
CM-6
ROMANIA

Institute of Current World Affairs
The Crane-Rogers Foundation

Four West Wheelock Street
Hanover, New Hampshire 03755 U.S.A.

Since 1925 the Institute of
Current World Affairs (the Crane-
Rogers Foundation) has provided
long-term fellowships to enable

outstanding young professionals
to live outside the United States

and write about international
areas and issues. An exempt

operating foundation endowed by
the late Charles R. Crane, the
Institute is also supported by

contributions from like-minded
individuals and foundations.

DECEMBER 1, 2004

ICWA
LETTERS

By Cristina Merrill

TRUSTEES
Bryn Barnard
Joseph Battat

Mary Lynne Bird
Steven Butler

Sharon F. Doorasamy
William F. Foote
Peter Geithner
Gary Hartshorn
Kitty Hempstone

Katherine Roth Kono
Cheng Li

Peter Bird Martin
Dasa Obereigner

Chandler Rosenberger
Edmund Sutton

HONORARY TRUSTEES
David Elliot

David Hapgood
Pat M. Holt

Edwin S. Munger
Richard H. Nolte
Albert Ravenholt

Phillips Talbot

The Worst of Times, the Best of
Times for Romanian Media: Part I

Cristina Merrill is a John O. Crane Memorial Fellow
of the Institute studying post-Ceausescu and post-
communist Romania.

BUCHAREST, Romania–One day this summer I spent a few hours with a well-
known painter. Moody scenes of troubled waves breaking on Black Sea shores
first drew my father to this artist some 25 years ago. Back during Communism
Dragos Vitelaru was a struggling young man resigned to practice his craft under
a system that above all valued proletarian workers. Creatives were mere “poets.”
Now he is one of this country’s established artists. He has done well in transition.
His images blossom with vivid colors of exotic international ports — a complete
mood change from the melancholy of his older work. Paintings are sold at pre-
mium prices to various wealthy politicians and businessmen, who have also done
well in transition. “ I hope this country stays corrupt so I can keep making money,”
he joked after a few shots of the traditional tuica, a strong Romanian plum brandy.

The rare opportunity to spend an afternoon with a prized artist would have
been enough of a treat, albeit a surreal one. We sat watching “The Young and the
Restless,” Mr. Vitelaru’s favorite show, when the door buzzer rang. I was about
to meet “Micky,” a neighborhood homeless man who runs occasional errands for
the painter in exchange for small sums. “Watch out, he can smell,” the painter
said with a touch of Romanian dark humor. Micky was sent to buy white wine.
Once back, between sips of wine and sparkling-water spritz, Micky regaled us
with poems and jokes about happiness and destiny, all recited with remarkable
clarity and power of diction despite a few missing teeth. But at some point, he
frowned and excused himself: “I have to go, I have a busy schedule ahead.” He
was leaving to run other errands.

I have often thought of Micky’s errand into the wilderness, to borrow the
title of Perry Miller’s book about the settling of New England, as typical of the
Romanian transition buzz: a constant movement to change something, anything,
in order to make a difference in one’s lives, and fast. In the last few months,
several friends have either changed jobs, careers or left the country, even on a
few days’ notice; stores in my neighborhood have disappeared practically over-
night, not to mention streets that have been dug up completely during the day,
only to be covered again by next morning. The movement can be random, almost
pointless, but it’s the reality here. Romania has no clear blueprint on how to live
life in a modern democratic society.

Romanians have been slower than others in the other former Soviet bloc to
make the most of freedom. They are still traumatized by four decades of the
worst authoritarian regime in the region. The fog is lifting fast, however, espe-
cially since the country’s entrance into the European Union in 2007 looks immi-
nent. The rush to get ahead is suddenly reaching epidemic proportions. People
at the top busy themselves with large deals, while ordinary Romanians chase
petty affairs, or “bisnita” (pronounced “bee-SHNIT-zuh”), as they did on the black
market during Communism. My own hairdresser says hair cutting and coloring
is just one of the ways he can support himself, his wife and a dashing sports
convertible car. Not long ago he made very good money selling passports to



2 CM-6

Romanian newsstands are finally lively

Arabs in Hungary. “I would have sold my own passport
if I could have,” he said. In the past Romanians were in-
structed to despise materialism and yet they all secretly
dreamed of it. Now they covet it in the open. The chatter
among friends, neighbors, and colleagues is about “who
made what” and “how much.” The pressure is bad enough
when the media blast millionaire’s names but it becomes
worse when quickly built mansions or luxury buildings
transform previously modest neighborhoods overnight.
It sends people into a jealous panic. Everyone wants a slice
of the pie before it’s gone. “You either sink or swim in this
situation,” said a taxi driver, Gheorghe Pataca. “You keep
feeling a huge wave that is about to suffocate you.”

The mad race to personal enrichment is one legacy of
a repressive regime that instilled a culture of fear, mis-
trust, lack of respect for individuality and civil society, and
divisiveness. It doesn’t help that some of the people in
powerful positions are former communists who since the
Revolution have used the public’s money to become
wealthy through dubious means. This atmosphere sets the
unfortunate example that corruption goes unpunished and
unleashes all sorts of negative elements, including greed
and envy. Ironically, one of the sayings Romanians are fond
of now was also popular during Communism: “If my goat
is going to die, let the neighbor’s goat die too.”

