know it.” Lt. Jerry Rawl-
ings, the Ghanaian head of state, was
talking with an Australian television
team in Ghana in the second week of
March 1982.

It's a pity that there is not much
time where we could actually sit down
and exhaust this thing properly. Be-
cause this message has got to be got-
ten across to your people, you see.
Situations are being misrepresented.
This is the power of the so-called West.
This is the power of the press.

To me itis a beautiful thing when
| can show my fellow man a copy of
Newsweek — when | start talking
about how things are internationally
related. There is a picture of Khadafi
and the article is talking about him
being the international terrorist. And
you can open it and there is a passage
that says that all over the world this is
what he is doing here and there. And
then there is Ghana and it says that
Khadafi is supposed to be inciting
some tribalist riot here.

And this man knows it is false.
Then he sees the use to which News-
week is put! But meanwhile there is no
way that he or I, seeing that it is false,
and knowing that the American news-
papers are lying, there is no way that
he or | have the chance to get out of
Ghana and tell people outside that

what you are being told in Newsweek
is false, that this is not happening in
Ghana. See? This is the power of the
news media.

Several times during the inter-
view the Australians asked Rawlings
what Australia could do for Ghana.' He
brought them back to the issue of the
power of the press.

For a start, you [journalists] are
the ones who can do the most, actu-
ally, for us. Getting back [home] and
re-representing properly what you
have seen here.... Here you are,
interviewing me and | am only telling
you my version of it, as if | am sup-
posed to be the [only] medium of ex-
pression. Why should my word be au-
thoritative? As a matter of fact, yours
can be even more authoritative than
mine!

In these few sentences, Jerry
Rawlings, in his characteristic style,
went straight to the heart of the issues
that have produced the demand for a
“new information order.”

This report examines that de-
mand — promoted by a majority of the
members of the United Nations
through the United Nations Educa-
tional, Scientific and Cultural Organi-
zation (UNESCO) — from the perspec-
tive of the “Third World,” especially
African states. It acknowledges the
common beliefs that a free flow of in-
formation exists in the West, that the
United States in particular has the
freest press in the world, and that most
African governments control and cen-
sor their press. These assumptions
underlie the thinking of those who
challenge UNESCO's efforts to
achieve a more balanced flow of in-
formation.

The topic is complex and con-
troversial, and cannot be covered
adequately in this brief Report. The
debate raises profound issues con-



2/BHB-1-'83

cerning the relationship between the
state (or those who hold political
power) and the media. The problems
that exist will not be solved simply by
improving and extending technology,
however. The United Nations has pro-
claimed 1983 World Communications
Year, wit the aim of establishing a
fully-integrated global network, em-
phasizing technology. My objective in
this Report is to bring attention to
equally or more important questions,
such as the content of information, fi-
nancial control, bias, ethics, problems
of national security, and the responsi-
bility of the media to represent public
interest. Without discussion of these
more difficult, nontechnical issues,
there is little likelihood of progress de-
spite UNESCO’s efforts.

What's Wrong with the “Old” Order?

The current debate has its roots
in the original United Nations Charter,
which proclaimed the right to the free
exchange of information. The first
conference on the freedom of infor-
mation, held in Geneva in 1948, iden-
tified the need for “'re-establishing the
world’s equilibrium’ in the circulation
of information. (Some critics have
pointed out the difficulty of re-estab-
lishing something that never existed.)
In 1948 most of those countries now
concerned with establishing a new in-
formation order were themselves de-
pendent territories, subject to the con-
trol of the “‘big powers” and, as such,
not participants in the debate. As their
circumstances changed, however,
concern and participation grew, so
that the ‘“‘debate” is now a “cam-
paign.”

Those who lead the campaign
make two fundamental criticisms of
the existing system. First, they argue,
there is a gross imbalance of news re-
porting, with the affairs of the Third
World receiving little attention in the
international press. Second, the news
that is disseminated is collected by re-
porters who are often ignorant of the
achievements of Third World coun-
tries, and give disproportionate em-
phasis to their problems, especially
political instability. Decisions about
what constitutes “news’” are made on
the basis of criteria set by the Western
press and interpreted according to its
values.

Responsibility for the formal
campaign for a new information order
is now lodged with UNESCO. For a
long time, UNESCO’s activities were
confined to helping member nations
fight illiteracy, improve communica-

tions networks, and encourage educa-
tional development. Then, in 1976, ata
general conference in Nairobi,
UNESCO commissioned the Interna-
tional Association for Mass Com-
munications Research to study
foreign news presentation. As evi-
dence of the Western monopoly
of international communications
mounted, the demands of the non-
aligned states for change became
more specific. Recognizing that they
represented two-thirds of the world’s
population, they tried to assume the
right to affect policy which this major-
ity position within UNESCO should
have allowed them. Suddenly
UNESCO was thrust into the center of
an increasingly heated debate. Then,
in 1980, it published a study entitled
Many Voices, One World: Towards a
New, More Just and More Efficient
World Information and Communica-
tion Order, which evoked still more
widespread criticism. According to a
commentator in West Africa, UNESCO
“ought to be the least controversial
agency in the UN system. Yet in recent
years UNESCO has become the most
politicised of the UN agencies in the
important sense that it has encour-
aged governments to assert their
power in the perennially sensitive area
of news. But it is being destroyed by
schism over a single issue: the right of
ordinary people to learn what they can
of the world without the interference
of their political masters.”? While ad-
mitting that the “right to learn” is a
vague concept and that access to
news is always an “imperfect thing,”
the author nevertheless advises
UNESCO to concentrate its efforts
where they belong: eradicating illiter-
acy, providing access to radios, im-
proving physical communications,
and training journalists. One could
cite hundreds of similar articles ad-
monishing UNESCO to refocus the or-
ganization’s activities on the “right”
track.

The News Monopoly

One must agree with Mario de
Andrade, Commissioner of Informa-
tion and Culture in Guinea-Bissau,
that information might be ““a right, but
it has been over a long period of time
and still is, an industry exercised by
the big international agencies who
distribute the news they have both col-
lected and selected.’"

The “big four’” among the inter-
national news services are the United
Press International (UPI), Associated
Press (AP), Reuters, and Agence

France Presse (AFP). AFP receives
state subsidies and is thus always
identified as the voice of the French
government. Tass, the Soviet agency,
is supported completely by the state.
Reuters and UPI began as private ini-
tiatives along with the rise of European
and later American industrialism. AP is
a cooperative, nonprofit membership
corporation. The power of these
agencies to determine the content of
information which is disseminated
throughout the world is hard to over-
estimate.

Over 90 percent of the foreign
news printed by the world’s newspa-
pers is supplied by AP, UPI, AFP and
Reuters.

The Third World, which repre-
sents over two-thirds of the world
population and area, accounts foronly
25% of reports from the four agencies.
Since these agencies are based in the
West, the major part of their news
package is about events in the indus-
trialized  countries. . .. Running
against the fast current of this broad
river of news from the West is a trickle
of information from the Third World
which barely manages to reach the
doors of the readers in New York,
London or Paris. This counterilow
from the developing countries is also
controlled by the "big four.” The ex-
change of news between the West and
Asia is typical of the imbalance. AP
sends out from New York to Asia an
average of 90,000 words daily. In re-
turn, AP takes in 19,000 words, either
from its correspondents or from the
national news agencies of Asia. Reut-
ers and UPI also send out four or five
times more than they take from that
continent.” i

This staggering imbalance is
also reflected in the postings of corre-
spondents: 62 percent are based inthe
United States and Europe, withonly 17
percent in Asia and Australia, 11 per-
cent in Latin America, 6 percentin the
Middle East, and 4 percent in Africa.
Typically, a reporter posted to Delhi
might be expected to cover events
from Kabul to Rangoon, an area of
five-and-a-half million square kilo-
metres.

AP, the largest of the news
agencies, was created in 1848 by six
New York newspapers. Today it sends
out 17 million words daily. Its expan-
sion accompanied that of American
economic power, after the Second
World War, to Europe, Latin America,
and the Far East. Ironically, in its early
fight to break the monopoly power of
Reuters, the Executive Manager of AP



once accused this British agency of
“denigrating the U.S. in reporting
American news to the world.”

Agence France Presse has a
network spread over 167 countries.
Reuters, having the highest income
among the “'big four,” gets more than
80 percent of its income from foreign
subscribers. The economic imbal-
ances between the North and the
South are certainly a factor in the un-
equal exchange of information, and at
least one commentator went so far as
to say that a new global economic
order is a precondition for change in
the information order. Indeed, to a cer-
tain extent, the campaign for a new
information order has been side-
tracked by the question of how to get
the funds to bring it about.

in 1980, UNESCO appointed the
McBride Commission to study the
South-North communications prob-
lems. Its findings were reported and
debated at a seminar sponsored by the
World Federation of United Nations
Associations held in Geneva in 1981.
Emphasizing the need to “strengthen
independence and self-reliance, to
eradicate illiteracy and improve edu-
cational systems,” the report recom-
mended the use of sophisticated
technologies such as satellite trans-
mission, simultaneous interpretation,
and automated translation facilities
for crosscultural transmission, as well
as preferential tariffs to favor poor na-
tions. One member of the McBride
Commission observed that the mas-
sive financial investment implied in the
recommendations meant that the task
would take several decades to effect.

