NOT FOR PUBLICATION

CRR— ( 12) WITHOUT WRITER'S CONSENT
INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS
National Consolidation
Slovakia and the Media
by Chandler Rosenberger
Peter Bird Martin
clo ICWA

4 W. Wheelock Strest
Hanowver, N.H. 03755, USA

Dear Peter,

Journalists are the canaries in the coal-mines of Central Europe's new
democracies. If a government is willing to accept criticism from its press then it
15 likely also fo be restrained by public opinion and local control as well. Leaders
inclined to silence their critics in the media are not likely to pay much attention to
softer voices either,

The censor's most comumon excuse has always heen that he is protecting some
collective from its enemies. Under communism, newspapers were restrained for
fear that they would undermine advances that the working class was making
against bourgeois elements. The state emploved men with red pens to keep
mythical capitalist conspiracies at bay.

Former communists atternpting to keep their old jobs as the their states go
capitalist use the same arguments they used under the old regime. Now, however,
the refer to defending the "nation” rather than to defending the "working class.”
From China to Sertia, the party, in one form or ancther, divides both its citizens
and foreigners into friends and enermies.

The smaller the collective, the more potent the argument. China, with a billion
potential consumers, nuclear weapons and an entrenched bureaucracy, can brush
off a harsh piece in, say The Mew Ford Tizse. No rulti-national corporation is
going to throw out its plans to invest in Shanghai because of fears engendered by
a columnist. But one harsh attack on the government of a nation as small as
Slovakia sets the highest ministerial heads spinning. One of the most amusing
sighte in Bratislava has always been to watch ministers tremble with rage at the
questions of a diminutive (and sharp) 23-year-old correspondent of Business

CHANDLER ROSENBERGER is a John O. Crane Memorial Fellow of the Institute writing
about the new nations of the former Habsburg Empire.

Since 1925 the Institute of Current World Affairs (the Crane-Rogers Foundation) has provided long-term fellowships to
enable outstanding young adults to live outside the United States and write about international areas and issues. Endowed
by the late Charles R. Crane, the Institute is also supported by contributions from like-minded individuals and foundations.



CRR- (12) z
Central Europe.

If the nation, like Slovakia, has recently gone independent, the case for censorship
grows stronger still. The new nation’s institutions, such as ifs currency, are
exiremely vulnerable. By definition the new state has at least one neighbor it
couldn't get along with; perhaps it also has others supposed to harbor territorial
clams on the new state. If, finally, the citizens of the new republic are
themselves unsure how a good an idea independence was, then the case for
censorship is irresistable. The new institutions must be protected from the lack of
faith of the people they are meant to serve.

It ie therefore perhaps remarkable that, in its first vear of independence, Slovakia
enjoyed the range of press freedoms it did. Although the prime minister that led
the country to independence, Yiadirur Meciar, wrought fearful vengeance on
journaliste cloge to his most bitter enernies (see CRR-4), he allowed a range of
other dailies to publish bitter attacks on him.  Papers close to the forrmer
cormmunists, for example, struck ofien and hard withowt suffering any
retribution,

That may now change. The mandarians at the Ministry of Culture in Bratislava
are preparing @ ‘comprehensive media policy” thal, according to the minstry's
state secretary (or deputy minister) Roman Zelenay, will ‘“clarify” the
governtnent's distribution of information, define rights to obtain information and
“break. . . the stereotypical image of Slovakia abroad.”" Such a policy is
necessary, according to Mirdster of Culture Dusan Slobodnik, because "false
rumors” spread by a network of enemies of the current government have
frightened the population and are "dangerous to the public.”

When the government's “comprehensive media policy” emerges from the
minztry's faceless concrete building on the Danube, human rights activists and
political theorists ought to give it a close look. In the past year, Slovakia's
governmment has moved from taking random pot-shots at "opposition” journalists
to virtually equating dissent with treason. If; as seerns likely, Meciar's party will
govern in coalition with extreme nationalists, the canaries will begin to drop in
their cages.

Some political background

Since winning a large plurality in the June 1992 elections, Meciar's time in
government has been difficult. The steps taken by his political party, the
“Movement for a Democratic Slovakia," (HZDS) have been popular neither
abroad nor at home. Opinion polls at the time of the June 1992 elections showed
that less than a quarter of Slovaks favored a break with Prague; Meciar was



CRR- (12) 3

nevertheless railroaded by the Czechs into accepiing the split.  When Meciar's
government unilaterally completed the construction of a dam along the Danube
river, the Hungarian government downstream protested vigorowsly. Arguments
with the Czechs over the division of former Czechoslovak state property have
embittered both sides.