Truth outside the media

Romania’s media reflect this state of society in many
ways. At first glance, it looks dynamic. The thirst for free-
dom spawned some 1,200 publications soon after the fall
of Ceausescu’s dictatorship. The market now offers about
1,500 newspapers and magazines, including 14 dailies in
Bucharest alone. Newsstands overflow with everything
from women’s and men’s glossies to magazines on pets,
home improvement and psychology. Romanians are be-
coming bigger couch potatoes than even Americans. It is

estimated that 70 percent of Romanians watch TV on a
daily basis. It’s understandable, given how TV-deprived
they were until 15 years ago. Besides the six main TV
stations (two of which are state-owned), competing cable
operators offer dozens of special-interest channels,
mostly in urban areas. HBO is a popular option, as are
CNN and Discovery Channel. About 400 radio stations
fill the country’s airwaves.

Tragedy, humor, advice, entertainment — it seems
that Romanian media have it all. The truth, however, is
elusive: truth about the real issues facing the country,
about those who own the news and the kinds of pres-
sure they put on the media, about corrupt politicians
and businessmen, about the fragile freedom of the press
in Romania. “The tragedy in Romania is that it offers
many promises but the moment you start digging you
discover weird relationships,” said Dan Turturica, edi-
tor in chief of Evenimentul Zilei, the best-quality daily
newspaper here. “It’s a typical period for the kind of
savage capitalism we’re in.”

If in the beginning the press was fueled by a roman-
tic desire to be free, in the last few years it has become
an instrument to obtain political and economic influence,
critics from nongovernmental and civil liberty agencies
say. Advertising spending, while expected to keep grow-
ing, was only $180 million last year. Compare that to
the $250 billion spent on advertising in the U.S. last year.
This should mean that not all media in Romania are eco-
nomically viable. According to experts, many outlets still
survive because of questionable arrangements with gov-
ernment and special interests that impair editorial inde-
pendence. The Media Monitoring Agency, the indepen-
dent body that has acted as the voice of conscience for
the Romanian media for ten years, lists a classic example
of how a “triangle of interests” works: “Through the
media property he owns, the businessman keeps on

good terms with the authorities; in ex-
change, the authorities provide public
contracts to the other companies owned
by the businessman; profit made through
these deals is directed toward the media
institution, which survives on different
criteria than the economic one.”

The government seems to cherish
holding the reins of media influence. The
biggest private TV stations reportedly
owe more than $20 million in unpaid
taxes to the government, a vulnerability
that undermines objectivity in coverage.
With $8 million in liabilities rescheduled
at the end of last year, Pro TV, the leading
private-television channel that reaches 68
percent of the Romanian population, is
also the biggest debtor to the state. TV
news is practically mute when it comes
to criticism of the ruling party, the PSD
(Partidul Social Democrat). The Media



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 3

Monitoring Agency noted at one point
last year that government representa-
tives benefited from 71 percent of all
appearances (mostly in a positive con-
text) on the three main networks, as
compared with 22 percent for the op-
position.

The most recent figures are similar.
“Practically speaking, we can say that
Romania’s First Party is exclusively sup-
ported on TV, states a new Media Moni-
toring Agency report. Each one of the
top three networks has a connection
with the leadership, whether it is
through debt or association. Alison
Mutler, an AP reporter, is a vocal critic
of what she described as strangling of
TV news by officials. “This government
doesn’t let me do my job properly.” She
said she has been relegated to watching
just one channel, Realitatea TV (as I do
as well), an all-news-and-talk station launched three
years ago that has yet to build a significant audience
share. Public station TVR, watched by a third of the
country, is openly pro-government. Media observers
were outraged recently when the PSD ran a 12-minute
political spot on TVR, when the law allows for only 30
seconds.

The biggest victims of this lack of fairness in news
coverage are the Romanian public, whose right to know
the truth has been shoved aside by special interests.
People seem to have little choice in what they watch or
read. Unfettered passion dominates media coverage in
both print and broadcast. While newspapers find ways
to print investigative stories about corruption in the gov-
ernment, the news on television avoids controversial
political stories in favor of news about crime, sex and
entertainment.

Newspapers are not above reaching for the lowest
common denominator. Giant bold headlines shout daily
about the latest adventures of Adrian Mutu, the Roma-
nian-born Chelsea soccer star recently suspended for
drug usage, or sex scandals involving personalities. Many
print publications are said to have made editorial com-
promises with officials in exchange for being awarded
government advertising. Cornel Nistorescu, the former
director of the Evenimentul Zilei, recently quit the Roma-
nian Press Club saying that many of its members, includ-
ing some of Romania’s biggest dailies, negotiated con-
tracts with the government. “How can you write about
serious issues when you’re paid not to do it?” he said in
an interview.

After Evenimentul printed in July a classified gov-
ernment document that showed that all ministries and
state-owned companies need the prime minister’s ap-
proval before awarding advertising contracts, the Cen-

ter for Independent Journalism here filed a motion to have
those media/government contracts made public. The
main opposition party has also jumped on the band-
wagon, citing the PM’s chief of staff, who on a recent show
said that it would be “impossible” to give advertising to
a critical newspaper. That statement alone, the opposi-
tion claims, proves the government’s preferential treat-
ment in awarding ads.