In January 1982, representatives
of 35 nations met at a second
UNESCO-sponsored conference, to
consider the development of news and
information programs. The partic-
ipants focused their attention on 54
projects which, had they been ap-
proved, would have cost $80 million.
All were proposed for funding by the
International Programme for Devel-
opment of Communications (IPDC),
created in 1981 at the initiative of the
United States, which “hoped to guide
the debate on a ‘new world informa-
tion order’ away from perceived efforts
to control the press and towards such
projects as training journalists and
providing communications equip-
ment."”’®

The United States declined to
contribute directly to a central fund
which would be under UNESCO con-
trol, arguing that many of the projects
involved government control of news

BHB-1-'83/3

This photograph of Jerry Rawlings was taken while he was expounding on the
power of the media. Even the choice of photographs can be used to influence
people’s view of leaders. Compare this pose with most press photographs, in
which he is always shown in uniform, gesturing aggressively or scowling,
suggesting a despotic, militaristic leader. (Photo: Barbara Harrell-Bond)

agencies and the U.S. would not sup-
port any program that encouraged
state control of the media. This argu-
ment was countered by a reminder
from the Venezuelan representative
that the principal responsibility for the
development of communications be-
longs, after all, to states. Heavily criti-
cized for its “frugality,” the U.S. gave
only $100,000 to a communications
project to be implemented by the US
Agency for International Development
(AID). Mr. William Harley, the represen-
tative from the U.S. State Department,
pointed out that “what we hope from
this meeting is appropriate recogni-
tion of the role of the private sector
within the program.” The Indian rep-
resentative, Mr. Rasgotra, made an apt
rejoinder. Pointing out that the devel-
oping nations had no objection to re-
ceiving private sector assistance, he
added, ‘‘the developing countries
should not become the dumping
ground for discarded, obsolescent
junk.”

Efforts to get sufficient contribu-
tions from other member nations were
undermined by the critics who “‘do not
trust UNESCO enough to put money
into a central fund for that purpose.”
Only about a tenth of the proposed
costs were collected, and the meeting
ended with a “modest first-year
budget of £481,000.”¢ Objecting to the
fact that the Third World governments
wanted the money to be contributed to
a central fund because it was believed
that this would invite government
ownership and control of the press,
some Western governments promised
to consider direct funding to specific
promising ventures. Mark August,
editor of the New African, regarded
this as an excuse and simply a delay-
ing tactic: "I don’t think that they want
to pay. And if they want to pay, let them
prove us wrong."”” He believes that the
West is actively blocking the creation
of a new information order which it
sees, mistakenly in his view, as against
its interests.



4/BHB-1-'83

The Attack on the New World
Information Order

Opposition from the United
States was based on the argument for
freedom of the press. As the U.S. State
Department explained, for some of the
more radical advocates of the new in-
formation order, ‘‘the remedy is to re-
strict the free international flow of in-
tormation, particularly by curbing the
power of the multinational news
agencies. Specifically, they seek to
license journalists, impose interna-
tional codes of journalistic ethics,
inhibit advertising, and extend gov-
ernment control over the press.”
Americans were warned, ‘‘the Soviets
assiduously support all of these pro-
posals for restricting press freedom.”
However, the State Department noted,
not all developing countries are so un-
reasonable. While they recognize the
gaps in information and communica-
tion capacity as real, “they seek co-
operation with the developed coun-
tries, not confrontation.”®

Others charged that, while
UNESCO officials might claim their
support for a new information order is
“wholly benign,” the entire program
implies state involvement in the con-
tent of news and in the activities of
journalists, and this has “brought
UNESCO into sharp conflict with the
Western democracies.” The danger is
camouflaged:

Buried in impenetrable bureauc-
ratese calculated to make the world
look the other way, proposals have
been surfacing at UNESCO for inter-
national codes to vregulate the
press. ... The essence of all the pro-
posals is that governments have the
right to sit in judgement over what the
press reports.®

In May 1981, some 75 journalists
and news executives from 24 coun-
tries met at Talloires, France. After
three days of discussion, they issued a
declaration urging UNESCO to aban-
don its attempts at regulating the
press. The meeting was sponsored by
the World Press Freedom Committee,
headed by a United States newspaper
publisher and the Fletcher School of
Law and Diplomacy at Tufts University.
The atmosphere at the meeting is cap-
tured in the report in the Times of Lon-
don:

Throughout the . .. conference,
representatives of free news organiza-
tions attacked the whole idea as a po-
litically-motivated attempt by the
Soviet bloc and its Third World allies to
legitimize government control of in-
formation and undermine interna-

tional respect for Western Press free-
dom. They also took a strong stand
against many specific features of the
proposed information order.

They opposed plans for
UNESCOto license journalists by issu-
ing them special identity cards, an idea
they said was inconsistent with a free
press, and opposed calls for UNESCO
to draw up an international code of
ethics, saying that such codes should
be formulated only by the press itself
and must be voluntary.'®

The meeting split, however, over
a call ied by Mr. Murray Gart, editor of
the Washington Star, for representa-
tives to put pressure on their govern-
ments to withdraw from UNESCO if it
continued with its plan for a new in-
formation order along the present
lines. Suggesting the contradiction in
such a minority position, representa-
tives of Third World and European
news organizations said they could
not support such a call for govern-
ments to withdraw from a world body
just because its decisions, supported
by the majority of its members, did not
please those governments.

The Times report noted that rep-
resentatives of the International Fed-
eration of Journalists had declined to
attend. The IFJ represents most Euro-
pean journalists’ unions and has taken
an ambiguous stand on the new world
information order because many of its
Scandinavian and Dutch members
tend to sympathize with it.

Since the very news monopoly
which was itself under scrutiny was
also reporting on the debates, it be-
came increasingly difficult for the pro-
ponents of the new order to get their
points across in the press. UNESCO'’s
Director-General, Amadou Mahtar
M’'Bow, a Senegalese, pointed out that
it was the Western press itself which
was arousing suspicions of UNESCO’s
intentions and that the reporting of
UNESCO’s activities had “‘verged on
madness and had ‘traumatised’ West-
ern governments.”'" Because major
news agencies carried only attacks on
the UNESCO plan and made no at-
tempt to present the majority view of
the member nations, a special fund
was set up to pay newspapers to print
the other side of the story. Le Monde,
which printed UNESCO’s position,
declared that it had not accepted
payment for doing so and charged that
part of the Western press, particularly
in the United States, was actively pre-
venting the United Nations from help-
ing Third World countries to publicize
their opinion.

Given the many examples of
Third World governments which do
not tolerate a critical press and the
number of cases of harrassment, im-
prisonment, and expulsion of jour-
nalists, it should not be surprising that
many writers from such countries
joined the chorus of protest against
the new information order. Bankole
Timothy, a Ghanaian journalist ex-
pelled by the Nkrumah regime, set the
tone. He claimed that the proposed
charter for the new information order
was being instigated by a group of
Third World countries which maintain
that ‘“‘operators in the news media
should submit themselves to dicta-
torial instructions from governments
regarding the type and content of the
news which should be published.” He
went on to comment more flamboyant-
ly: “What a travesty of the concept of
freedom of information and the pro-
fessionalism of mass communicators!
. . . Is UNESCO assuming the role of
purveyor of cultural imperialism and
political domination ?"'12

Like Bankole Timothy, few ad-
dressed the fundamental problems
that prompted the demand for a new
information order. Even reports like
that in the Sunday Times subtly alert
the reader to the politics of the con-
stituency supporting the new order
and to the extreme nature of its ac-
cusations:

A foretaste of the charter's con-
tent emerged from last year’s Bagh-
dad Declaration when a conference of
non-aligned countries’ governments
set out principles on which the new
order might be based. It stressed non-
interference in the internal affairs of
states, and the right of every nation to
protect its sovereignty. The declara-
tion also called for resistance to “‘the
distribution of false or distorted infor-
mation’”” which could harm a country’s
interests or “jeopardise friendly rela-
tions between states.” And it de-
manded the press should actively
promote a series of political causes
such as “the fight against imperialism,
colonialism, neo-colonialism, racism
(including Zionism), apartheid, and all
forms of foreign aggression. ...”"

In December 1982, Mr. Amadou
Mahtar M’Bow again attacked the
Western press, especially inthe United
States and Britain, for what he de-
scribed as a deliberate and ““tenden-
tious” campaign against UNESCO:

In a certain number of countries
there has been a tendentious and
erroneous interpretation of what
UNESCO does. What is more serious is



that, under the pretext of freedom of
information which | respect, these
member states have never explained
the tendentious character of some of
this information ... and have never
deigned to publish corrections made
by UNESCO.

He went on to announce his plan
to set up a special study of the way the
matter had been covered by the news
media. “If the information media have
the freedom to say what they like, then
others have the right to judge what
they say . . . without such freedom of
judgement there would be a monop-
olistic and dictatorial system of news
dissemination, devoid of true lib-
erty.”"

The Allegations: The
Misrepresentation of Africa and
Africans

The issues that have given rise to
the demand for a new world informa-
tion order go considerably beyond the
attack on the present Western
monopoly of information or even the
lack of finance to buy the technology
to break it. They stem from a deep
awareness of the capacity of various
media to shape the thinking of their
audiences. This Report examines
those issues from the perspective of
Africa.

