
NOT FOR PUBLICATION
WITHOUT WRITER’S CONSENT

INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS
BSQ-17 City Hotel

Box 2
Freetown, Sierra Leone

The Press in Sierra Leone, part I September 19, 1980

Mr. Peter Bird Martin
Institute of Current World Affairs
Wheelock I-Tous e
4 West Wheelock Street
Hanover, New Hampshire 03755

Dear Peter,

Three weeks after coming into effect, Sierra Leone’s news-
paper regulation act has not yet driven the independent press
off the streets as critics feared.

The law, passed by Parliament in January but not signed by
President Siaka Stevens until July, requires newspaper pub-
lishers to register with the minister of information and broad-
casting, paying a 2,000 leone (about 2,000) fee. Annual regis-
tration fees thereafter are 1,000 leones, a steep price for
backroom printers of 10-cent tabloids.

More worrisome to editors is a provision empowering the
minister to reject a registration application or cancel regis-
tration already granted. Regulations recently established to
enact the law set up an advisory committee to counsel the minis-
ter on such actions.

Three of the nine members of this committee are government
officials and a fourth is the editor of the ruling All Peoples
Congress party’ s newspaper. The editor’ s appointment may be
especially tro,blesome for The_ Tablet, the leading independent
paper, which has attacked him- professionally and personally in
several recent issues.

The government members on the commission are the solicitor-
general or his representative, the director-general of informa-
tion and head of mass media or his representative, and the depu-
ty chief information officer and editor of the government-run
Sierra Leone News Agency. The Sierra Leone Bar Association is
also to be represented. That appointment and the names of four
public members have not been announced.

The party newspaper editor and the news agency editor were
chosen by the Sierra Leone Association of Journalists as
representatives, The newspaper editor is the association’s
president, Its independence as a professional organization is
dubious.

The new registration rules also state that a newspaper edi-
tor must have had professional journalism training or a univer-
sity degree with four years of journalism experience. The in-
tent is ostensibly to upgrade the quality of journalism.

Pies Foray, editor of Th___e Tablet_, thinks the rules have
been made with him in mind. He began the paper with two friends

Bowden Quinn is an Overseas Journalism Fellow of the Institute
stud.yin colonial influences on West African nations. His
current interest is the cultures of Liberia and Sierra Leone.



in December 1977, just after graduation from Fourah Bay College
where he majored in English. However, Foray said he has worked
on newspapers since he was 12 years old, when he was a reporter
for his brother who had a paper.

Foray also maintains that the new rules have come right
from the top. He told me he called the information minister in
Au,..,ust to find out what the yules were. This was seven months
after the bill was passed, several weeks after it had been
signed into law and only a few days before the registration
deadline. Yet the minister did not know what the rules would be
because, Foray said, quoting the minister, he hadntt received
instructions from State House.

Foray was vague when asked for his reaction to the new law.
He said it no longer concerned him, He said Th_...e Table__._ __t would
not be put out of business, and referred to a statement Stevens
made to Wshi_nton Pos___t correspondent Leon Dash in July that
while he is alive The Tablet will not be closed down,

The paper is hav.nc its share of troubles, It missed pub-
lication for a eek because of a lack of newsprint, According
to Foray, the second vice president bought up all available
paper with a 6,000 leone check shortly after Th__e Tab!et_ printed
a derogatory story about him. Foray sad be isn’t sure whether
the vice president’s action was in retaliation for the story,
since the official is in charg,e of the party publication, W_e
Yon_e. However, that paper hasn’t appeared this week because,
according, to a newsboy, it also lacks newsprint.

For the moment, Th___ Table______t has solved its paper problems,
but it has had to raise its price from 10 cents to 15 cents and
cut down on the normal 8-page length to six or even four pages.

Foray said the price increase has not affected the size of
his eadership, but the shortage of paper hs. Th__e Tablet is
clown to a rm of 10,000 copies from a peak of 15,000 during the
Organization of African Unity summit meeting in July. Foray
thinks he could sell twice the latter number but, besides the
paper shortage, his secon-hand press can’t handle a larger run.

About 500 copies are sent to each of the three provincial
capitals. The rest of the papers are sold by hawkers on the
streets of Freetown. Th__e Tab_!e_t comes out twice a week, on
Wednesdays and Saturdays. Foray claims that although it doesn’t
have the largest circulation of Sierra Leone’s newspapers, it
has the idest because up to five people will read ,a single
copy.

It seems to me The Tablet is at least as avidly ead as the
state-oxned Mai.___l. When I walked through the %mr down-
stairs on my way to lunch Wednesday af%enoon, half the patrons
hd their heads hidden behind co.oies of the paper. The public
doesn’t seem to be worried about beinT observed readinc The Tab-
le__t and Foray hasn’t let the new press law intimidate him, The
paper seems to hve become move outspoken since the law went
into effect.

On September 3, the lead story told of the agriculture
minister buyinT his wife a car estimated to cost 18,000 leones
and asked how he could afford it on a 9,000 leone annual salary,
The :banner headline read "CORRUPT?", Yet the story offered
nothin, except aopearances to make its innuendo. Most o the
aticle was editorial, comment.