The Berlusconi Effect

“We’re leaving Stalin and heading for Berlusconi,”
said Media Monitorization Agency Director Mircea Toma.
He was referring to the concentration of media owner-
ship among a few politicians and businessmen, or “local
barons” who use the press as a means to increase their
influence. Silvio Berlusconi, of course, is Italy’s Prime
Minister. He is a media owner and the country’s richest
tycoon, lately accused of bribing justices to help one of
his companies in a takeover battle.

The situation is much worse outside Bucharest, in
places where groups controlling the press are either busi-
nessmen close to the government or local authorities who
seek to repress criticism of their administration. Often
they are one and the same. The most notorious local baron
and member of the ruling party, Dumitru Sechelariu, was
defeated in his bid for reelection as mayor of the city of
Bacau in late spring local elections. With a fortune esti-
mated at US$10-12 million, Mr. Sechelariu is listed in Capi-
tal, Romania’s version of Forbes, as one of the richest
people in the country. The editors who compiled the lat-
est list of wealthy Romanians prefaced the issue with a
discussion of difficulties in getting information: “Unfor-
tunately, in Romania the secrecy behind some high-end
affairs remains tied to the link of players in the world of
business and those on the political scene.” Lack of trans-



4 CM-6

parency in ownership makes it difficult to know who is
behind media outlets as well.

Problems persist in districts such as Constanta and
Vrancea, where officials in power exercise undue pres-
sure on journalists. Last week, the former prefect of
Vrancea threatened to “kill’ critical journalists after par-
liamentary and presidential elections on November 28.
Similar comments were made by Marian Oprisan, the
wealthy president of the Vrancea County Council and
local head of the ruling Social Democrat party, or PSD.
Mr. Oprisan is notorious among media-freedom watch-
dogs for intimidation tactics used against Ziarul de
Vrancea. The paper has accused him of using his position
as an official to extort public funds to enrich himself and
Monitorul de Vrancea, which he has turned into an un-
ashamed partisan sheet for him and his party. It is said
that Mr. Oprisan owns a large portion of Monitorul, which
is also Ziarul’s fiercest competition.

Meanwhile, thanks to Mr. Oprisan’s virtual mo-
nopoly on public institutions in Vrancea, opposition pa-
per Ziarul has received 208 citations for calumny in the
last two years. Its journalists have been attacked, intimi-
dated and threatened on a regular basis. The obvious aim
is to bankrupt the only independent-yet-critical institu-
tion in his district. Calumny is regarded as a criminal of-
fense under Romanian law. Cristina Guseth, the Bucharest
director of U.S. sponsored Freedom House, is worried
about how much longer Ziarul de Vrancea’s director gen-
eral and publisher, Corneliu Condurache, will last. “The
local press is the most disadvantaged,” she said. “It’s
much more important for those struggling papers to be
heard.” In an effort to help make the press self-sustain-
able in the countryside, Freedom House recently arranged
for a media agency to select 18 local publications that
would otherwise have difficulties in obtaining national
advertising contracts and negotiate advertising for them.
Ziarul de Vrancea did not make the cut, most likely
because of political pressures. Oprisan’s newspa-
per did — not surprisingly, given the influence this
press baron exerts in this northeastern province,
three hours outside of Bucharest. Besides full-page
ads from national and local chapters of the PSD
and those won under threat from local businesses,
Monitorul now has access to national marketers.

Freedom House considers Romania’s press
“partially free,” a qualifier that makes Romania
the only EU-aspirant without full recognition of
free press. The condition has worsened this year,
according to the monitoring agency. A recent sur-
vey shows that 60 percent of journalists questioned
have been pressured by authorities to stop inves-
tigating or publishing the results of investigations.
Also, 86 percent have been denied access to infor-
mation at least once.

Of the 20 violent attacks on journalists in the
last 18 months, only one has been solved by the

police. Freedom House states that “a large number of
these attacks come from politicians, public officials or
authorities.” An act of aggression that has gone unsolved
is that of Timisoara investigative reporter Ino Ardelean
for Evenimentul. Mr. Ardelean, who suffered a broken jaw
and head wounds as a result of a beating last December,
had written critical articles about illicit deals between the
ruling party and business men. Timisoara police main-
tain that theft was the likely cause for the attack, even
though the reporter’s money, cell phone and bag were
not stolen.

No wonder the European Union’s latest report on
Romania’s progress toward admission into the EU
warned that “certain structural problems may affect the
practical realization of the freedom of expression.” Some
people were peeved, but not surprised, when last month
Reporters Without Borders ranked Romania 70th globally
on its press-freedom list, between Congo and Nigeria.
One easy way to insult Romanians, by the way, is to put
them in the same category as people in Africa; you might
as well call them all Gypsies. In any case, Bulgaria, the
only other 2007 EU aspirant besides Romania, was listed
at No. 36. Last year Romania was ranked 59 and the year
before 45. During campaigning for November parliamen-
tary and presidential elections, critics of the media’s lack
of freedom jokingly threatened to head for Congo in case
the ruling party and its candidate for president won.

“We’re living during the worst time for the press since
the fall of Communism,” says Laura Lica, a former
Evenimentul investigative reporter who is now editor of
a new English language newspaper, Bucharest Daily News.
“We’re back where we started, asking for basic rights:
the right to know and the right to write about what we
know. How can we evolve if we’re still fighting for bread
and water?” She continued: “The government officials
treat journalists with little respect. They forget that in

“We’re living during the worst time for the press since
the fall of Communism,” said Laura Lica (left), editor of

Bucharest Daily News.