The problems of reporting on Af-
rica are immense. They begin with the
fact that Western journalists have
grown up in societies that hold re-
markably consistent assumptions
concerning Africa and Africans. These
images — or stereotypes — are catr-
ried, perhaps unconsciously, along
with notebook and pen, and directly
influence news-gathering and writing.
Very few journalists have, or make, the
opportunity to learn enough to change
these images. In The Image of Africa,
Philip Curtin points out that ““It has not
usually been thought relevant or use-
ful to consider anything so broad as
the national ‘image’ one people may
hold of another.” Yet he shows how
the unstated ideas and assumptions
that were held with remarkable consis-
tency throughout the period of British
imperialism led to the policies that
emerged. “Racism . . . colored British
attitudes toward other peoples across
the whole spectrum of thought, from
the theory of history at one end to
explicit provisions for African educa-
tion at the other.” His aim in writing
this work was to show how early ori-
gins of the image of Africa illuminate
present relations between Africa and
the West.*®

Examples of the influence of ra-
cismonthe news accounts from Africa
abound, although in recent years
some of the worst excesses have been
moderated. Still, the main thrust of in-
formation about Africa carried by the
Western media is on the sensational.
As Mark August put it in his interview
with Michael Cader, *“. . . unlessitisa
man-bites-dog type of story, the news
cartels are not interested. They are in-
terested in coups, which country is
doing badly, which despotic leader
has killed how many of his people.
That’s the sort of thing they're looking
for. The positive stories don’t get cov-
ered.”

In a letter to the Sunday Times,
written in response to an editorial enti-
tled “Dark Continent,” Dr. Alastair
Niven, Director General of the Africa
Centre in London, speaks for many Af-
ricans when he says,

Your editorial on Africa [last
week] s full of dismal judgements and
contains not a word of confidence in
the massive attainments of many parts
of that continent in recent years. Worst
of all, you allocate all the blame for the
problems of Africa to Africans and
none at all to the pressures imposed
upon it from outside.

Last week saw the publication of
the 1982 report of the UN Conference
on Trade and Development which
specifically links the economic crisis
of the Third World with the deflationary
obsession of Western governments.
How then can you argue that “‘there is

. hot much that non-Africans can
contribute” to bettering the condi-
tions of Africa?

If they had the will to do so, the
industrialized nations could contrib-
ute more aid, give preferential interest
rates to Third World government bor-
rowing and accept some portion of
moral responsibility for the situation
you describe in your Editorial. There is
not much hope of this happening, but
at least the intelligent press in this
country could try to be more construc-
tive about Africa’s difficulties.

You could start by avoiding emo-
tive headings such as ""Dark Conti-
nent.” And why not try writing your
next Editorial on Africa without men-
tioning Amin or Bakassa? Thousands
of Africans have contributed to the
progress of man, but their names are
unknown in the West, partly because
you do not report their achievements.

Why must your touchstones
whenever Africa is mentioned be fail-
ure and brutality? Perhaps you could
take your tune from the more optimis-

BHB-1-'83/5

tic note of the new World Bank report
on developing countries to see that an
analysis of contemporary Africa need
not be all doom and disaster."®

There is danger, too, in over-
compensation. Xan Smiley, best
known as the former editor of Africa
Confidential, accuses the Western
press of being too sympathetic to Af-
rica in its press coverage. He writes:

It is probably true that the run-
of-the-mill mass-circulation papers in
the United States and Europe are not
as interested as they might be in the
building of dams, the eradication of
illiteracy and the glories of anti-
malaria schemes. Their readers prefer
to have their racist prejudices con-
firmed by gory tales of Emperor
Bokassa's cannibalism, or by the
threat, jocular if macabre, of the Libe-
rian ruler, Samuel Doe, to shoot his
national football team if it loses its
match. This is unfair to Africa. The
serious press, on the other hand,
bends over backward to see the black
point of view, and this, paradoxically,
is also unfair to Africa.'”

He goes on to point out how
heavy self-censorship is a standard
feature of reporting — if a reporter has
any hope of returning to the country:

If he wants to show — as most
Western whites do — that he sympa-
thizes with the blacks whom his ances-
tors have oppressed, then he may
fudge so much that he becomes a liar.
For example, examining the “underly-
ing causes’’ of the continent’s malaise,
a reporter will assign them to anything
or anybody except the Africans them-
selves. ... Above all, if he is to survive
in respectable, journalistic circles, he
must paint over the rank incompe-
tence, cruelty, and corruption of the
new elites — be they right-wing or
left-wing — and ignore the amorality
and inertia among the ordinary
people.

Smiley, who is now reporting on
eastern Europe, concludes his over-
view of the problems of the continent
by returning to the role of the journal-
ist who, he says, “‘through a remorse-
less determination to wear the fixed,
understanding smile, to see the ‘un-
derlying causes’ of the African malaise
. . . becomes unintentionally racist™:

We Western reporters have al-
lowed Africans to play by different
rules when it suits them while heaping
moral anger and ridicule upon white
supremacists for their scarcely un-
usual desire to assert their own tribal
dominance. By trying too hard to be
fair to the blacks, the Observer and



6/BHB-1-'83

countless other benign voices further
insult Africa. Positive discrimination
Is, after all, discrimination. If we want
Africans to be treated as equals, it is
time we judged and damned them as
equals.

Echoing Curtin, journalist An-
drew Torchia comments on the ignor-
ance of Africa:

Most foreign correspondents, in
my experience, arrive unprepared for
Africa. | certainly did. We may lack lan-
guage skills. We almost certainly lack a
relevant cultural background. It may
take us two or three years to make one
swing around our beat, particularly if
we are covering all fifty African coun-
tries. By the time we begin to under-
stand alittle of what is going on, we are
exhausted, frustrated, and probably
about to be reassigned out of Africa.™®

Referring to the enormous dif-
ferences between the life of a nomadic
woman who has to walk 30 kilometers
to collect her family’s supply of water
and the experience of his Western
readers, he poses the question of how
a sense of the realities of African life
can be conveyed:

Is the West, or the East, ready to
understand that many Africans truly
wish both superpowers would just go
away and take any trace of the cold
war with them? If you write that, does
your story have as much impact on
readers as a rival story, written not
from the African but the foreign point
of view, that begins, dramatically:
“The United States moved today to
counter Soviet influence in eastern Af-
rica by sending in ...”?

Aware of the enormous econom-
ic and political problems that grip Af-
rica today, he comments that “Report-
ers are going to need all their profes-
sional skills to tell this story.” In con-
trast to Xan Smiley’s message, which
concluded with the rather preposter-
ous statement that “sensible journal-
ists are learning to keep out of Africa,”
Torchia calls journalists to “‘a special
kind of unspoken sympathy and re-
ceptivity”:

This commitment need not im-
pair objectivity. It simply involves an
effort to overcome the barriers to un-
derstanding that, after all, make us
correspondents so foreign. Mean-
while, it probably behooves us to ap-
proach our jobs humbly. Anybody who
thinks he is reporting more than a frac-
tion of what is reportable on this im-
mense and turbulent continent is kid-
ding himself.

The Media and the Destabilization of
African States

The complaints against the
Western-dominated media by the
majority members of UNESCO go far
beyond the pervasive racist tone of
much reporting or even the tendency
for the news to concentrate on gory
deaths, riots, and the personal scan-
dals of leaders. The growing body of
evidence of deliberate use of the
media to destabilize certain regimes
has created enormous suspicion and
hostility among the leaders of the
Third World. In a discussion of this
problem, the New Internationalist
notes that:

Even the lanquage used in re-
ports is heavily loaded in favour of the
Western establishment. Guerrillas
fighting racist regimes in Africa or mili-
tary dictatorships in Latin America are
described as ‘‘terrorists.” Not till the
last years of the war in Vietnam did the
Western news agencies explain that
the National Liberation Front enjoyed
widespread popularity, and was fight-
ing what the Vietnamese people con-
sidered an occupying army. Likewise,
the names of many independent-
minded nationalist leaders of the Third
World — like Mossadeq or Allende —
are invariably prefixed by terms like
“Leftist” or “Marxist,” but a Reagan or
a Pinochet is hardly described as a
“Rightist” or ““capitalist.”” The effects
of the constant use of terminology
should not be underrated. It tends to
reinforce stereotypes that have been
built up over generations — the Far
East as an area constantly ablaze with
revolts and carnage; the Middle East
seething with Sheikhs and their
harems and Africa teeming with
strange animals prowling through the
jungle. Such a bias moulds public
opinion to the point where Western
military intervention in Vietnam or El
Salvador is made quite acceptable.*®

The editorial goes on to point
out that news about the Third World is
often tailored to create the sense that
the threat is from without. When the
Third World bauxite producers held a
meeting, according to the New Inter-
nationalist, the UP! report added the
provocative line, “Some experts feel
this could be the first step in the estab-
lishment of a series of international
cartels for controlling raw materials
essential to the industrialized nations,
which could set the United States’
economy back more than 40 years.”