The rest of the issue was equally inflammatory. In one



re,,.ulsr feature called "Uncle Joe saYs...If I were man enough
l’d ask," the writer strings o,ether... charges of government
corruption in the form of questions. In the September 3 issue,
he concludes: "Need I suggest to His Excellency that to bring
the nation to its normal keel, he needs to institute commissions
of inqLiry that ill identify and root out this national malady
or cancer, COR]2UPTION?

"Mr. President, please do something, the people are em-
bittered and emaciated, need I say more?"

Uncle Joe and his fellow writers are not too thorough about
followin up on their charges. Th__e Tablet’s brand of journalism
is mostly mcorroborated statements and ossip from anonuous
sources. Little attempt is made to present both sides of an
issue. It appears, for example, that the minister who bought
his wife the oxponsive car was not asked to comment.

The aper thrives on scandal-mongering, not thorough repor-
ting, but it is read and ta1en seriously even by those in poer
The A._ust 20 issue reported on a "month-old rumor" that large
amons o mony had been fonc at the airport in what was ap-
parently a huge currency smuggling attempt. Three days later
the paper reported that an MP raised a question about the arti-
cle in Parliament and the finance minister admitted that such
activities do take place. There has been no further word about
an inve s t i.ation.

Other Table- stories fade from view more quickly. Such has
been the fate of the corruption charge against the agriculture
minister and of an August 9 report that President Stevens had
announced to his party that he wll retire next year. Th_._e Tab-
le__t’s stories are almost never picked up by the Da!l_Y Mai___l or
_e Yon____e. The paper has had to issue only one correction and
apology that I’ve seen, concerning the mistaken identity of an
P w1o was dra...ed from his car antl beaten by a mob.

The paper’ uually leads with an eye-catchin headline, but
it often softens it wlth a qestion mark, even when it shouldn’t
have to. In t],is eek’s issue, under the headline "Ne. Poli-
tical Party Formed?" it tells of the launching of a National,
Democratic Party at a rally of Sierra Leoneans in ’lashington
D.C. This cotutry has by la been a one-party state since 1978.

Th_._e T_ablt concentrates almost exclusively on political
matters. It doesn’t cover sports, althoth the soccer league
here seems to be a prime example of corruption and political
influence. The paper has fete relr news stories, although
Fora)- said he has a staff of five reporters. The court reporter
has come up -itl some revelations about the murder f a former
bank governor.

The paper u.sual]y bs one or two long commentaries, nor-
mally unsi:ned or sing a pseudon3n, further condemning corrup-
tion and mismanagement by the government. Another weekly lea-

" It is a potpourri of muck-ture is called "Ears te th Ground.
rakin,, scan’,alous ,.ossip, believe-it-or-not and entertainment
notes. In the September 3 issue, for example, the writer began
with a stoy about a man in the Northern Province who stole his
ife’s baby befo.e it as born. He alleTedly died in the hos-
pital awaiting- a caesarean. Then there’s a quick note anneun
cin. a meeting of the Bombnli Youth Entertainment Club, followed
by a report nbout consternation at the Freetown Dental Unit over
the incompetence of its ne administrator. Next comes an offer



to Muslims for accommodations on the pilgrlmae to Mecca %hen
two tales abollt irreularities at different ministries.

These wide-ranging gossip columns are a popular feature of
the newspapers here, The Mai___l and W__e Yon_._e have
columnists, 81though the Mai___l’s appears infrequently.

Another recular featre in Th_._e T_a_ble_t is the letters page,
}[ere too, unsubstantiated charges are often leveled at offi-
cials. The letters are usually signed,

The Tablet is not much to look at. The printing is usually
smudge--or faded and often illegible. There are no photos ad
li%tle -dvertisn,. If one takes the time and trouble to
eciphe it, it is an entertainn and informative paper,

Press censorship is not new to Sierra Leone. In 1855
illiam Drape, a West Indian Negro, started a weekly newspaper
called e N.... Eia in Vreetocn. Its motto, "To consult the wel-
fare of the people is the first great law," hinted at its oppo-
sition to the ,overnment. Sure enough, the paper began to
satJ.rize the British covevnor, lie had government notices with-
hel4 from the paper and then had an ordinance passed to
the press, similar to regulatioms in EnEland,

The regulations required Drape and the pro[rietor of the
only other newspaper in the colony to have two sreties, Both
men missed the deadline. Drape was fined 0, the other editor
.got off fee. The ,overnor then rejected Drape’s sureties,

Embarrassed by attention the governor’s actions were re-
ceivinc in Parliament, the British secretary of state ordered
him to repeal the press ordinance and return Drape’s .fine. The
secretary felt stroncly enough about it to threaten the governor
with ecall ben he hesitated to comply.

Sierra Leone has had a livels press for almost 150 years,
altbouh most papa ca have been short-lived due to lack of finan-
cial support. The Tablet’s motto shows that it is in the tra-
4ition of The New Era and other idependent voices in this coum-
try’s history: "The use of words is a choice of arms."

Vory says he has just come to realize that he is doing the
government a favor by printing what he does.

"When people ream these things, they thiuk something’s
being done about them. So t takes the pressure off the gover-
meut," be sei.

Although this recent rea]ization has depressed him, Foray
s not about to give up bls fight. e feels The Tablet at least
draws a line beyon which the government fears to step.

In the next letter, I’ll look at the government’s press.

Regard s,

Bowden inn

Peceived in Hanover 10/14/80