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 5

speaking with newspaper writers they speak with the
electorate. It shows their contempt for public opinion.”

Orwell on My Mind

Once a journalist always a trouble seeker, so I was
curious to see how bad treatment of the press can get in
the provinces. Bucharest isn’t exactly a paradise for a free
media but after a few days spent in the city of Focsani at
Ziarul de Vrancea during first-round parliamentary and
presidential elections at the end of November, I missed
the relatively cosmopolitan atmosphere of the capital. In
Vrancea I became outraged at the ill will with which Mr.
Oprisan and his party machine have undermined the
most basic human rights to free expression.

Frequently I am confronted with issues I took for
granted back in the United States but that are still being
tested in this budding democracy. Last spring, when
news came that a U.S. Marine vehicle helped topple
Saddam Hussein’s statue in Baghdad’s central square by
tying a rope around the monument that Iraqis were al-
ready trying to take down, a friend called the act
“Orwellian,” inferring that the US had acted in an au-
thoritarian manner. While we have the luxury of over-
using the term in America — despite what my friend
said, we are still safe from real abuse of our liberties —
in Romania it’s not brought up enough, even when it
should be. Even though they live among the ruins of a
totalitarian past, people here desperately want to leave
it behind.

I suppose distance makes for better observation and
sometimes for an idealized version of truth. George
Orwell managed to capture well the ugly face of authori-
tarian regimes without ever stepping foot in truly Com-
munist countries like Romania. Similarly, Bram Stoker
pieced together a decent portrait of Transylvania from
the comfy book stacks of the British Library. And then
there is Alexis de Tocqueville giving us Democracy in
America after a mere six months spent in the United States,
not to mention that the ultimate symbol of our democ-
racy, the Statue of Liberty, came from the French.

Finally, consider that Ian Fleming, who had some
experience with Russia and spying but lots more imagi-
nation, retreated to his house in Jamaica to write James
Bond’s adventures. Hollywood is not just an American
creation, it is the civilized world’s collective desire to re-
construct history in order to avoid a certain amount of
helplessness over monotony in daily life. Modern nations
borrow exotic aspects from more downtrodden places
such as Romania, add happy endings and produce epics
that are anything but realistic — but fantasy, too, has a
role in creating hope. Romanians still don’t understand
why Dracula put Romania on the Western map, but when
they do they’ll succeed in marketing their country to the
outside world — a world thirsty for myth above any-
thing else. Had Mr. Fleming faithfully documented the

poverty of Russian women in the 1950s and 60s, agent
007’s Russian girlfriends would have worn cheap syn-
thetic pantyhose, not furs or diamonds, and would have
probably happily traded state secrets for a decent meal
— but who would fancy that?

Orwell came to mind two days before my visit to
Vrancea — and stayed with me through the first round of
elections I witnessed there. Two days before my trip, I
couldn’t find anywhere a copy of my favorite weekly
newspaper, a satire publication that serves up a biting
version of Romanian society and politics. I soon learned
that “Ministry of Truth” teams belonging to the ruling
party bought up, in Bucharest and various districts
throughout the country, all available copies of newspa-
pers that dared to be critical during the electoral cam-
paign. Journalists called it “The Newsstands Crusade.”
According to reports from the few newspapers that had
the courage to tell the story, strapping young men would
show up early mornings, sometimes flanked by police,
and demand to buy all a news merchant’s copies. A ven-
dor I’m friendly with said that when she refused to sell,
saying she had loyal clients like me who looked forward
to the papers, the young men threateningly asked “Don’t
you want to eat?” The next morning she found piles of
dog excrement in front of her stand. “It’s not a coinci-
dence; its a warning,” she said.

The three newspapers thus affected had run com-
pletely different anti-government stories. In what could
have become Romania’s Pentagon Papers, the investiga-
tive daily “Evenimentul Zilei,” (Event of the Day) pub-
lished eight pages of transcripts of secret meetings of the
governing party that showed key officials acknowledg-
ing corruption at the highest levels as well as their own
plans to control the media and the justice system. It also
published an unofficial poll showing the opposition can-
didate with a slight lead in the presidential race.

A second newspaper, “Romania Mare” (Greater Ro-
mania), edited by far-right presidential candidate
Corneliu Vadim Tudor, printed inflammatory informa-
tion about the sexuality of the prime minister, also the
ruling party’s candidate for president. Until now large-
circulation publications had shied away from printing
rumors that had circulated for years about Mr. Adrian
Nastase’s alleged past homosexual relations. Finally, the
satirical weekly “Academia Catavencu,” which also threat-
ened to do the same but decided at the last moment
against publishing evidence of said affairs, had a special
insert containing authentic pro-Communist writings that
current top members of the ruling party had allegedly
published during the old regime. At a press conference
hastily convened the morning after, “Academia” represen-
tatives declared that almost half of their national run had
been grabbed (pardon, paid for) by “the ruling powers,”
either at stands or on delivery trains. In some villages, a
spokesman said, buyers were identified as being mem-
bers, or even councilmen, of local chapters of the ruling
party. The most terrifying bit for me was that whoever



6 CM-6

Corneliu Condurache, director of Ziarul
de Vrancea, and his wife Rodica have
become media martyrs, apparently for
publishing a paper critical of public
abuses in their country. (Left) The
dumping ground: Monitorul de

Vrancea newspaper kiosks lay where
they were dropped after being
confiscated by crane in 2002

Photo: Ziarul de Vrancea

mobilized these buyers must have had advance knowl-
edge of the subject matter in the respective papers in or-
der to send them out on a buying mission early on. It’s
common practice, apparently, for the ruling party to in-
tercept phone calls of papers that are critical and some-
times even have informers inside newsrooms. Orwell
anyone?