Others have noted a consistent
right-wing bias in the Western media
coverage of African affairs. The at-

tempted overthrow of the Gambian
government in 1981 is a prime exam-
ple. Because the image of Sir Dawda
Jawara had been built up over the
years as the best example in Africa of a
democratic leader, it was impossible
for journalists to appreciate the signif-
icance of events in the country for at
least the three years prior to the coup
attempt. The government had become
increasingly corrupt and oppressive
and had most definitely lost its base of
support — not only among the unedu-
cated peasant population but also
among the educated elites. The failure
of journalists to report on this deterio-
rating situation left the uninformed
Western reading public ready to sup-
port British military intervention in the
uprising (not to mention that of the
French/Senegal invasion). No journal-
ist seemed the least concerned with
the ethics of outsiders moving in to
protect not just Mrs. Jawara but the
combined interests of British Caledon-
ian Airways and the hoteliers. Chris
Dunton, writing in West Africa, de-
scribed the reportage and its failures:

It is now axiomatic that Africa
affairs are newsworthy only if they are
sensational — doubly newsworthy if
British citizens are involved. So with
the Gambian crisis. When the Daily
Express devoted half its front page to
the coup, under the banner heading
“Maggie Orders SAS to Rescue,” The
Gambia seemed to retreat reassuring-
ly beneath a protective British um-
brella (and its President proved duly
grateful: "“In his capital of Banjul . ..
Sir Dawda Jawada [sic] hugged his
baby son and said ‘I'm very relieved
and happy’”). The paper’'s editorial
exulted over this British achievement
(“who needs James Bond and ‘M’
when we've got the SAS?”). The fol-
lowing day a party of British tourists
joined the heroes as the Mail devoted
three-quarters of a page to its hotel-
siege story, juxtaposing a tempting
photo of the pool in a Banjul hotel and
an excerpt from a tourist guide with
the headline “It was like Toxteth . ..
utter destruction” (or like Railton
Road — riot in Banjul instigated by
blacks, mainly coloured . . .). Both pa-
pers were concerned only to boost the
patriotic pride of their readership:
neither showed the slightest concern
with the background to the coup, nor
with its implications for the political
future of The Gambia.*®

Norwas any reader treated to the
inside information that for a very long
time the imposed union of Senegal
and Gambia had been on the cards as



far as Western (particularly French
and United States’) interests were
concerned. The United States had
plans to build an embassy in the Gam-
bia that would be one of its largest in
West Africa. It was rumored that all the
intelligence operations and com-
munications monitoring activities,
now located in Monrovia, were to be
moved to Banjul. The establishment of
a Senegambia has proceeded, despite
the wishes of the Gambians.

An alleged Soviet threat is a
most common excuse for military in-
tervention in Africa. In the case of the
Gambian coup attempt, the effort to
drag the Soviets into the picture was
transparent. The newspapers reported
(in Senegal) that the coup-makers
were using Soviet arms. Not actually
very surprising since they obtained
their arms from the government’s own
armory and, five years earlier, the
Gambia had purchased arms from the
Soviets. There was also a report that
the Soviets had landed a supply of ve-
hicles. Again, the reality was that a
Lebanese businessman had imported
some Lada cars which had arrived just
before the coup.

South Africa has been highly
successful in using the press to justify
to its Western allies the necessity for
its military build-up and intervention in
southern Africa on the grounds of the
Soviet ambitions in the region. The
Soviet threat has been used to confuse
those who might understand that
South Africa is involved in a last-ditch
attempt to protect its racist apartheid
policy. In the same article in West Af-
rica, Chris Dunton analyzes how this
conservative bias works at a number
of levels *‘in selecting news items for
publication, in determining which as-
pects of an event should be em-
phasized, land] in controlling the lan-
guageinwhichanarticle is couched:”

In reporting the Angolan crisis,
all three papers again displayed selec-
tive coverage. Here the emphasis was
placed very firmly on the Soviet threat,
with a flurry of front-page headlines
following the capture of Soviet army
officers. The Mail was critical of Lord
Carrington’s condemnation of South
Africa (“The American government
was wiser’’) — later, it praised Edward
Heath for his boldness in criticising
apartheid, but largely on account of
his realism in acknowledging the
threat of Soviet influence (an aspect of
his speech that was appreciated also
by Pik Botha, the South African For-
eign Minister).

Language, as Dunton points out,

is all-important. The reader is carried
along by careful modulation of style
and, of course, the persuasiveness of
the article is entirely predictable. Such
writing depends on a sympathetic
reader’s response, and is designed to
nurture a pre-existing viewpoint.

Anomalies do arise. Dunton
gives an example from the Express
which carried an article by Max Hast-
ings on South Africa, which he de-
scribes as ‘‘a well-written and uncom-
promising attack on apartheid.” How-
ever, the paper published, side-by-side
with this article, a cartoon on the An-
golan crisis “that was breathtaking in
its offensiveness: the black African
dictator depicted with horns and
hooves and a forked tail, the UN de-
picted as a donkey on a cloud and the
Angolan troops as a pack of runty gol-
liwogs with hammer-and-sickle insig-
nia printed on their shirts (the South
African army, meanwhile, comes out
looking stern but handsome).”” Dunton
concludes his analysis by referring to
the movement toward a new informa-
tion order:

Efforts are now underway to re-
form the system by which news of
Third World events is disseminated —
an enterprise of UNESCO’s that has
been heavily criticised in the West. The
usefulness of this project isn’t com-
promised by the recognition of a sep-
arate problem — the editorial bias de-
fined above. It is, though, salutary to
remain aware of the way in which news
is determined by editorial policy, and
to recognise that in the middle-market
British press there is a very firmly en-
trenched approach to black affairs,
identifiable in every aspect of the
selection and presentation of news
copy. A move towards a realistic and
unbiased approach to these affairs
might well be hampered by the possi-
bility that the readers of papers like the
Mail and Express have come danger-
ously close to being ineducable.

The editor of this issue of West
Africa added a note to Dunton’s article
which quoted the Lord Scarman re-
port on the race riots in Brixton: he
recommended that “‘the media should
pay attention to ‘their awesome power
to influence the minds, the attitudes
and the behaviour’ of society.”

African leaders too have utilized
the notion that “the enemy is without”
to justify repression in their own coun-
tries. The Khadafi “‘bogey’’ is a case in
point. The alleged Libyan threat con-
tinues to be manipulated in the Sudan
where the United States has plans to
establish four military bases, two of

BHB-1-'83/7

them positioned to counter the
“Soviet" threat from Ethiopia, and in
Kenya where military bases have al-
ready been established. When, as in
Kenya, opposition toward an increas-
ingly oppressive government be-
comes more vocal, African leaders
take advantage of the consensus opin-
ion in the West regarding such threats
from the Soviets or others to get more
arms or military support. Sometimes
these efforts are so hollow as to be
laughable. In the early summer 1982,
for example, Kenyan newspapers
claimed that explosive devices had
been found — origin Tripoli, destina-
tion the American Club in Khartoum.
One wonders if the package was ad-
dressed!

It cannot be denied that the
Soviet Union and Eastern Europe are a
source of arms in Africa for both
genuine liberation movements and
opposition groups that have no popu-
lar base of support in their countries.
But the problem for any group of
people who seek a change of govern-
ment is that the only method that ap-
pears open to them is the use of force.
This is so even in supposedly “demo-
cratic” countries such as Kenya or the
Gambia. Where the government is
supported by Western interests, as in
these two cases, the problem of where
to find arms is obvious. As one refugee
from Uganda put it, “Where in the
world can we find a country to support
us?”’ Appreciating the dangers of all
the alliances required to secure mil-
itary assistance, his group was dis-
mayed to realize that they were forced
to resort to either the “Eastern’ or the
“Western” blocks for help. Despite the
association of Libya with the Soviet
Union, as espoused by the media,
Libya is the only country viewed by
many Africans as “unaligned.” Amil-
car Cabral was one of the few leaders
of a liberation struggle who was able
to obtain military assistance without
falling into the embrace of either side,
largely owing to support from the
Swedish government, which consis-
tently backed the struggle against the
Portuguese in Guinea-Bissau.?*

In his article, “The CIA and the
Media: An Overview,” Cyrille Fall re-
ports on the findings of an American
congressional subcommittee charged
with investigating the activities of the
CIA in the manipulation of news, espe-
cially in the Third World. He points out
that while the role played by the ClA in
the international pressis notasurprise
to those who observe the spy scene,
“the revelations which emerged dur-



8/BHB-1-'83

ing the testimony of ambassadors,
journalists, and retired diplomats have
cast new light on developments in the
Third World.”?? These revelations ex-
plain to a very large extent the difficul-
ties Western journalists have in getting
into countries nowadays to report and
the frequent experiences of deten-
tion, imprisonment, and harrassment
which occur. They also give some jus-
tification to the efforts by that majority
of members of the United Nations who
support the new information order
with its aim to give member nations
some control over the collection and
dissemination of information from
their countries. According to Fall,
among the facts collected by the con-
gressional subcommittee was the evi-
dence that many correspondents of
the U.S. press overseas were ‘‘paid
agents of the CIA or instruments (con-
scious or unconscious) who furnished
precise and often very useful informa-
tion to the CIA station chiefs in various
Third World capitals.” Fall reports that
one well-known writer, Cyrus Sulz-
berger of the New York Times, admit-
ted to the committee that he had pub-
lished an article under his name which
was “‘entirely drafted by the CIA.”

Fall says the Committee investi-
gations revealed that “‘Several news-
papers and press agencies having cor-
respondents abroad were financed or
entirely controlled by the CIA. . . .
The number of newspapers, maga-
zines, press agencies, radio stations
and other news media entirely or par-
tially financed by the Agency is esti-
mated at more than 200.”” Books, too,
had been “fabricated entirely by the
CIA” and promoted and distributed to
African, Middle Eastern, Asian and
South American markets.