In early 1993, Meciar's political movernent began to crumble under the pressure.
Meciar's former ally, Milan Knazko, disagreed publicly with Meciar and was
removed as Foreign Minister. “When he left the HZDS, he tock 7 members of
parliament with him, reducing Meciar's party to 66 out of 150 seats. Meciar also
quarrelled with his Minister of the Economy, Ludovit Cernak, head of the Slovak
National Party {SNS). The break left Meciar withowt a firm parliamentary
majority from March 1993 on.  Talks with the SNS about restoring the coalition
have seemed successful several times but have always broken down at the last
minute.

With his political power withering, Meciar, once apparently omnipotent, became
a target of savage press criticism.  He has been attacked especially ferociously
from those journalists who were close to the former government coalition of
liberals (ODU) and Christian Democrats (KDH) or to the former commumsts
(who control 29 parliamentary seats) and from the politically neutral but savage
tabloid press.

Meciar at first responded with arbitrary govermment force. While never
imposing censorship across the board, he did not hesitate to use the state against
specific political targets. Inits first year his government was especially thorough
in attacking journalists or newspapers close to the ODU and KDH. Meciar's
carapaign against those who, in a phrase he used ofter, had "refused to accept the
election results” smacked of revenge. But it did not comprise an all-out effort
againet all his critics. Meciar has never, for example, attempted to close either
Fraca  or Fravds ("Work" and "Truth"), two of the country's three largest
newspapers and close to the former communists. But he treated state property as
his personal political tool, using every ounce of leverage over television and
public bodies to exclude his opponents and promote his friends.

In short, a newspaper or journalist firmly shored up by private resources could
always say what i pleased. But anyone hoping for fair play from the state in its
administration of press law or public property was disappointed. Meciar and
members of his government behaved not so much as the guarantor of rights to
free speech but as the one club of players in a combatitive political game who
have state power on their side.



CRR- (12) 4

While Meciar lashed out randomly at his opponents on the right however,
members of his government systematically cultivated a group of pro-Meciar
journalists who had extremely nationalist credentials. Through the Ministry of
Culture, Meciar sympathizers have plotted a "media strategy” that promises to be
more thorough in its purswit of opposition journalists, especially those who
question the wisdom of dividing the Czechoslovak state.

Two factors indicate that what had been merely a series of petulant attacks on the
“opposition” will now become a more thorough assault on his party's opponents.
The first 15 political. Meciar has wooed the Slovak National Party back to
coalition talks by speaking to its deputy chairmen behind the back of the moderate
leader, Cernak. A coalition of HZDS and an SNS in which Cernak were
powerless would bring the country's most nationalist elements together. The
recent removal of the head of Slovak television may be a sign of things to come,
although no coalition had yet been formed, the SNS was happy to cooperate with
the HZDS because, its leaders compiamed the director had been a "closet
federalist.”

The cecond factor has to do with the characters of the leaders of the Ministry of
Culture, the organ charged with shaping the media policy. As shown below, its
three most prominent members -- Slobodnik, Zelenay and head of the minister's
office, Alexander Stevik -- have all at one time or another equated criticism of
Meciar's political movernent with criticism of the Slovak nation itself. Their
allies among reporters, such as the members of "The Association of Journalists
for a True Picture of Slovakia," have recently taken such a nationalist line to the
top of state institutions.

BROADCASTING

Slovak state television

Since ifs electoral victory, Meciar's political party has changed the structure and
membership of the boards governing Slovak television frequently and for purely
political reasons. The party's actions have caused chaos and dismay at the stations
and among private investors.

Before the 1992 elections, Slovak television was governed by a council that
included representatives of all political parties, regardless of their representation
in parliament. Shortly after he was elected, Meciar changed this structure. The
television council was now to be directly appointed by a parliamentary majority.
& Slovak law profegsor, Jan Prusak, complained that there was no way to
guarantee that a parliamentary majority, whatever its promises, would preserve
the council's independence. And indeed the parliament hasn't.  Although



CRR- (12) 5

regularly stuffed with supporters of Meciar's HZDS and SNS, the council has
been changed at least twice, most recently as the two parties began to settle their
differences and move back into coalition.