The Little Paper that Could

 I arrived in Vrancea on a Friday, prepared to find
more of the same. I did, and worse. Earlier, on the phone,
Rodica Condurache, wife of the publisher of Ziarul de
Vrancea, told me, “Get ready to enter medieval times”.
That morning the entire press run of their newspaper
was bought out, apparently for having published a list
of various ways fraud could be committed during the
upcoming Sunday elections.

One of the media tragedies in this country is that
most Romanians get their information from television,
which tends to carry positive news about the govern-
ment, or none at all. The result is that few people read
newspapers, especially newspapers that seem to be in
opposition to the government. Responding to political
pressure, people in smaller towns such as Focsani
(population 100,000), where Ziarul de Vrancea is
based, are afraid to be seen buying in-
dependent or opposition papers. “Fear
has been installed in our readers just as
it was during Communism,” said Mrs.
Condurache. Most of Ziarul’s 4,000 daily
issues are delivered by a trusted driver.
A hundred “clients” get hand-deliveries.
“Only our man knows where subscrib-
ers live,” Mrs. Condurache said.

Soon after I arrived at Ziarul’s head-
quarters, in the first-floor residential
space of a cold and sterile Communist-
era building, Corneliu Condurache
left to attend church services mark-
ing the 50th anniversary of the death
of an uncle who has since been de-
clared a martyr-priest for having been
tortured by Communists. His wife
stayed to talk with me, and over the next
couple of hours told the story of their
paper’s struggle. As she spoke, Gelu, the
plump tomcat that slept nonstop on his
chair, came to be the only sign of nor-
mality. The Conduraches have no other
life outside the newspaper. Even their
polite teenage daughter does her home-
work in the office (they need to use her
computer) and sometimes helps journal-
ists with spot reporting. The notoriety
makes it hard for the paper to attract
journalists. Their eldest son, “fed up”

with their life, left for University in Bucharest and can-
not be persuaded to come back to visit.

Engineers by profession, the Conduraches came to
own the paper about eight years ago. Real troubles be-
gan once Marian Oprisan came to be the region’s politi-
cal boss, in 2000. He had always been a rising star in the
PSD, but he came into his own once he was elected head
of the local council; at the time his party also came into
power nationally. Vrancea is known as “baron Oprisan’s
country,” and when the paper criticized abuses of power,
Oprisan revoked the Conduraches’ rights to include the
name of the county in the name of the paper (it had been
called Monitorul de Vrancea). The former title was secretly
awarded to what is now the competition paper, controlled
by Mr. Oprisan through a woman friend. In addition, he
helped cancel their distribution contract two weeks be-
fore renewal.

A nightmarish series of events then began. Acting
with the approval of the mayor’s office, men operating
huge cranes showed up in April 2002 to lift 14 news kiosks
the Conduraches used to distribute papers throughout
Focsani. The Ziarul director managed to obtain a “presi-
dential ordinance” forbidding the confiscation, but the
cranes continued the removal anyway.

I saw part of the drama unfold on a video that Mrs.



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 7

Condurache played for me. The couple is so affected by
their trauma that they seem to relish watching painful
tapes over and over and retelling their story. It gives them
fuel to continue a battle others would have given up long
before. “If we gave up it would mean we would commit
treason in front of those we have been on our team
through these times,” said Mrs. Condurache. “I couldn’t
show my face in the square with the monument devoted
to people who died in the [1989] revolution. We haven’t
died yet.”

For six hours on that Saturday afternoon in 2002, the
Conduraches and their staff implored crane operators and
other helpers to leave their kiosks in place. Reporters
chained themselves to the stands; some climbed onto the
roofs. All the newsstands were taken away in the end,
merchandise and all, and dumped in a public field that
to this day is guarded by police. The Conduraches never
received compensation for the kiosks or the goods they
contained. They also lost employees, some of whom were
recruited by Mr. Oprisan to work for the rival paper. The
Conduraches’ editor-in-chief, dejected, left to take an
unskilled job in Italy and hasn’t been heard from since.

The scandal made headlines in some Romanian na-
tional newspapers and was mentioned in a 2003 United
States Department of State report. Yet the notoriety didn’t
seem to stop Mr. Oprisan, who seems practically untouch-
able, thanks to the strong ties he enjoys as a reliable fund-
raiser for the governing PSD. Mr. Condurache says that
in a phone call, Mr. Oprisan warned him directly to pack
his bags and take the first train out of Vrancea if he wanted
to stay alive.

Mr. Oprisan calls Ziarul “the poisoned rag sheet.”
Staffers have received death threats while some sellers
have been beaten or chased away with attack dogs.
Ziarul’s current editor-in-chief, Silvia Vranceanu, a former
investigative reporter who’s been with the paper for most
of the last seven years, was publicly humiliated in Au-
gust 2002. Thanks to Mr. Oprisan, a TV station obtained
and played a compromising tape of her dancing, scant-
ily dressed, when she was a teenager ten years ago. “She
was a child,” Mrs. Condurache said.