Perhaps more serious, Fall
charges, is the regular input of fabri-
cated news into the press service

transmissions:
The effort expended by the CIA

to manipulate the news and mold pub-
lic opinion have |sic] often succeeded
in fooling not only the chancelleries
but also the American diplomats
themselves. At that point, a system was
installed in all the American embassies
to put them on guard against “black
propaganda,”’ that is, the propaganda
manufactured by the CIA, generally
through the intermediary of foreign
newspapers or magazines financed by
the Agency. Interrogated publicly by
the congressional subcommittee
about whether the CIA gave instruc-
tions to its journalist-agents on what
they should write, former CIA director

William Colby answered without hesi-
tation, according to the New York
Times of January 2, “Oh, certainly. We
doitallthetime.”. . .Asforthe [then]
new CIA director, Admiral Turner, he
has maintained all during the sub-
committee debates the necessity of
recruiting and utilizing foreign journal-
ists, even while pointing out that he
was committed to put an end to that
practice in regard to American journal-
ists and press people only.

Human Rights and the Media

Although on one hand, the
Western media have been accused of
emphasizing the brutal and the bloody
in their reporting on Africa, there is
also evidence of highly selective re-
porting on human rights violations in
line with Western economic or stra-
tegic interests in particular regimes.
Again, it is evident there are some-
times contradictions between official
policies and particular biases in the
news, as when Idi Amin was in power.
While the British government was
sorely embarrassed by its support for
the rise of Amin, at the same time
business interests continued to bene-
fit under hisrule. At one point, the BBC
actually called special meetings of its
lay constituencies to inform them that
the government was attempting to
interfere with their presentation of the
news concerning ldi Amin’s govern-
ment.

There is, however, considerable
evidence that reporters exaggerated
the atrocities committed by the Amin
government and in some cases pub-
lished deliberate lies to discredit the
regime. At the alleged massacre of
students on the Makerere University
campus, for instance, eye witnesses,
including an American lecturer at the
university, state that not one student
lost his life, although soldiers forced
them to march on their knees across
the campus to humiliate them. Many
Europeans who remained in Uganda
during that period testify how such
falsifications increased the level of vio-
lence.?®

Mongo Beti, the Cameroonian
novelist who lives in exile in France,
has written about the hypocrisy of the
manner in which human rights is
treated by the French press. He asks if
we should not have the right to expect
the French to be “indignant about and
to condemn equally each and every
outrage against human dignity, who-
ever the victim and wherever the vio-
lence?” But, in fact, as he discovered,
the “French are very unequally and, in

fact, very differently sensitive to the
way human rights are violated across
the world:”

... there are two areas that stir
the passions of the French when
human rights are being flouted:
Communist Europe and Latin Amer-
ica. ... The newspapers ... inveigh
energetically against the sufferings in-
flicted on the militants involved in the
fight for freedom in Poland, Bulgaria
and the Soviet Union. Their editorials
could not have been more belligerent
when the Soviet tanks swept into
Budapest in 1956 and into Prague
twelve years later. When Jan Palach
set himself alight in the main square of
his city to give expression to his de-
spair at seeing his country fall once
more into slavery, | really thought the
French, in their sympathy for the un-
fortunate Czechs, were bent on com-
mitting  collective  suicide them-
selves.®

Contrasting the French press
treatment of Africa with that of the
Soviet “empire” or Latin America, he
observes,

There is nothing more admirable
than the enthusiasm of the French on
the subject of the violation of human
rights in Latin America. Information on
that part of the world abounds in
France. ... No massacre of Indian
peasants in Guatemala escapes the
vigilance of the commentators or writ-
ers of editorials. The dictatorships in-
fluenced or inspired by “Yankee im-
perialism” are analysed and virtually
denounced.

He compares the press treat-
ment of communism in Eastern
Europe, where it is denounced as the
cruellest instrument of man’s en-
slavement, with its treatment of leftist
figures in Latin America where, for
example, Che Guevara was regarded
by the French press ‘as the Redeemer,
practically on the same level as
Christ.” Yet, the African living in
France who reads or listens to the ar-
guments of the defenders of human
rights in Eastern Europe or Latin
America remains unconvinced, realis-
ing to his astonishment and anger that
these argumentsare rarely applied to a
third section of the globe ... even
though human rights are violated
there with more regularity and greater
cynicism than in any other part of the
planet: the region in question is Africa,
and more particularly what is known
as Francophone Africa.

When it comes to Africa, what-
ever the intellectual background, the
media and the politicians are unan-



imous —butitis a unanimity of silence
or indulgence.

Beti continues by examining the
situation in the Cameroons, a country
which was ruled for just over 20 years
by a president who came to power with
France’s help.

Commerce, industry and bank-
ing remain a French monopoly, and
their language is the only one used in
the highest spheres of communica-
tion. French technical assistants are to
be found in all the ministries and be-
hind the scenes of the Presidency. . . .
You would expect that events in this
country would not only be of im-
mediate interest to the French media,
but would also be reported according
to their gravity. Yet, when four
hundred Cameroonian peasants were
massacred in a village during a raid by
government troops, this crime war-
ranted hardly a mention in the French
press, and then only in the inside
pages of the newspapers, and in the
briefest terms.

When, in 1972, Beti published
his book, Main Basse sur le Cam-
eroun, it was banned in France two
days after it appeared. Deportation
proceedings were begun against him
and, as he puts it, “swarms of uni-
formed and plain-clothes policemen
took to descending on my humble
home.”

As forthe Central African Repub-
lic, Bokassa had to exceed all accept-
able bounds of horror in massacring
dozens of children, the English-speak-
ing and Scandinavian press had to ex-
press concern before some of the
more Neronian excesses of this Fran-
cophone emperor — the personal
friend of M. Giscard D’Estaing —
began at last to filter into the French
press.

Beti explains how the French
public is largely unaware of the vio-
lence that occurs in Francophone Af-
rican states, and how, when such in-
formation does appear, a systematic
attempt is made to develop philosoph-
ical argumentsto justify the atrocities:

Is it then that men are no longer
all born free and equal? Not entirely,
comes the reply — some people have
never known anything other than au-
thoritarian rule: they have therefore in-
ternalised this historical reality, in the
course of time, in the shape of phil-
osophical and religious systems which
see the ruler as a transcendent or char-
ismatic being. That great newspaper,
Le Monde, is past master at this kind of
rhetorical exercise, which would not
pass in any other advanced country.

Besides, they continue in a voice
of authority, the enjoyment of West-
ern-type freedom is incompatible with
the economic underdevelopment.

As this Cameroonian writer-in-
exile correctly points out, the kind of
economic interests France holds in Af-
rica would be jeopardized if the indig-
enous inhabitants did take it into their
heads to discuss such matters openly:

This is all there is to this about-
face. All that matters is the protection
of one’s own interests. ... The de-
fence of human rights lends itself too
readily to being adopted by the great
powers, who then use it as a conve-
nient rhetorical ploy to deceive public
opinion. . . . In Francophone Africa .. . .
everything is done purely and simply
to minimize or obscure the ravages of
the dictators, with the intention of
doing nothing which might com-
promise France’s privileges or dis-
credit the men who serve and support
them.

Beti concludes his essay by
pointing out that,

Genuine defence of human
rights therefore demands the relent-
less denunciation of this hypocrisy
and the ever-determined insistence
that the greatest enemy of human
rights is imperialism: that is, the usur-
pation of the vital resources of a weak
people for the profit of a strong
people, whatever the pretext.

The Power of the Media

Most media “consumers” in the
United States and Western Europe
have confidence that their countries’
laws, conventions, or constitutional
guarantees are sufficient to insure a
free and independent press. When itis
suggested that the mediais vulnerable
to outside control and influence, com-
fort is drawn from such examples as
the exposures of Watergate or of U.S.
brutalities in Vietnam. But for some
observers, these are the exceptions.
They warn that the freedom of the
press is a right which may never be
considered safe and requires constant
vigilance.

E.P. Thompson, one of Britain’s
most eminent historians and a leader
in the peace movement, reminds us
that while broadcasting should be an
open thoroughfare for the nation’s
opinions, over the years quite the op-
posite situation has arisen, partly, he
says, as “‘a result of our amazing ad-
vances in technology. A large part of
the popular press is bought, and some
part of the public mind is bought with

|t 1125

BHB-1-'83/9

Thompson traces how, in the
past, new ideas and opinons came
from poets, artists, polemicists,
dramatists, philosophers, and preach-
ers, and ‘'the means of communica-
tion which these intellectual crafts-
men used didn’t require vast capital to
buy a newspaper or else access — by
kind permission — to broadcasting
media. The small printing press, the
pulpit, the stage — these weren’t be-
yond their reach.” This area of culture
— where opinions change and where
new ideas and values arise — is, as
Thompson puts it, the most sensitive,
the most delicate, and the most signif-
icant of all our public life. He argues
that today this ‘“delicate innovative
area of our culture” is more manipu-
lated, more marginalized, and more
threatened than for a long time. “New
ideas do stili arise, but they are either
co-opted into a manipulated ‘consen-
sus’ or they're pushed out into a mar-
gin of public life where people can still
march around with banners in their
hands — but their hands will never be
permitted to touch the levers of
power.”