In an interview held in August 1993, Slobodnik, the Minister of Culture,
vigorously denied that the government played any role in determining the
political character of television news. Slovak television received part of its
budget directly from the state, he said, but as public corporations were not under
the direct control of any ministry. The nine-member council overseeing radio
and television was independent, he said. "There are no members of any political
party." In fact, Slobodnik said, the content of Slovak television broadcasting
demonstrated its freedom. Slovak television was "absolutely anti-government,” he
sard. "It 1s absolutely in the hands of the opposition.”

“The people in Slovakia write and write and complain that telewision is
anti-government," Slobodnik said, "because TV supports the defeated members of
the party that didn't get more than four percent of the wote (ODU -- CR) Many
people write that they will refuse to pay their TV fees.”

In August, Slobodnik denied having any interest in the governance of television,
since it was not his responsibility as minister of cultwre to oversee it. But,
according to e Mew Ford Times, Slobodnik called in September 1993 for the
abolition of the public corporation governing television so that the broadcasters
could answer directly to the Ministry of Culture. Television, the 7mear quoted
Slobodnik as saying, gives “"too much space to the opposition.”

The Slovak government has not taken any such step vet. In October 1993,
however, Meciar's political party cooperated in parliament with its would-be
coalition partner, the Slovak National Party (SNS), once again to change the
board governing television and radio. The new council has five HZDS
sympathizers, observers say, and two SNS allies. The new council disrssed the
director of Slovak television, whom the SNS had accused of not taking a
nationalist enough line.

Despite the turmoil in its governance, state television offered access to opposition
politicians, such as Christian Democral Jan Carnogursky, at least as lale as
October 1993 The opposition worries, however, that Meciar, through
government-edited programs such & "Ten Minutes for the Premier” and "The
Government Informs," has far too much airtime. They also complain that
journalists at Slovak telewision are frightened to confront ministers with serious
questions. Slovak TV has replaced its former current affairs interview program,
"What the Week Brought" with a softer version, called "Steps," during which



CRR- (12) 6

officials are asked no tough questions. And the character of television may change
dramatically now, given that the parliament's new coalition is likely to be
extremely nationalist.

News on state and private radio

Only two Slovak radio stations have strong news staffs -- one of the state’s two
AM broadcasters and Radio Free Europe. The other stations, such as "Radio
Twist" "Rock FM" and "Fun Radio," use news from the Slovak Press Agency.
(Its character 1s described below.)

At first) Meciar did not comgplain about Slovak radio. Indeed, many their former
employees were rewarded for boosting Meciar's candidacy with positions in his
goverrmment. Despite its important role in supporting Meciar during the 1992
election campaign, Slovak state radio had not toed the government line thereafter.
The editor of the crucial daily news magazine "Radiozurnal, " Maria Hluchova,
was seen as a friend of the opposition. The director of news at Slovak Radio,
Lubomir Lintner, was considered relatively independent.

During the summer of 1993, the Slovak government cut funding for state radio
and pressured 1ts director, Yiadimir Stefko, to fire Lintner.

Slovak state radio receives 60 percent of its funding from concession fees paid by
radic owners. Sixteen percent of its budget -- 40 million crowns (approx. 1.3
million USD) -- comes directly from the Ministry of Finance. In June 1993
Stefko discovered that the station's direct subsidy, although part of the approved
1993 budget, had not been provided. In a private meeting (the contents of which
were later relayed to Lintner and then the Slovak press) the Minister of Finance,
Julius Toth, told Stefko that radio had a political, not financial problem.

In light of the smaller budget, Lintner reallocated his resources. He cut cultural
programs traditionally broadeast on AM radio but kept "Radiozurnal"
well-funded.

Meanwhile, party political pressure on radio grew. In July, Meciar accused
"Radiozurnal” of being "anti-government' and of having supported a failed
second attempt to remove him as prime minister. In September, Meciar again
accused Radiozurnal of being "anti-government” at a public rally for the HZDS.

On Cctober & Stefko fired Lintner. Hluchova and three other radio journalists
resigned in protest.

The changes at Slovak radio leave "Radio Free Europe” as the only independent



CRR- (12) 7

source of radio news. Many of the government's opponents have gravitated there.
Slobodnik recently warned the new American Embassy in Bratislava that his
government would "monitor" RFE's broadeasts and would complain about any
hostile reporting. A recent test of phone lines at the station's editorial offices in
Bratislava demonstrated that they are bugged.

PRESSURE ON THE PRESS

Slovakia has a wide range of daily and weekly newspapers that operate with great
freedom within some constraints, such as limited access to press conferences and
goverment ministers. Dailies such as Frawds Arace and Tremd 2 business
weekly, attack the government ferociously and without suffering retribution.
But when the Slovak government picks its targets, as it often did after the 1992
elections, it hits hard. More worryingly, it now uses a party-political network
that manipulates state property to put forward a pro-government line.