Mr. Oprisan’s tactics are a legacy of the lessons Com-
munists in Romania learned from their former Soviet
commandos. This kind of dirty fighting, or santaj, unfor-
tunately can still be found in today’s Romanian politics;
adversaries are kept at bay with threats of making public
damaging information collected in old dossiers, or more
recently. Gathering information through phone intercepts
or taped testimony from informers became an obsession
during Communism — and is still a favorite pastime in
some circles. The Prime Minister himself has fallen vic-
tim to threats from critics to release tapes of alleged ho-
mosexual affairs or alleged orgies in which this married
father of two participated as a younger man.

One aspect of this kind of nasty war of deterrence is

that those who pay bribes also document the payouts to
keep records in case the time comes to blackmail benefi-
ciaries, either to obtain favors or escape punishment. Mr.
and Mrs. Condurache’s long letters to Prime Minister
Nastase and President Ion Iliescu, in which the couple
described the wrongs committed against the papers as
well as Mr. Oprisan’s unfavorable image, have gone un-
answered. “We feel abandoned, and at the mercy of crimi-
nals,” Mrs. Condurache said.

Because of pressure from Vrancea officialdom, Ziarul’s re-
porters are routinely barred from press conferences or taking
photos of officials. “Elections are our only chance to catch
these people and their families in public,” said a Ziarul
reporter. Spokespeople regularly refuse to provide infor-
mation, ironically advising journalists to look up laws or
file requests to obtain needed information. Requests for
interviews are answered only some of the time.

Ziarul has been showered with lawsuits from Mr.
Oprisan alleging calumny. One memorable day they re-
ceived 64. The accumulated cost of fighting them — more
than half a million dollars — has brought Ziarul’s pub-
lishers to the brink of bankruptcy. “There have been days
when we have had little to eat, preferring to pay the staff
or invest in editorial equipment instead,” said Mrs.
Condurache. A few days before my arrival, the Conduraches
received yet another citation, asking for over $3,000 in dam-
ages. Ignoring complaints would result in an uncontested
win for the plaintiff. “We begin our day after we come
back from the tribunal,” said Mrs. Condurache. Her di-
ary is filled with reminders about upcoming court ap-
pearances — and carefully scribbled notes about the sta-
tus of each case. “It’s worse than during Communism,”
she said. “Before, you were not allowed to speak up. Now
you can — and look what happens. In Vrancea, to write
the truth is worse than to kill. If we killed Oprisan we’d
have one trial. In our case, we have hundreds. These
people are so sly they won’t kill you, they’ll make you
kill yourself. It’s something out of Kafka.”

The Calm before the Storm

The Saturday before elections I took a morning walk
through Focsani. I had free lodging thanks to a barter
deal Mr. Condurache had with a hotel owner, a Ziarul
supporter. (Personal connections and friendships are ev-
erything in Romania, even among the principled, which
is why it’s so difficult to define corruption.) The place
was within walking distance of a market square domi-
nated by the town hall and other official symbols of power
that have come to control, more than merely administer,
life here. I would have liked to think that the chill I felt
came from winter winds blowing from the nearby East-
ern Carpathian mountain range; maybe it’s just fear of
earthquakes; much of Romania’s seismic activity is cen-
tered in this district.

But I shuddered for other reasons. Everywhere I



8 CM-6

went, campaign posters for the PSD dominated the
streets. Stores, even cultural centers, displayed ads in-
side their buildings, which meant that patrons had agreed
to post them. Ziarul staffers told me that store-owners
were sometimes paid — but more often coerced — to
affix these signs. Refusal could result in an unexpected
visit from the city, to discover tax or billing irregulari-
ties. I found only one billboard in support of the opposi-
tion party, known as the Alliance of Justice and Truth (or
DA, which stands for Dreptate si Adevar). That one was
ripped in half.

In the town square, city workers were filling the cen-
ter with Christmas lights. The same square had been
taken over the day before my
arrival by a pro-PSD demon-
stration in the shape of a mock
homosexual wedding. The
opposition’s presidential can-
didate, Traian Basescu, had
made statements that shook
up this profoundly conserva-
tive country. In an interview
with MTV Romania, Mr.
Basescu said that while he
didn’t condone the lifestyle,
he wouldn’t interfere in same-
sex relationships. To another
reporter he later estimated
that about a fifth of Romania’s
population is homosexual, a
comment he later retracted.
PSD supporters nationwide
leaped at the opportunity to
paste all sorts of labels on Mr.
Basescu.

Romanians can react
strongly, especially when it
comes to same-sex relation-
ships. I have been told many

times to be careful when running in parks and to watch
out for homosexuals; I get strange looks when I answer
that I never heard of a woman being attacked by a gay
man. Mr. Oprisan helped organize the gay-bashing in
Focsani, with “wedded” men in heavy makeup parad-
ing the. Signs read: “Long live godfather Nini, and let
the wedded love each other.” Nini is a nickname for Mr.
Basescu.

After my exploration of the city, the Conduraches
came by at noon to give me an election-eve look at the
newspaper. Mr. Condurache said opposition strong-
armed men had bought up all his papers again. Defiant,
he ordered another run of the same issue to distribute on
election day. Half a dozen papers, which Mr. Condurache
had already read that morning, were on his desk. The TV
set was tuned to my favorite station, Realitatea TV. Be-
cause the law prohibits news coverage that can influence
voters 48 hours prior to elections, the news shows were
not political. Mrs. Condurache had brought lots of fresh
apples and homemade cakes for everybody.

