
NOT FOR PUBLICATION
WITHOUT WRITER’S CONSENT

INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS
BSQ-40 c/o Tourist Mail

U.S. ]nbassy
P.O. Box 55
Lagos, Nigeria

Television: The Next Battlefront September 13, 1981

Mr, Peter Bird Martin
Institute of Current World Affairs
Wheelock House

West Wheelock Street
Hanover, New Hampshire 03755

Dear Peter,

If I were to depict Lagos in a photograph, it would be of
a squatters village: a maze of shacks built from sheets of
corrugated metal, on land as fetid and filth-strewn as a garbage
dump, and sprouting from the roofs of several of the hovels are
television antennas.

"Television...is no more the preserve of the upper class in
Nigeria," states an extensive marketing survey done for %he
National Television Authority last year. "I has become as much
a middle and low class medium as any other." According to the
survey 28.5 percent of television viewers earn less than 1,000
naira a year ($1,850 at the average 1980 exchge ra%). That
classification is too broad to show television’s penetration
into the poorer half of the population, since the Nigerian gross
domestic product per capita last year was only N750 ($,387.50).
Television here is chiefly an urban medium th-oh ud city in-
comes are higher than the national average. The national mini-
mum wage, which applies mostly to city workers, was N100 ($185)
a month last year. It rose to N125 as of this month. The sur-
vey says that most of the poorest viewers are students or unem-
ployed persons living with wealthier relatives, but the aerials
over the shantytowns suggest that television is accessible to
the average urban Nigerian.

0nly about one in five Nigerians lives in urban area ac-
cording to a 980 World Bank estimate, so most Nigerians still
donlt get a chance to watch the tube. The federally owned NTA
broadcasts from Lagos and 8 state capitals, and with 33 terres-
tial transmitters the signals reach 70 percent of the country’s
land mass containing 80 percent of the population. Due to the
lack of a power source, most of the people in this area couldn’t
use a television set even if they could afford to buy one. The
marketing survey estimates that 2.77 million Nigerianss one-
fourth of the population who live in about 200 settlements s can
receive TV signals and have electricity for a television. More
than 0 million of these persons live in the 5 largest cities.

About half of the almost 2.3 milllon television sets in the
country are in those 45 cities. Te survey estimates that on
the average s 60 percent of the households in these cities have

Bowden Quinn is an Overseas Journalism Fellow of the Institute
sudying colonial influences on West African nations. His cur-
rent interest is the government of Nigeria.



Bsq-o -2-

a% leas$ one set. In all, 12.5 million Nigerians live in homes
with televisions. Because of %he practice of communal
vision viewing, %his figure probably grossly underestimates
actual %elevision audience. I have seen groups of a half dozen
or more people standing outside of homes watching television
through a door or a window. For its analysis of the $elevision

audience, %he marketing survey limited itself to the estimated
7.2 million adults (over She age of 5) living in homes with
televisions.

The survey based on interviews with 6,00 persons from
television households around the counry found tha% 78 percen%
o he adult audience is in he 20 to 9 age group. About 23
percen$ of he audience had only a primary school education, and
8 percent had no formal schooling. Less %han 10 percen
attended a university. About 37 percent were classified as
executives or professionals, 3 percen were craftsmen and 23.5
percent were s$udents, %rainees or unemployed. Less than 5 per-
cent were listed as farm or factory workers. &Imos$ 70
of %he television viewers were male although the survey cau-
tioned %ha this finding could have been influenced by "social
and culural diicul$ies of interviewing women." Completing
he income breakdown, 50 percen earned between M,000 and
M,000 ($,850-$7,00), and the remaining 21 percent were above
%ha% level.

For hose families with access to $elevision, it has become
a consuming passion More than 99 percent watch i% "regularly"
hough $he survey didn !$ define what hat meant. Radio was said
te be relarly used by 92 percent of those in$erviewed, and 77
percent read a daily newspaper regularly. On %he other hand
respondents said they were exposed %o television an average of
6.5 days a week and %o radio 6.7 days a week. The average ex-
posure %0 daily newspapers was 5.5 days a week. The survey
found %ha$ %he average television viewer spent a li@tle less’
than hours a day watching the so%, compared with slightly more
%han hours a day listening o %he radio and ;.3 hours wi%h
newspaper. Asked which media, of seven offered, %hey would for-
sake if %hey could only keep three 53 percen considered tele-
vision the most precious and only percent would give i% up.
Radio was- rated highest by 31.5 percent while 11 percent would
do wi%hout i%. Only 0.6 percent valued newspapers the highest
and almost 3 percent were ready to drop them. Over 80 percen
said they would give up Sunday newspapers, weekly or.
magazines or %he movies. The survey smmarized $he efec%ive-
hess e the various media wi%h "gross rating poln%s" defined as
"$he number or percen$age of people reached muliplied by the
frequency and in%ensiy of exposure." Television’ s GRP of 2,553
was slightly lower %han radio ts 2,575. The GRP for daily news-
papers was 539, and for %he cinema it was

This comparison may be of in%eros% %o Nigerian politicians,
for television here is as much a mode of informs%ion as of
%er%ainmen%. In its analysi of program popul&ri%y he survey
found $ha% news shows had %he highest patronage, wi$h 96.3 per--
cent of $he audience., and among %he highest approval ratings
about 75 percen%. No doub$ mindful of the popularity of tele-
vision R(R)ws shows and television’s impact on the population,
Nigeria ts politicians have begun skirmishing in wha% appears
e %he first engagement of a war over the rights o %he airwaves.