Distribution: PNS

The Slovak state newspaper distributor, PNS, has been a common target of
complainte among newspaper editors. The editors of the most ferociously
oppositional newspapers, Sowenly Fwbod Kulurny Zyvor and Domno
complain that PNS will not carry their papers.

It 1z dafficult to judge the wvalidity of such clams, since PNS, like many state
corpanies, 15 simply poorly-run.  New newspapers, such as szxm face
obstrustion from the point-of-purchase salesmen, who are often 1mw1111ng to
change their accounting procedures to accommodate a new paper. Papers are sent
back unsold because the on-site distributor cannot be bothered to (and, as a state
employee, has no incentive to) aitempt to sell a new tifle. PNS now faces
cornpetition in the larger cities from new companies such as the Austrian-owned
Mediaprint (over 300 stands) and smaller networks. With an outlet in every
Slovak willage, however, PNS remains the main source of newspapers.

At least one government minister has said he would like to control what gets sold
through PNS. The government's aim would be to restrict the sale of Czech
newspapers, many of whom are openly hostile to the Meciar government and
employ some of its fiercest critics (the best example being Karol Wolf of Afads
Fronte Dpes, whom Slovak ministers mention by name when complaining about
the press.) In an interview with the Slovak Press Agency, state secretary at the
Ministry of Culture Roman Zelenay complained that “there are 100 many Czech
periodicals in Slovakia and we will have to do something about it." At an Oct. 13
press conference, Zelenay, refering to PNS, said that "we will discontinue
(receiving) foreign periodicals that do not sell well.”



CRR- (12) 8

Government intimidation of the press

The ministers of the new Slovak government have always had a penchant for
exacting revenge on individual journalists and newspapers. When the regional
daily Shaer accused Meciar and his then-ally Knazko of using secret police
channels shortly after the revolution, both sued. When they lost in the local
court, Meciar appealed and asked that the trial be moved to Bratislava.

At least one other journalist investigating Meciar's past has been intimidated. On
the evening of Nov. 26, two metbers of the Slovak Ministry of the Interior
visited Czech journalist Jarmila Kudlackova at her home in the Czech Lands. The
Slovak Ministry of the Interior said the two had planned to discuss an interview
Mrs. Kudlackova had held with Leonard Cimo, a former Slovak secret police
offier with close ties to Meciar. The Czech Ministry of the Interior filed a protest
with its Slovak counterpart, arguing that the visit was an attemnpt to intimidate
Mrs. Kudlackova.

Meciar was always prone 1o random attacks on the "oppesition.” When Slovakia
went independent, however, he set a new tone -- that a criticism of his actions was
an attack on Slovakia itzelf,

“When on Jan. 3, 1993, the Slovak government replaced the controversial staff of
the state-owned youth daily, Smang ("Change” or "Shuft"), Meriar was subjected
to a round of criticism abroad. It had happened, after all, just two days after the
independent Slovak state had been founded.

Julius Gembicky, chatrman of the Slovak Association of Journalists, worried that
the government's moves against Senz "would not send a good signal abroad,
since the implication is that there 15 no freedom of the press in Slovakia." Meciar,
however, saw fault not in his government's action but in criticism of it. “The
Skens case 15 being stirred up by people unwilling to accept the last election
results and were against the establishment of an independent Slovak Republic,” he
said in his weekly television broadcast. "They used the case to advertise the new
newspaper they want to publish. They did this at the expense of disgracing the
honor of Slovakia's name abroad.”

PRO-ACTIVE PRESS POLICIES

Since ther, Meciar's government has moved from merely striking out
occastonally at the opposition fo cultivating a stable of exireme nationalist
journalists for its own institutions. These journalists are receiving government
aid in putting across a ferociously pro-Slovak, anti-Hungarian line that may heat a
troubled region's tempers bevond the boiling point.



CRR- (12) g

The core of this inner-circle of journalists is the "Association of Journalists for a
True Picture of Slovakia" Members get invitations to exclusive press
conferences. Its founder, Dusan Kleinman, is now the head of the Slovak Press
Agency (TASR), which, in addition to providing bulleting used by virtually every
radio station in Slovakia, also acts as the government's official means of
disserminating information.