Given its “big bad wolf” status, or bau-bau, as the edi-
tor-in-chief likes to call it, Ziarul has plenty of support-
ers. Some stopped in for a chat that Saturday. One was a
math teacher at the local high school who entertained us
with his views on the poor state of affairs. “Yes, I have
hope during elections, and just not for Vrancea.” He said
he was not afraid to make public his critical view of Mr.
Oprisan, who he said has turned the district into
Romania’s Sicily. “The only thing they can get me in
trouble for is the private tutoring I do.” To boost salaries
without paying taxes, many Romanian teachers tutor on

 Campaign posters for the ruling party dominated Vrancea
when I visited.

 Photo: Ziarul de Vrancea

 Photo: Ziarul de Vrancea

Mr. Oprisan helped organize a gay-bashing event following comments made by the
opposition’s presidential candidate in favor of same-sex lifestyle.



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 9

the side, without reporting the additional income. The
teacher talked about intimidation that took place after
an end-of-school event this summer. Mr. Oprisan com-
plained about the event loudly; the headmistress re-
signed. The issue: One student skit mocked the unfin-
ished gym that is on the list of more than several hundred
gyms that the ruling party bragged about having finished
before the November elections. The contract was awarded
to a PSD contractor who took the money without doing
the work. “The most profitable deals here have been with
public money,” said editor-in-chief Vranceanu.

Ms. Vranceanu — Silvia — took me out to dinner at
the prodding of the Conduraches, who insisted on being
good hosts to the end. She chose one of the few restau-
rants in town she liked, a sparsely peopled pizzeria. Din-
ner became tense when a “crooked contractor” and his
family entered. Ziarul, of course, had criticized him. The
man kept giving us angry looks. Briefly, even I was afraid.
The 27-year-old editor talked to me about hard it was to
work for the only paper in town that dared to condemn
corruption. Besides the professional hardship — long
hours, threats, obstacles, difficulty in hiring and keeping
journalists, uncertainty about the paper’s future — the
job affected her personally as well. She is married and
wishes she had more time to spend at home and on her-
self. She said she had gained lots of weight because of the
stress. She feared that her position indirectly jeopardized her
relatives since everyone knew her in this small city. Her brother,
a police desk officer, had been sanctioned five times in
the past year alone - she thinks as retribution.

During dinner, a member of the opposition called her
cell phone to say he feared that votes would be tinkered
with in one particular district. “Can
you bring strong journalists to guard
the station tomorrow?” he asked.

“No, but we can bring strong
pens,” she answered without miss-
ing a beat.

First-Round Election Day

Election-day morning was
bright, crisp and sunny — they say
that revolutions happen on beauti-
ful days. I accompanied Silvia as she
went to vote. This was my first ex-
perience witnessing elections in
“free” Romania. We could barely see
the station behind a large PSD bill-
board posted right in front of the
house — law forbids putting cam-
paign material less than about a third
of a mile from a voting station. There
was already a line by noon. Fifteen
years after the Revolution, Roma-
nians take the act of voting seriously.
Participation has dropped from the

80 percent levels right after the fall of Communism, but
people still show up to vote at a national average of about
60 percent.

Silvia exchanged a few tense words with a suspect
figure, dressed in Sunday best, pointy shoes and all, who
kept hovering about the station. A mafia-type, she whis-
pered. As we approached the entrance, I looked through
my bag for my journalist’s accreditation. By mistake I
dropped an opposition flyer that mimicked PSD propa-
ganda. This particular “fake” had Mr. Nastase’s picture
next to the tagline: “I have doubled the wealth of my PSD
colleagues.” Silvia bent quickly to pick it up. “We could
get arrested for this,” she laughed nervously.

Back at the office, journalists were shuffling around,
debating which complaints of voting irregularities they
should investigate personally. Vrancea is a sprawling elec-
toral district with hundreds of voting stations. One odd
phenomenon that took place in the first-round of voting
was “electoral tourism,” or unofficially organized bus-
sing to take people to vote. Because the sticker indicat-
ing that a person had voted could easily be peeled off, it
was possible for some of these “tourists” to act civically
more than once, especially if transportation were pro-
vided. A running joke on the radio was “How many times
did you vote today?” Before election authorities came
under pressure to restrict voting areas in the second round
of voting, fraud could be committed because people were
allowed to vote in areas outside their residential sections.
If they wanted to vote away from home, people put their
names (or others’ names, as was also the case) on “supple-
mental” lists. Vrancea scored one of the highest rates of
“electoral tourism.” This meant that 25,000 people, or 13

Multiple voting done with the help of organized transport was a big story in the
first round of the Romanian elections.

 Photo: Ziarul de Vrancea



10 CM-6

percent of voters, crossed into the district from other
municipalities.

Casting votes in the name of Romanians working
abroad was another way to inflate vote totals. About
60,000 people from Vrancea work outside Romania. Ziarul
was able to contact several unknowing people whose
names appeared on lists as having voted in Romania. In
an interview she later gave Ziarul from her home in Paris,
one woman declared: “Why is it that our votes are
doubled in the country and the people in power want to
win elections through lies and cheap compromises?”