Pointing out how the media in
Britain is hedged around with “D”
notices, the Official Secrets Acts, and
other means of political pressure and
interference, he goes on to criticize
them for failing to ask the right ques-
tions.

What's generally appalling, on
British telly —and on all channels —is
not only the prejudicial handling of
particular political issues, but also the
definition of what “politics” is, and of
who has the right to be in that set of
frames.

They go on and on, in these
frames, to the point of tedium, with the
how questions only. How do we get
inflation down? How should we cut up
the defense budget? ... A national
“consensus” is assumed — but in fact
is manufactured daily within these
frames. . ..

For example, all political dis-
course mustassume that we're agreed
on the need for economic growth, and
the only problem is to find the party
which can best fix it. But across the
world people are asking questions of
why and where? Do we have the right
to pollute this spinning planet any
more? To consume and lay waste re-
sources needed by future genera-
tions? Might not nil growth be better, if
we could divide up the product more
wisely and fairly?

These questions cannot be
asked because they are not “proper



10/BHB-1-'83

political questions.” This, Thompson
says, is because of the “insufferable
arrogance of the major political par-
ties” who had the “audacity through
parliamentary control of broadcasting
to confiscate this part of the nation’s
intellectual life to themselves.” He
points out that if today there were a
John Milton or a William Hazlitt on the
scene who wanted to ask the why or
where questions, ‘'the managers of all
the parties would gang up to keep
them off.” Today, the “alternative cul-
ture,” this rich source of new ideas
and values, is kept away from access
to the media despite the fact that it has
been the source of some of the most
humane innovations in such areas as
segregation, the rights of labor, of
women, a free press.

In the United States there is a
false sense of complacency because
the mediais privately, not government,
owned. But how often do we ask the
question: who does own the media?
Private enterprise does not protect the
public from the deliberate attempts to
manipulate the thinking of a society
through the media. Enormous invest-
ments are made to influence or deter-
mine the content of the news. Adver-
tisers with substantial accounts, for
example, can determine what informa-
tion is excluded. Journalists have re-
ceived gifts or money, as was demon-
strated during the Iranian crisis when a
list of journalists who had received
gifts from the Shah was released. One,
Barbara Walters, admitted having ac-
cepted a diamond-studded watch.
Whether or not this compromised her
objectivity can be debated, but as is
clear from a detailed study by Edward
Said, Americans in the absence of any
other source of information concern-
ing events in Iran (and the nature of
Islam) were led by the media to believe
enormous distortions of reality.?®

The Columbia Journalism Re-
view, in an article entitled “Citizen
Scaife,” traces the career of Richard
Mellon Scaife. A champion of the
“new Right” media in the United
States, author Rothermyer concludes,
“Scaife could claim to have done more
than any other individual in the past
five or six years to influence the way in
which Americans think about their
country and the world.”*

Even these few examples illus-
trate how comparisons between the
supposed freedom of the Western
media and that which obtains in most
African or other Third World nations
are false comparisons. In Africa and
elsewhere power struggles still rage.

There is as yet no agreement on the
meanings of the concepts which influ-
ence the content of the information
disseminated: concepts such as val-
ues, interests, rules, what constitutes
reliable sources, newsworthiness,
public service or public interest. In
short, in Africa, one may still find an
active advisory press struggling
against the efforts of the state to con-
trol its activities.

African Writers

Many African writers see their
roles and responsibilities as qualita-
tively different from those of their
Western counterparts, but their words
strike a note of accord with those in
the West who recognize the way our
own media have become the voice of
the establishment rather than its con-
science.

Syl Cheney-Coker, a Sierra Leo-
nean poet living in self-imposed exile
in Nigeria, believes a writer must be
committed, “Committed in the sense
that he has to be able to speak out
against those outrages which are so
frequently perpetrated by those who
are in power in his society.”?® The writ-
er's primary responsibility, he says, is
to hold a mirror to his society:

... when you consider the very
few channels of dissent in African
societies then the African writer has a
grave responsibility to ask that society
to look at the mirror of its own exis-
tence, to see what it has done to itself,
what it has done to its people.

Noting that in many cases the
poet is going to be thrown into jail, he
observes that:

.. . the very existence of the Af-
rican writer is a political statement. . . .
Writers like Achebe, Okigbo, Soyinka
and Clarke, are writers . .. conscious
of political mobilisation; they are con-
scious of the political and social ad-
vancements of their people. Achebe,
for one, would not deny that in a novel
like Things Fall Apart he intended to
show that there was indeed some co-
herent, logical, socio-political system
within that society before outsiders
came. And in most of Soyinka’s plays
— Death and the King’s Horseman,
Kongi’'s Harvestand The Road —there
is political consciousness in the way
the characters mirror the happenings
of their epochs. For this reason | think
that every African writer is in some way
a political animal. His artistic represen-
tations, or as you put it, “interven-
tions,” are coloured by some degree of
political awareness.

Cheney-Coker

was asked

whether or not he could operate
“comfortably” from Sierra Leone. He
reviewed events since Siaka Stevens
became Prime Minister:

There is so much political bar-
barism and injustice in Sierra Leone
today that no artist can function at all.
The courageous Sierra Leonean play-
wright Redmond Sarif Easmon was
locked up, and you already know
about the stupid vengeful action taken
against Yulisa Amadu Maddy, the emi-
nent dramatist and actor, because he
dared to criticize the excesses of the

Minister of Culture at the last
FESTAC. ... It becomes doubtful
whether anybody, not just Syl

Cheney-Coker, can operate ‘“‘com-
fortably” in Sierra Leone in the present
political climate.

He goes on to say that he does
not believe that any writer “worth his
or her name on this continent can go
for long without falling victim to his
government, one way or another.”
But, still aware of what so many jour-
nalists and writers in the West have
apparently forgotten, he continues:

...what is much more self-
damaging and destructive is for the
writer to impose a kind of self-censor-
ship on his own writing. Then he be-
gins to ask himself what the govern-
ment would or wouldn’t want to hear.
How do you decide what is all right for
the government to accept? In other
words, what right has anybody other
than the writer to decide on the quality
of his own writing?

Although the Nigerian Constitu-
tion includes protections for press
freedom, incidents since the return to
civilian government in 1979 suggest
that an advisory press is still alive and
healthy in Nigeria.?®® There have been
arrests and detentions of news editors
and other legal actions to contain
some newspapers. As Nigeria pre-
pares for the elections scheduled for
October 1983, violence has flared in
several quarters, and in Enugu the
local radio and television stations
were targets of arson. In West Africa,
one critic charges that “materialism
and self-interest have destroyed the
core of Nigerian journalism. The Nige-
rian Press which should be responsi-
ble (certainly not to the powers-that-be
but seeking from them public accoun-
tability) is reduced to the role of a
boot-licker, the perennial scape-goat
or at best, a praise-singer.”’®

Chinua Achebe sees the situa-
tion quite differently. Calling a meet-
ing of Nigerian authors with the aim of
creating a permanent association, he



believes the group should not only as-
sist writers with business transactions
and encourage new writers, but also
help insure their freedom to publish:

... I have no doubt that in the
fong run the best guarantee of this
freedom and safety is an enlightened
and humane public opinion. But we
are nowhere near the long run; we are
very much in the short one. And in that
condition, enlightenment and hu-
maneness are mere dreams for ideal-
ists. Therefore writers must seek some
of their safety in their own organiza-
tion and numbers.

In the cosy optimism in which
most of us elite Nigerians live and
move and have our being, danger may
seem rather far-fetched. But behind
the smiling facade of the present dis-
pensation slouches the rough beast of
religious fanaticism and political
fanaticism.>

Achebe goes on to illustrate his
fear of fanaticism in Nigeria by analogy
to Iran, where a poet had been exe-
cuted for “crimes of ‘earthly corrup-
tion” and ‘war on God.”’

| used to wonder why Bertrand
Russell held that one of the greatest
evilsintroduced into the world by relig-
ion was the notion of righteousness
which, incidentally, the Jews must
take the credit for inventing. But look-
ing at the contemporary Nigeria, in-
fested with all kinds of dangerous
lunatics who believe in their own
righteous justification to commit any
crime in the name of God, we must
understand what Bertrand Russell
was talking about.

In Nigeria, he asks, ‘Do we need
prophetic insight to see the deadly
portents.”

The other day a State Governor
said to an airport press conference:
“Damn it, | am the government!” And
he received an ovation and delighted
laughter instead of shocked silence.
Louis XIV of France said precisely the
same thing more than 300 years ago.
He not only ruined France, but two
reigns later his descendant paid for it
with his head in a revolution that un-
leashed a horrendous bloodbath.

Perhaps an airport press confer-
ence is not the ideal place to gauge the
enlightenment and political sophisti-
cation of a country. Perhaps things are
better in the sober, intellectual atmos-
phere of academe. If you think so, |
have bad news for you. About the
same time, another chief executive
told an audience: “Politics is power,
and nobody gives up power peace-
fully.” He was applauded. By aca-

demics! In a seat of enlightenment!