Another source of pro-government journalists has been the alumni of Arvdor a
now-defunct daily. Under the editorship of Jergus Ferke, Avrwdor had promoted
a Fis=rrcs'ly nationalist line even before the division of Czechoslovakia. Before the
paper's demise, the newly-founded Slovak Press Agency had been in negotiations
to take it over as a government daily. Instead, TASR established a new
government daly, Agouiifs , under the edimrship of a former Avdor
wournalizt, Jan Smolec,

smolec biad praeed the virtues of takmq a strong nauf)nahst line in £omndor the
vear before he took up his new post. "Dear colleagues, " he wrote, "Slovakia, our
homeland, is now passing through times of tustoric decisions. ‘We, the journalists
of this generation, have to decide whether we are going together with the nation
and will strengthen its will, its spirit, its right to it own existence, to give il the
strength which will help it 1o overcome the lies, msinformation which our
eremies spread around, not only in the world, but aleo in this country.”

Although Smolec now distances himself from Aoy, which he dismisses as
having been "nationalist in a Balkan way," be adrits that he hopes to run a
nationalist newspaper. "'We understand that after the division of Czechoslovakia,”
he said in an interview, "there are a lot of people who support the federation,
which is quite normal. We respect the founding of the Slovak state and support
the government that did it." Later, he said that the paper "has a sort of censorship,
in that it i3 impossible to be against Slovak independence.”

Regubiks 12 funded by TASE and, according to former TASK employees,
frequently receives news of important government decisions ahead of other TASR
subscribers. Some of Repullifs's equipment, the same employees report, had
been hought by the government for TASE.

The newspaper appears to receive a form of direct government funding, although
Slobodnik, Kleinman and Smolec all deny it. The newspaper is officially a
“commercial venture” TASE, which is allowed such entreprenurial actiwities by
law. TASR had obtaired a bank loan to launch Rapuliids, Kleinman said, and
would expect a return as soon as the paper became profitable. The paper did not
zet “one crown” of state money, Kleinman said, and would not. "We will be strict



CRR- (12) 10
about this”

If a commercial venture, Aapullifs 15 a risky one. The only start-up newspaper
to have made a profit in 1992 is the tabloid Aoy Car (New Time), Slovakia's
first daily tabloid. TASR itself lost 5.2 million crowns ($179,000) in 1991 and
15.9 million crowns ($548,000) in 1992, according to the Slovak business daily
Trend  (which, mmdentally, complamed that Kleinman refused to answer
questions about TASR finances, despite a law requiring him t do so.)

"Qur situatton with Aepullds 15 economically and politically diffiedt,”
Kleinman szid in an interview, "but Slovakia needs such a daily " Kleinman
admitted that the paper took a pro-government line but said that in a "new
democracy” such as Slovakia, "some things function differently than in other
democratic states. . We live in a time when everybody can spread myths and
you can see 11 in the newspapers . We intend to write true information.”

Kletrman's frankness about the government's aims in establishing Aapudlifs
were echoed by Slobodnik. Slobodmk said the paper was indirectly supported by
the government but only as & means of countering newspapers supported by other
political plavers "If you read Slovak," he said, “vou will find that every daily is
propaganda.  There is no daily newspaper 'in’ Slovakia which would not be
(considered ) propaganda.”

The econormics of newspapers meant that any paper selling less than 130,000
copies requires some outside funding, Slobednik sad. In particular that he
thought the Banska Bystrica daily Srmerand the Kosice-based Sosaucdy Finkon
were receiving suppert. "Perbaps we will learn, we will try fo learn, who 8
supporting thern, " he sad.

Repubitfa 13 not merely an unquestioning supporter of government policy. It is
also ferociously anti-Hungarian. Almost every issue contains an editorial cartoon
depicting the Hungarians as scherning to retake control of Slovakia (Until the
founding of the Czechslovak state in 1918, Hungary governed Slovakia as part of
11s share of the Austro-Hungarian empire.) A typical issue, for example, carried a
cartoon with four shepherds standing on hills marked "Slovakia" "Rumania,”
"Ukraine” and "Serbia” -- all countries with large Hungarian minorities. "Hey,"
the Slovak shepherd was shown calling out to his colleagues. “We all seemed to
be threatened by the same wolf."

Srolec derued that such cartoons were inflaming nationalist hatred. "We will
support our own nation,” he caid, "but we don't want to attack other nations.
There are a lot of tersions in our relationship with Hungary. We think these



CRR- (12) I
cartoons make the heavy politics lighter.”

Republifes nationalist tone is especially frightening given one of its recent
"entreprenurial” successes. [n August 1993, the newspaper signed a deal whereby
it would publish articles for the Stovak army 1n exchange for an army
requirement that Slovakia's 30,000 soldiers buy the newspaper. An article in the
September 13, 1992 issue described in great detall how the Hungarian army
would launch an attack on Slovakia.