BSQ-/O -3-

Radio stations and newspapers are owned by federal and
state governments and are used by the political parties in
control of the governments for partisan purposes. Until
recently television was a monopoly of the federal government.
Now the main opposition party the Unity Party of Nigeria, is
determined to do battle on that field as well. In April the
UPN-controlled Lagos state government began operating a tele-
vision station in Ikeja the state capital offering a third
channel to viewers who could already watch programs from fede-
rally owned stations in Lagos and in the capital of a neigh-
borinH state. A month later the federal government opened &
second channel in Lagos on the same frequency as he LaHos state
television broadcasts effectively amming the UPN signal in the
city of Lagos which is the federal capital. Undaunted the UPN
plans to begin broadcasting in October in .t,e oher -.fQur states
it controls and another party plans to start two state tele-
vision stations, The federal government which is empowered by
the constitution to assign broadcasting frequencies has decreed
that state television stations must use frequenoles on the
bads reserving the 2-12 VHF channels for itself, The UHF
signals have a smaller range and require more costly equipmen%
so state governments are refusing to obey. They argue that the
federal government can better afford the higher cost of
broadcasting and with its plans for telecommunications satel-
lites it will be less hindered by the line-of-sight limitations
of UHF signals.

The opposition political parties contend tha the National
Television Authority favors the ruling National Party of Nigeria
in its news coverage. From my observations I would say this is
true but not blatantly so. Consideration must be given to the
distinction between partisanship and patriotism. NTA news
director Martini Akande told me in an interview that he is not
happy leading off the evening news with shots of President Shehu
ShaHari "shaking hands with 15 people." He feels trapped by the
l&w under which the television authority was established and by
Nigeria ls political situation. By statute the NTA must "foster
the unity of Nigeria" Akande said. Because the complexity of
the presidential election forced Shagari to get a court ruling
naming him the winner although he was the clear leader in the
balloting Akande feels compelled "to legitimize Shagarils elec-
tion in the minds of the voters."

Akande also feels limited in his ability to provide coun-
tervailing views because of the virulence of Nigerian politics.
He said he can’t put UPN leader 0bafemi Awoiowo on the air
because "every other sentence is personal abuse" against the
president. The news director is ,aware of the enormous impact of
his medium. Newspapers might quote Awolowo advising people not
to pay their taxes without too much effect but put his face on
the screen and have the words come from his mouth and millions
@f his followers would unthinkingly obey.

"You can incite, civil wary" Akande said. "I’m not going to
put that kind of thing on my bulletin."

He is dismayed %hat politicians haven’t learned to criti-
cize their opponents without stooping to "gutter language" and
inflammatory rhetoric. He recalled a meeting of nine opposition-
party governors who had requested television coverage. He com-
plied, satisfied that it was a legitimate news story. The press



BSQ-40 -4-

statement they made vilified the federal government so shock-
ingly, "as if it was written by a bunch of students," that
Akande refused to use it.

The attitudes of journalists, especially the young ones,
has disheartened him, too. He had hoped that as more and more
trained professionals reached positions of authority, they would
refuse to promote the politics of tribalism, of fear and mis-
trust. When the UPN newspaper Nigerian Tribune published a
story alleging that Shagari was-offering payoffs to rival legi-
slators, Akande went to the home of the paper’s editor, a former
classmate whose journalistic talents he admired. He asked for
the basis of the story, and was stunned when the editor told him
it had come from a UPN handout, unsupported by a shred of evi-
dence.

What if he had been handed %he proof he demanded?
"I would have used i%" he %old me. "I would have lost my

ob but I would have put it on the airo "
Such independence and sense of duty seems to earn Akande

the respec of his bosses but also marks him as an early casu-
alty i the politlcal ihtlnG moves o television in full fury.
0nly once has he been told outriHht to attack Awolowo s he said.
He refused and the matter was dropped. Several times he has
pacified government leaders including Shagari who were bris-
tling ater he allowed UPN broadsides on the air. He said he
of%on ends up advising the NPN leaders on how to reac% assuming
the role of a political aide, As a Hovernment employee s he does
no% consider this to be a violation of ournalistic ethics.

With the feuding between the federal government and the UPN
growing sharper every day s Akande said he thinks his days as
news director may be numbered He regrets he passing of mili-
tary rule r a% leas% from a professional viewpoint because he
had more freedom and fewer worries about possible repercussions,
As long as he could plead that he wasn’t criticizing he govern-
ment merely giving others the opportunity to do soy the gen-
erals unhappily allowed him to continue.

"They didn’t know how to deal with us s" he recalled with a
smile, "They hired a public relations firm and communicated
us through it,"

The politicians s however have used the press to achieve
their Goals since long before independence. For %hems
nalism is a weapon and ournaliss are front-rank soldiers,
Until now television has been lef out of he comba s paying
he price by missing much of the excitemen and relevance
politics. With %he coming of the sa%e-owned television sta-
ions %his neutrality may be violated Akande said he doesn’t
know what’s going to happen come 0ctober "but it’s oln to be
bloody."

Received in Hanover 9/28/81

Regards,

Bowden Qulnn