My concern here is not what
politicians say or do, but the absence
of a countervailing tradition of en-
lightened criticism and  dissent
lechoes of E.P. Thompson|. | am not
talking about our accustomed fac-
tional and inter-party squabbles that
are largely devoid of objective ideas
and principle. | am saying that in this
situation a writer must be free, whose
second nature is to dance to “a differ-
ent drummer” and not march like a
Boy Scout, such a person has no
choice really but to run great risks.
And we had better know itand prepare
for it. [emphasis added|

Some African writers have
solved this problem by publishing out-
side the continent. The New African,
edited by Mark August, is acutely con-
scious of its mission in this respect.
August was interviewed in London by
Michael Cader during research for this
Report.
Q: How long have you been Editor?
A: I've been Editor for about a year
now. New African has a history of
sorts. It used to be called New African
Development,and was one of the lead-
ing publications at the time, together
with a publication called Africa. !l think
it has succeeded as a major indepen-
dent publication on the continent and
indeed in Europe, where its functions
have been to reflect the African per-
spective vis-a-vis what happens in
Europe and the West and the East in
connection with Africa. ... We have
been exceedingly jealous of our inde-
pendence to present matters not only
in an African perspective, but in as in-
dependent a manner as one can pos-
sibly do. . .. I feel that the African per-
spective has not really always been
given and if it has at times . . . it has
tended to reflect the elitist section of
the African population. ... To the ex-
tent that New African sees itself as
being independent, we would like to
believe that we reflect the view of the
entire African mass.
Q: Soyou feel that, as a journalist, you
are able to work more effectively from
here in London than you could out of
Africa?
A: Yes. |suppose the natural question
is why publish out of London when
you could have done it out of Nigeria,
Ghana, whatever. | think there are sev-
eral reasons. It's not only a question of
security. The larger reason we publish
out of London is an historical reason.
England has an historical connection
with the former colonies, a kind of
umbilical connection if you will. . ..

BHB-1-'83/11

There is easy access in London to in-
formation about these places. There is
an easy communications link to these
places. There is the relative security
and safety in London from which one
can say things that may be deemed
detrimental to the interests of what-
ever government may be in power. . ..
Q: Are you, then, distributed through-
out Africa?

A: Yes, ... not only in Africa but
Europe, America, the Caribbean, Asia.
Because, bear in mind, we are not only
talking to Africa about Africans, we are
talking to non-Africans about Af-
rica. . ..

Q: For the purposes of the debate on
the new world information order, are
you considered one of the so-called
Third World press, or part of the west-
ern press?

A: | do not see how we could be
“Western press.” | also say that being
in America does not make you an
American . . .theargument here is that
our being here is precisely for the rea-
sons that can be seen in the context of
the new world information order.
From here we can present a perspec-
tive which perhaps those institutions
back home in the African countries
may be ill-disposed to present. We feel
that Africa is misrepresented, under-
represented, and our function is to
give that perspective, and that side of
Africa — its politics, its problems, its
successes, more importantly to those
who will listen. . ..

We may or may not succeed at
any given time, but I think to the extent
that these needs are important, we do
try, and | think we are reflective of the
new information order — indepen-
dently though.

Q: /t would seem then that your com-
ments reinforce the fears and reserva-
tions being expressed by Western
governments that itis difficult if the aid
is given directly to government, if gov-
ernments in Africa are given major re-
sponsibility for not just organizing the
press, but helping it to become more
effective. You've spoken of the secur-
ity of being able to publish from Lon-
don.

A: Let's face it, the danger does exist.
But it exists all over the place. We are
often told about the objectivity of the
Western press. Now, what is objectiv-
ity? | don’t believe that the Western
press is objective ... objectivity is
such a relative term. | think for the
West to preach from the platform of
what | consider immoral rectitude
whereby they decide what constitutes
the right of anybody to inform them-



12/BHB-1-'83

selves or inform anybody else, is what
the whole issue is about. As | said be-
fore, there is obviously a case to be
made for possible misuse of the aid . . .
with the establishment of the press in
developing countries. But we must
also try to break the news cartel. There
is an information cartel that has to be
broken. Your Agence France Presse,
UPI, AP, Reuters, Deutsche Press . ..
whose reports are being taken as sa-
cred on any issue. This is what people
have to try and break. | think that our
organization tries to break it.

Q: Do you think there are legitimate
grounds for African journalists to fear
their governments, or is that a moot
question in this debate?

A: | think that it is a moot point. Is
there any legitimate reason for anyone
in the Eastern bloc to fear their gov-
ernment? Is there any legitimate rea-
son — | mean we talk about South
Africa as a Western country —is there
any legitimate reason for journalists in
that country to fear? Are we assuming
that we can publish anything, even in
the West? | think one has to see it
within context. Obviously the prob-
lems of journalists are found every-
where. It is a moot point who is freer
than whom. . . . In some ways | would
say the journalist in developing coun-
tries has more against him than does a
journalist in the West who reflects a
society that has more or less devel-
oped and is doing very well.

Q: Wouldn't that tend to support the
West's argument that it’s better to help
countries and news organization on
an individual basis rather than sup-
porting governments to carry out this
development as they choose?

A: Yes. That's a very studied yes. | am
against providing governments with
money which they would use for the
furtherance of disseminating news
which may not reflect the needs of the
country. Who says that perhaps this is
a rough justice by the governments?
Who says that any given government
has not the right to decide for its
people? | think that's a question one
must ask. But then, secondly, in con-
text agafin, who says that a govern-
ment necessarily reflects the needs of
its own people? A classic example is in
the United States of America. In the
recent election, Ronald Reagan, out of
26 per cent of the voting electorate,
represents a ‘landslide.” To what ex-
tent can one aruge that Reagan is in
fact talking for the country? His views
may not in fact reflect the aspirations
of the majority. . . . Such are the vaga-
ries of democracy. . . . If  had a choice

whether to give assistance to indi-
vidual organizations, independent of
the government, towards establishing
a more equal dissemination of news
forthe Third World countries, or giving
it to governments to help them ... |
would encourage those with the
wherewithal to give the money to the
institutions and independent organi-
zations.

Q: So, how does one break this car-
tel? What can be done?

A: That'sthe million dollar question. If
the Third World countries knew how to
solve that, by now they would have
done so. | think there are more ways
one canlookatthis. Oneway is, I think,
the training of journalists, and I'm talk-
ing about Third World journalists. It is
very important. Then there is the need
for journalists to have a sense of pride,
national pride, so that you are not
judging development by the standards
of those who have educated you. .. . |
think the biggest problem the develop-
ing countries face is the training and
state of preparedness, in terms of skill
and otherwise. The journalists talk the
foreigner’s language and use the for-
eigner’s standards in deciding what is
good for their country. You are edu-
cated in the United States, you come
back home and there are no Sky-
scrapers, no underground tubes. Do
you insist that you have to find that in
your own country — that that is the
model for development? Or is it that
until such time as people are self-suf-
ficientin food production and can feed
themselves, that you can’t take a look
at these other things. | think it is a
question of where one’s priorities are.

Conclusion

If the interests of the power (or
class) structure of a society are re-
flected or shared by those who control
the media, there need be no conflict
concerning the content of information
disseminated to the public. Given the
amazing advances in technology, the
media has assumed an enormous
power to influence the thinking of a
population and to create a false sense
of consensus by the very manner in
which dissent is treated. At worst, the
media can simply ignore dissent. Or it
cantreat, asitdid for so longin Britain,
such issues as the women camping
outside Greenham Common Air Force
base protesting the placement of US
Cruise missiles there, as eccentric and
unrepresentative of the British popula-
tion as a whole. When public dissent
over such issues reaches the “critical
mass,” the government may be forced

to use the media in the very manner it
claims would contradict its freedom.
For example, at the very time of writ-
ing, the Conservative Party in Britain is
considering a £1 million media cam-
paign designed to convince the British
public of the necessity of its particular
stance on defense.

Those who aspire to a new world
information order would not argue
that there is freedom of the press in
most poor countries of the world or
that even given the monopoly control
on information by the multinational
press agencies that the media in
Western nations is “unfree’” as such.
The proponents of the new informa-
tion order do object to the disequilib-
rium of information available every-
where in today’s world, a fact with
which there can be little disagreement.

While recognizing these realities, a
new world information order will not
be born through the simple transfer of
money to the Third World, or even
from a dramatic upgrading of tech-
nology linking these countries with the
industrialized world.

This Report began with the
words of Jerry Rawlings, and his
speech to a mass meeting in Accra on
November 25, 1982 provides an apt
conclusion:

Fellow countrymen, a revolution
works on a people’s authority. . .. We
must fight for principles of people’s
democracy. We have been speaking
these things for years and it has always
evaded us, always eluded us. . . . That |
want to share with you, my fellow
countrymen, the greatest crime that
we have ever committed is the lack of
information or ignorance. . .. The in-
formation you need to know to give
you a clearer understanding, to know,
to strengthen your hands, because
when you do not have it you can al-
ways be derailed. . . . In America, hun-
dreds of years ago, there were two
kinds of slaves: what they called the
field slave who was being whipped,
tormented. He clearly knew his enemy
and hated his guts. The domesticated
one was the servant in the house who
was being given crumbs and white
shirts . . . neat fingernails because he
was not working in the fields. And he
thought this was good for him. The
Third World has been domesticated
like that slave, wearing a white shirt,
eating crumbs in that master’s
house. . .. We have been captured for
far too long, seeing ourselves as do-
mesticated slaves and not understand-
ing how the issues involved in our daily
lives are what is keeping us subju-



gated. . .. What | am concerned about
is for you to know the issues involved.