Smolec also said the paper would take a different approach from other papers on
questions such as state conflicts with the Romany community. Mozt papers had,
for example, roundly criticized the mayor of an eastern Slovak village who had
announced curfews for Romanies. Aepudlifs, on the other hand, would seek also
to "describe the crimes of the gypstes and what the motivation of the mayor was."

The same attitude of nationalist parancta pervades other state-funded publications.
Lterany Tyovand, for example, frequently publishes articles like "Dystopicky
Paprm { Dvspepm Paprikas,” -- paprika being a commmon element in
Hungarian ruising), the cover ::tLI"? of itg issue number 29, The article compares
Jozef Aniall the prime rumster of Hungary, to Adolf Hitler, the latter having
pursued "Greater Germany” as the former 1s no¥r creating " Greater Hungary”

Alumni of KAorwdor and members of the "Association of Journalists for a True
Picture of Slovakia® turn up more and more frequently in state agencies
associated with the media (see, for example, the presence of former Loy
editor Emile Boldisova on the Slovak hoard of television) If Smolec 15, as
rumored he will be, promotad to the head of Slovak television, it will merely be
the latest advancement up a ladder provided for nationalist and
government-friendly journalists.

The character of the Ministry of Culture and its minister

Whatever propaganda instruments the government iz supporting, the heart of its
campaign will be the "comprehensive media policy” it is preparing. It's therefore
worth taking a look at the character of the ministry's leaders.

I asked Slobodnik, the minister of culture, to justify an article in an issue of the
quasi-official state magazine £lruns Winet , which is published in English,
French and German, called on Slovaks lmng abread to submit newspaper
clippings in which citizens of Slovakia criticized the government. "The authors of
these cynical lies often are citizens of the CSFR," the editorial board wrote.
"Through the constitution of a sovereign and independent Slovak Republic
conditions have ensued for the propagators of this anti-Slovak political racism to



CRR- (12) 12

he br QU,ghL to justice and legal liability in terms of Czecho-Slovak lavs now in
vigor." Slobodnik was both nnmxb:r and a memtter of Aurops Miwet s editorial
board at the time the article was published.

When presented with the above quotation, Slobodnik defended the policy it
represents. “Maty authors abroad,” he said, use "a system.  Somebody here who
dislikes thus state says there will be hunger here, a social uprising. Hesendsittoa
German paper, they print it, they repeat i, and it's a false rumor.” Such false
rumaors are a threat 1o the state that the government must counter, Slobednik said,
since t.‘nev are “dangerous to the public.” Slobodnik also said that many such
‘rumors” printed in dailies abroad, such as that Slovakia is an inherently
anti-Semitic country or that there will likely soon te a food shortage in the
country, had turned out to be untrue. The rumors had nonetheless had the effect
of frightening Slovak citizens and defaming Slovakia's name atroad

Slobodnik not ondy has trouble distinguishing tetween attacks on lus government
and attacks on Slovakia,  As a recent court case demonstrated, he appears to
ponsider hirmself an embodiment of the nation.

Over the summer and autumn of 1993, Slobodnik sued Slovak poet Lubornir
Feldek for defamation of character Slobodnik argued that Feldek had in three
instances falsely accused him of having teen a willing collaborator of the Hlinka
Youth, a fascist orgaruzation established during the 1939-1945 independent Slovak
Mate

In one instance, Feldek told newspapers such as the Slovak daly Ffraos (atnong
others) that Slohodnik's "fascist past’ made him an inappropriate mester of
Culture. Fracs published the quotation in tte July 24, 1992 1scue. Secordly,
Slobodnik argued that a poem Feldek had published 'in the cultural weekly
Auiturny Zrvol had alleged again that Slobodnik had been an eager fascist.
Although the poem does not mention Slobodnik by name, it describes the Meciar
government a being one in which "Egesak sa objal s estebakom,” or "an StEnik
kissed an SSmik." (StB iz the Slovak abbrewiation for the com:mmr* secret police.
Ever since abolishing a law restricting the participation of former secret police
agents in government, Meciar's party has suffered accusations that it is full of
former agents and collaborators.)

Finally, Slobodnik accused Feldek of having been behind a conspiracy to blacken
his name abroad, specifically in 7% Mew Ford Times, which published an
opition piece shortly after Slobodnik had been appointed by the Czech-Canadian
writer Josef Skvorecky. In his column, Skvorecky claimed that Slobodnik had
been both a Nazi and KGB collaborator. In the course of the trial Slobodnik



CRR- (12) 13
dropped this third claim.