Before going home that evening, I rode to a few vot-
ing stations outside Focsani with a reporter for Ziarul. I
didn’t see fraud but I could the desperation of
marginalized people. Well-dressed PSD organizers or
their relatives oversaw many voting sections; some were
aggressively negative to Ziarul reporters. One woman
whose relative was a highly placed PSD partisan threat-

ened to sue if it the newspaper printed anything beyond
what she had said (she didn’t want the reporter to talk to
observers from the opposition). She also refused to be
photographed.

Some polling stations were in remote village schools,
some still heated with antique tile ovens — though not
very well, because in one I could see my breath. We had
trouble finding some places and were held up by bad
roads, horse-drawn-carriage traffic jams, nonexistent
street lights. I thought of poor kids growing up in these
remote parts of Romania and of their parents, many of
whom subsist on much less that the average monthly
mean of $180. I understood why people here sometimes
accept bribe money to vote. “Only God knows how much
hardship man can take,” Mrs. Condurache had said ear-
lier that day. And only God knew how they voted in that
first round. I kept hoping that when the final voting day
came, it would be in their power, not God’s or anyone
else’s, to ask for more from politicians. ❏



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 11



ICWA Letters (ISSN 1083-4273) are
published by the Institute of Current
World Affairs Inc., a 501(c)(3) exempt
operating foundation incorporated in
New York State with offices located at
4 West Wheelock Street, Hanover, NH
03755. The letters are provided free
of charge to members of ICWA and
are available to libraries and profes-
sional researchers by subscription.

Phone: (603) 643-5548
Fax: (603) 643-9599
E-Mail: icwa@valley.net
Web address: www.icwa.org

Executive Director:
Peter Bird Martin

Program Administrator:
Brent Jacobson

Publications Design & Management:
Ellen Kozak

©2004 Institute of Current World Af-
fairs, The Crane-Rogers Foundation.

The information contained in this pub-
lication may not be reproduced with-
out the writer’s permission.

Institute Fellows are chosen on
the basis of character, previous
experience and promise. They
are young professionals funded

to spend a minimum of two years
carrying out self-designed

programs of study and writing
outside the United States. The
Fellows are required to report
their findings and experiences
from the field once a month.

They can write on any subject,
as formally or informally as they
wish. The result is a unique form

of reporting, analysis and
periodic assessment of interna-

tional events and issues.

Author: Merrill, Cristina
Title: ICWA Letters

   (Europe/Russia)
ISSN: 1083-4273

Imprint: Institute of Current
World Affairs,
Hanover, NH

Material Type: Serial
Language: English
Frequency: Monthly

Other Regions: South Asia; East Asia,
The Americas; Mideast/
North  Africa;
Sub-Saharan Africa

Alexander Brenner (June 2003 - 2005) • CHINA
With a B.A. in History from Yale in 1998 and a Master’s degree in China
Studies and International Economics from the Johns Hopkins School of
Advanced International Studies, Alex  in China, focused on the impact of a
new government and a new membership in the World Trade Organization
on Chinese citizens, institutions and regions both inside and far from the
capital.

Richard D. Connerney (January 2005-2007) • INDIA
A lecturer in Philosophy, Asian Religions and Philosophy at Rutgers, Iona
College and the University of Hawaii at Manoa, Rick Connerney will spend
two years as a Phillips Talbot Fellow studying and writing about the
intertwining of religion, culture and politics in India, once described by
former U.S. Ambassador John Kenneth Galbraith as “a functioning
anarchy.” Rick has a B.A. and an M.A. in religion from Wheaton College
and the University of Hawaii, respectively.

Cristina Merrill  (May 2004 - 2006) • ROMANIA
Born in Bucharest, Cristina moved from Romania to the United States with
her mother and father when she was 14. Learning English (but retaining
her Romanian), she majored in American History at Harvard College and
there became captain of the women’s tennis team. She received a Master’s
degree in Journalism from New York University in 1994, worked for several
U.S. publications from Adweek to the New York Times, and will now spend
two years in Romania watching it emerge from the darkness of the
Ceauscescu regime into the presumed light of membership in the European
Union and NATO.

Matthew Rudolph (January 2004-2006) • INDIA
Having completed a Cornell Ph.D. in International Relations, Matt is
spending two years as a Phillips Talbot South Asia Fellow looking into the
securitization and development of the Indian economy.

Matthew Z. Wheeler  (October 2002-2004) • SOUTHEAST ASIA
A former research assistant for the Rand Corporation, Matt is spending
two years looking into proposals, plans and realities of regional integration
(and disintegration) along the Mekong River, from China to the sea at
Vietnam. With a B.A. in liberal arts from Sarah Lawrence and an M.A. from
Harvard in East Asian studies (as well as a year-long Blakemore Fellowship
in Thai language studies) Matt is also examining long- and short-term
conflicts in Burma, Thailand, Laos and Cambodia.

Jill Winder  (July 2004 - 2006) • GERMANY
With a B.A. in politics from Whitman College in Walla Walla, WA and a
Master’s degree in Art Curating from Bard College in Annandale-on-Hudson,
NY, Jill is an ICWA Donors’ Fellow looking at Germany through the work,
ideas and viewpoints of its contemporary artists. Before six months of
intensive study of the German language in Berlin, she was a Thomas J.
Watson Fellow looking at post-communist art practice and the cultural politics
of transition in the former Soviet bloc (Czech Republic, Slovakia, Poland,
Croatia, Hungary, Latvia, Romania, Slovenia and Ukraine).

INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS

Fellows and their Activities