Today, nobody has to use a
chain because your minds have been
captured. It is the thing of the mind
that makes an educational process the

most important factor in any revolu-
tionary process. It is unfortunate that
our news media have not done very
well in this respect. We had better form
an information committee to ensure
that the educational process is carried

BHB-1-'83/13

out thoroughly and structures are re-
duced to the lowest denominator
when the people come to understand
their own strength and their own
weakness.



14/BHB-1-'83

NOTES

1 The Australian team had seen Rawlings
at a mass meeting in Ho the day before this
interview. In a room at Burma Camp oppo-
site Rawlings’s office, lights were set up
focusing on a chair at the head of the table
where they wanted Rawlings to seat him-
self He took one look at the position of the
chair and stopped. Standing at the foot of
the table he asked, “Why do you want to
interview me? The last thing Ghana needs
is a cult of a personality. Why not interview
him fpointing to a law lecturer from the
university] or that soldier at the door. They
know as much about what is going on in
Ghanaas|do | could be bumped off tomor-
row The revolution in Ghana is not depen-
dent on me " It was at this point that he
launched into his impromptu lecture on the
power of the Western media

2 West Africa, August 3, 1981, p. 1766

3 From a speech given by Mario de An-
drade, Commissioner of Information and
Culture, Guinea-Bissau, '‘Considerations
on the National Politics of Information,”
translated by Carlos Nogues

4 New Internationalist, no 100, June
1982, for this and subsequent information
on the scope of ““big four” activity

5 See International Herald Tribune,
January 21, 1982, for an account of the
meeting, including statements by Mr Har-
ley and Mr. Rasgotra

Even if technological inputs into de-
veloping countries are not ““‘discarded, ob-
solescent junk” (which so often has been
the case) there can still be many problems.
Since 1979 the Canadian government has
been financing the installation of a com-
munications system which will, when com-
pleted, stretch from Dakar, Senegal
through Mali and Upper Volta to the coastal
city of Cotonou, Benin. This system will
allow international direct telephone dialing
In August 1981 the project had not been
completed in Senegal. | stayed at a workers’
camp in Tambacounda and was reassured
that, once in a while, 1 might be able to
telephone New York from this remote re-
gion.

The system required the installation
of a series of antenna, each in sight of the
next one, positioned inside a fenced com-
pound Each compound required an air-
conditioned building to house the equip-
ment, a generator to power the equipment,
and a home for the caretaker. Canadian
engineers working on the project pointed
out that Senega! was not able to afford the
diesel to keep these compounds function-
ing and that the entire system was a com-
plete waste. They often complained about
the obvious high-level connections of the
communications industry in Canada which
had been able to channel the country’s de-
velopment assistance to this project. They
asked me how many nomads in Mali |
thought would be interested in making in-
ternational calls!

6 The Sunday Times, London, January
21,1982

7 Interview conducted by Michael
Cader, January 1983.

8 Gist, US State Department, October
1981

9 West Africa, August 3, 1981, page
1767

10 The Times, London, May 19, 1981.
11. Ibid.
12. West Africa, August 17, 1981

13 The Sunday Times, London, May 24,
1981

14 The Times, london, December 4,
1982

15  University of Wisconsin Press, 1964,
pp Xiii-xiv

16 The editorial, “Dark Continent,” ap-
peared on August 15, 1982 and the re-
sponse quoted was published in the Sun-
day Times, August 22, 1982

17  “Misunderstanding Africa,” The At-
fantic Monthly, September 1982

18. Columbia Journalism Review, May/
June 1981 41

19. No. 100, June 1982. 13.

20 West Africa, December 7, 1981: 2904.

21. See my AUFS Reports, Nos. 20, 21, 22,
1981.

22. Dirty Work: The CIA in Africa, Zed
Press, London 1980: 121-3

23 Today, observersinside Ugandaagree
that the situation under Obote is worse than
under Amin, yet there is little criticism from
journalists. There were relatively few ref-
ugees from the Amin regime, yet today
there are perhaps hundreds of thousands
of civilians who have been forced into exile,
most living under desperate conditions in
the Sudan, Zaire, Kenya, and Rwanda In
the first two weeks of 1983, 10,000 new ref-
ugees moved across the border into the
Sudan, a fact unremarked in the British
press. In 1982 when Amnesty International
was preparing to release their report on the
human rights violations of the Obote gov-
ernment, the Foreign Office in London at-
tempted to suppress the report. After its
release, a broadcast was carried on
Deutsche Wella which discounted the evi-
dence amassed by Amnesty.

24. West Africa, November 19, 1981:
2854-6.

25. New Society, November 1, 1982.

26 Said, Edward, Covering Islam How
the Media and the Experts Determine How
We See the Rest of the World, Pantheon,
1981

27 Rothermyer K, “Citizen Scaife,” Co-
lumbia Journalism Review, July/August
1981

28. West Africa, December 21-28, 1981

29. See my “Freedom of the Press in
Nigeria. A Debate,” AUFS Reports, No. 32,
1978

30 West Africa, August 10, 1981
31  West Africa, July 27, 1981



Bibliography

This Report has aimed to stimu-
late discussion on the new information
order and to interest students of jour-
nalism as well as the social sciences in
doing further reading and research.
There is a wealth of material available
directly from UNESCO, Paris, from
which the following selections are
recommended as particularly relevant.

Francis Balle, Pierre Barboza, Chris-
tine Leterinturer, and Jean-Pierre
Marhuenda, “La presse francaise et sa
vision des probiemes d’'importance in-
ternationale” Nouvel ordre de Ia
communication 7, UNESCO.

Beltran, Luis Ramiro, “Farewell to
Aristotle: ‘Horizontall’ Communica-
tion,” International Commission for
the Study of Communication Prob-
lems 48, UNESCO.

Cassirer, Henry R., “Rural Develop-
ment and the Flow of Communica-
tion,” International Commission for
the Study of Communication Prob-
lems 49, UNESCO.

Chaffai, Mongi, “International Alloca-
tion of Frequencies to National Broad-
casting Services,”’ International
Commission for the Study of Com-
munication Problems 87, UNESCO.

Contreras, E., Larson J., Mayo, J.K.
and Spain, P., “Cross-cultural Broad-
casting,” Reports and Papers on Mass
Communication, No. 77, UNESCO.

Dias, M.A.R., Lee, JA.R., Norden-
strengh, K. and Wiio, O.A., “National
Communication Policy Councils:
Principles and Experiences,” Reports
and Papers on Mass Communication,
No. 83, UNESCO.

Fisher, Desmond, ‘“The Right to
Communicate: A Status Report,” Re-
ports and Papers on Mass Communi-
cation, No. 94, UNESCO.

Gallagher, Margaret, “The image Re-
flected by Mass Media: Stereotypes.
Images of Women in the Mass Media,”
International Commission for the
Study of Communication Problems,
59bis, UNESCO.

Halloran, James D., “The Context of
Mass Communication Research,” In-
ternational Commission for the Study
of Communications Problems, No. 78,
UNESCO.

“Historical Background of the Mass
Media Declaration,” New Communi-
cation Order 9, UNESCO.

Intergovernmental Conference on
Communications Policies in Africa,
Final Report, Yaounde Cameroon,
22-31 July 1980, UNESCO.

Intergovernmental Conference for
Co-operation on Activities, Needs and
Programmes for Communication De-
velopment, Paris 14-21 April, 1980,
UNESCO.

Nordenstreng, K. and Varis, T., “Tele-
vision Traffic -— A One-way Street?”,
Reports and Papers on Mass Com-
munication, No. 70, UNESCO.

“Protection of Journalists,” New
Communication Order 4, UNESCO.

Repentigny, Michel de, “La presse au
Canada et sa vision des problémes
d'importance internationale,” Nouvel
ordre de la communication 6,
UNESCO.

BHB-1-'83/15

Report of the Monitoring Group on
Follow-Up to Intergovernmental Con-
ference on Communication Policies in
Africa, Nairobi, Kenya 17-21 August
1981, UNESCO.

Reporting of International News and
Roles of the Gate-Keepers: Summary
Reports of Two UNESCO Meetings,
UNESCO.

Symposium on Regional and Interna-
tional Mechanisms for the Dissemina-
tion and Exchange of Information,
Paris, 27-30 October 1981, UNESCO.

“The Relationship between the Right
to Communicate and a New Worlid In-
formation and Communication Or-
der,” Report of a Consultation Or-
ganized by the International Institute
of Communications in Co-operation
with UNESCO, Strasbourg, 3-4 Sep-
tember 1981. UNESCO.

UNESCOQ’s Contribution to the Estab-
lishment and Development of Re-
gional Mechanisms for the Dissemina-
tion and Exchange of Information,
prepared for the Symposium on Re-
gional and International Mechanisms,
Paris, 27-30 October 1981, UNESCO.

Vega, Hugo Gutierrez, “The Cultural
Industry,” International Commission
for the Study of Communication Prob-
lems 77, UNESCO.

Weihe, K., Brzoska, M., Lock, P. and
Wulf, H., “Advertising and Public Rela-
tionsinthe Arms Industries: Their Role
in the Mass Media,” International
Commission for the Study of Com-
munication Problems 50, UNESCO.