The trial was a civil, not criminal, case. But for several irregularities it might
have been a standard case of a minister attemnpting personally to clear his name.
As a civil case, it boiled down to whether Feldek had evidence for his charge.
Feldek said that he had read of Slobodnik's "fascist past’ in Slobodnik's
auto-biography, Sayomd the 4ric Cire/e Slobodnik argued in turn that the book
specifically states that, as a 17-year-old, he had joined the Hlinka Youth under
duress and had merely attended a camp for five days. The charges that he had
beer an active agent of the organization were made by Soviet authorities
following the invading army and had later teen disavowed by Slovak authorities,
Slobodnik argued.

Feldek's lawver, Ernest Yalko, made the point that was to carry the case in
Feldek's favor. Walko asked the court to takp into account American precpdem
such a8 fhe 1964 Sullrvan v lhe New Vork Times case, that allowed "public
persons” such as government officials less profection against defamatory remarks
than those accorded to private individuals.  Such a lower level of proter:uon
would allow Feldek to interpret Slobodnik's own words with greater freedom
than he might be able to if the words had been written by a private individual.
On Cctober 13, the Brauslava City Court disrussed Slobodnik's case

Despute the outcome in favor of Feldek, the trial was beset b%; oddities that call
into question how the Slovak goverrment works when one of its mernbers 13
attacked by the press.

The case was, a3 | mentioned a ciwil, not criminal, case. Slobodnik appeared in
court as an individual attempting to clear his name. " Good for him," was my first
thought. Slovak journaliste work to appallingly low standards and often print
attacks on individuals withowt proof. (I write as one accused by the Slovak
nationalist press of being a "Jewish agent sent from Arnerica to destroy Slovakia.”
Would they be happier if they knew [ came from Czech Protestant stock? Maybe
not.)

Despite the private nature of the case, Slobodnik regularly insisted that both he
and Slovakia had been defamed, particularly in the third instance. "The statement
of the defendent,” he told the court, "in fact untrue, has become the basis for
attacks on me, Slovaks and Slovakia" At one point during the proceedings,
Slobodnik offered to drop this third point in exchange for 230,000 Slovak
crowns, o be donated to humanitarian causes and a special fund established by a
nationalist group to provide reserves to support the new Slovak currency. In
other words, Slobodnik was willing to drop his claim that the nation had been



CRR- {12) 14
offended in exchange for support of the nation's currency.

To her credit the judge hearing the case dismissed such arguments. "Mr,
Slobodnik,” she said at one point, "You are here as Mr. Slobodnik."

"Mr. Slobodnik argued that he was Slovakia and that Slovakia had been denigrated
in the world," Ernest YValko, the lawver who represented Feldek, said after the
trial. "It's the same as under Conmmunism, where, if you attacked a Commutust,
vou attacked the whole party.”

Valko praised the judge's bravery, Valko himself was in no position to intimidate
the judge. As a member of the former federation's constitutional court, Valke
had upheld a federal law banning the employment of former secret police
collaborators in government. One of the first steps Meciar's government took
uponi declaring sovereignty was to overturn that law. [If anything, Valke (s
considered as ruch of an enerny of the new Slovakia as Feldek.

Indeed, the case represented not merely a conflusnce of arguments in favor of
defending both the Cormynunist Party and the nation but of people whe defended
the former and were now defending the latter. Unlike Valko, Slobodrk's lawyer
could have easily (and, | have heard, indeed did) try to frighten her. He was the
"chief-of-staff” of the Slovakia's last Cormmuust premier and 15 today
vice-chairman of the Slovak Bar Association

And Slobodnik's supporters did not hesitate to wse old Commumist metheds. In
July 1993, Peldek received anonymous phone calls allegeding that Dariuz Rusnak,
director of the Slovak state archives, had taken the former regime's files on both
Feldek and tus father and given thermn to Slobodnik's supporters. The caller said
that the files would be used to demonstrate that, whatever the charges against
Slobodnsk, Feldek's father had collaborated with the Nazis when he served as a
mdge 1n the town of Senica during the war-time state.

There is ne evidence linking Slobodnik directly to the anonymous phone calls.
When asked about the documents in an interview, Slobodnik admitted that he had
copies of the files. They had been sent to hum, he said, by an anonymous
supporter, "I have the documents. [ don't deny it," he sad. "The question 13
whether 1 use themn or not. 1 was sent them from my supporters and I don't see
anything unusual." Slobodnik said he had decided not to use the files.

The fact that it is illegal to obtair, rmuch less use in court, the former secret police
files of another Slovak citizen did not seem to perturb Slobodnik. Why should 1t?
As Meciar said in his New Year's address to the newly-independent republic, 1t



CRR- {12)

was time to "draw a think line” between the nation's Communist past and the
challenges ahead 2 an independent state. Over at the Ministry of Culture,
Alexander Stevik head of the ministry's secretariat, has called the nation's
supporters to rally. In the January 1993 i1ssue of Zirvpe Mumer, Stevik wrole
that:

At the moment, it is of importatce that information and
socio-scientific sources be umder the comirol  (my
italics) of that section of our intelligentsia which 18 not
mtmnallv indifferent, deoes not adapt itself to the
direction of the winds and does not exploit the nation
for promoting s own career.

Today, in particular, our intelligentsia must take up the
hfestyle of ifs p*'eder‘essors who lived at the time of

Anton Bernolak and Ludewit Stur [19th century Slovak
rationalists],  Like thermn, we must devols Surselves
wholly and without compromuse to the service of the
nation, must throw in our whole weight into the fight
for owr common rmother, for this Ewrope, for owr
European ciwilization, our European culture.  The
mtglligentsia is here in order to lead the nation, to give
it a well- thought out political program, to show Eurc e

and the whole world that the Slovak nation 15 capatle of
coping with every inner-political situation and
foreign-political orientation.

National consolidation

Meciar's assault on the free press has damaged Slovakia's reputation abroad, as
Milan Knazko discovered when he served as the Slovak foreign minister. Knazke
quarrnllpd with the Slovak government over its moves, arguing that they were
making his job of presenting Slovakia in a decent light more difficult. Meciar
fired Knazko in February ¥ 1993,

On March 28, Knazko left the "Movement for a Democratic Slovakia." In his
final speech to the party he had helped to found, Knazko said that under Meciar's
leadership, the movement had betrayed its own democratic ideals. The result for
Slovakia, he said, had been catastrophic. "If someone had wanted to order a
script of steps that would mobilize critics of the movement and give Slovakia a
bad image abroad," Knazko said, "he couldn't have written anything better than
what Mr Meriar has dons agains st the tmass media,"



CRR- {12) 6

Actually, he could -- and the Ministry of Culture is hard at work doing just that.
While Meciar undoubtedly attacked the press, he took mere pot-shots compared 1o
what his underlings are up to. They are busy cultivating institutions and
journalists dedicating to fighting a ferociously nationalist propaganda campaign.
This campaign, although long in the making, is only now beginning to show ifs
fruits.

To be fair to the Slovak government, it finds itself in a frustrating situation.
Since independence, Slovakia has been something of a punching bag for the
foreign presz.  As a writer who lived in Slovakia for three years, | was often
offended by portraits of the nation that implied 11 was more anti-Sermitic than its
neighbors. 1t stmply is not (no credit to 1is neighbors). The Slovak government
also feels threatened by the provocative statements of Hungarian prime mirster
Jozef Antall.  But other governments in the region manage to work without
resorting to the vengeful use of state power that Meciar meted out in hus first year
in office. Nor have they, o my knowledge, entrusted the formulation of a state
"media policy” to a gfre::up of nationalists 20 obviougly incapable of distingushing
between attacks on their party and attacke on the nation.  Perhape this group will
surprise observers and produce a policy that genuinely guarantees press freedoms.
Human rights activists - in fact, anyone doing government or private business in
Slovakia -- ought to examine the text and its implementation very carefully. And
political scientists ought to observe how a haphazard defense of independent
slovalia's first leader congealed into a protection of leader, party and nation.

Yours,
i
ROMAN ZELENAY R.LP.

Days after this report was completed Roman Zelenay. state
secretary at the Slovak Ministry of Culture, died when his
government car coliided with 2 Hungarian truck waiting on
the new Czech-Slovak border. He was 41,

As the above report shows, Zelenay was no friend of the free
press. Journalists will miss, however, the strident tone with
which he so frequently accused the Czech and Hungarian
governments of sabotaging Slovakia.  No other HZDS
politician so clearly articulated the sense of grievance and
self- pity on which his party’s electoral success was buslt.

Western observers ought to do him the honor of checking whether his media policies arc
implemented by his survivorsin government. If so, his contribution ought not to go unrecorded.

Received in Hanover, December 1, 1993.



