NOT FOR PUBLICATION
WITHOUT WRITER'S CONSENT

CRR (4)

INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS

SLOVAKIA'S "KULTURKAMPF”

by Chandler Rosenberger

Dear Peter,

Slovakia is building a new state. Slovakia has many enemies, both abroad
and within. They are determined to deny it its independence. In these
difficult times, some of the familiar institutions of democracy, such as a
free press, must be put on hold. Anyone who criticizes the man who led
Slovakia to independence, Prime Minister Vladimir Mediar, is criticizing
Slovakia itself.

Or so his government would have us believe.

Meciar emerged from his electoral victory with a large chip on his shoulder
-- against the media in general and state television in particular. At his
first press conference after the 1992 elections he announced that he would
seek the dismantling of federal television and radio, which he accused of
broadcasting "disinformation." Meciar cited as an example a pre-election
broadcast by President Vaclav Havel, which, Meciar said, was a personal
attack on him "below the standards of human dignity."”

In his address, then-president Havel had named no political parties. He ask
voters "not to support those who have dictatorial inclinations . . . and who
wish to bring our affairs back under central control." Having taken such a
description as a personal insult, Meciar has gone on to live up to it.

BROADCASTING A NARROW LINE

The end of Federal Television

The directors of federal television of the former Czechoslovakia were eager
that co-operation between the two republics’ broadcasters continue even
after the division of the country into the Czech Republic and Slovakia.
Before the split, federal TV (known as "F1") was, like all federal
institutions, a delicate balance between the republics’ own bodies. Republic

CHANDLER ROSENBERGER is a John O. Crane Fellow of the Institute. He studies
nations of the former Habsburg Empire,

Since 1925 the Institute of Current World Affairs (the Crane-Rogers Foundation) has provided long-term fellowships to
enable outstanding young adults to live outside the United States and write about international areas and issues. Endowed
by the late Charles R. Crane, the Institute is also supported by contributions from like-minded individuals and foundations.



CRR (4) 2

stations contributed 80 percent of F1's material. Czechoslovak television
contributed commentary and news and was monitored by the Federal
Assembly.

After the Czech and Slovak governments had decided to divide the state,
they also agreed to turn federal television and radio into commercial
companies which could sign joint-ventures with the republics’ stations.
The directors of Slovak TV wanted a share in F1 but the Slovak
government refused. F1 was demolished.

Slovak state broadcasting: reward the sycophants

At first Meciar did not complain about Slovak television or radio. Indeed,
many their former emplovees have found positions in Meciar s
government, Before becoming Deputy Minister of Culture, Ivan Mjartan
was an editor at Slovak Radio’s "Radiozurnal,” a daily current affairs
program. When, during the election campaign, MeZiar was accused of
having collaborated with the Communist secret police, Mjartan personally
edited a program that discredited the witnesses. Mjartan was later fired
when a BBC study of Slovak media found "RadioZurnal” biased in favor of
Meciar. But Mediar's victory has paid off handsomely for him. He has
since moved on to become Slovakia's ambassador in Prague.

Once in power, Meciar hecame increasingly testv about Slovak news. In
August 1992, he told a crowd of supporters that "the state of Slovak
television is not normal” and that representives of opposition parties, "who
had lost their credibility already,” appeared too often. "If this is how they
(the governors of Slovak TV) understand objectivity, they will be
dismissed,” Meciar said.

Before the elections. the council governing Slovak television was
democratic in the extreme. It had representatives {rom all the major
political parties regardless of whether they were in parliament. But after
Meciar's warning, his government moved quickly. In September, the
Slovak parliament passed a law authorizing it to appoint a new council that
it considered to be "objective.” The law also transferred many of the
council's powers, such as the power to appoint the director of TV, directly
to the parliament. A day later, the director of Slovak TV, M. Kleis, was
dismissed.



CRR (4) 3

Mjartan defended the dismissal, saying that Kleis had been a leftover from
the opposition. The chairmanship of the Slovak Council cited as evidence of
the director's bias that, once, a Slovak news program featuring Medciar had
been preceded by a programme that had ended with a small boy urinating.

In October, the parliament dismissed Slovak TV director Jan Fule for
refusing to allow Meciar ten minutes of airtime a week. Fule had argued
that the time should be divided equally among politicians at the discretion
of the editors. Meciar said Fule had "abused his position as a journalist”
and that he "took the guarantee of democracy for himself and isn't aware
of the fact that he is not the owner of the patent for democracy.”

TV council chairman Vladimir Miskovsky resigned in December 1992,
three months after taking up his post. The council was "paralysed” by the
parliament, he complained; HZDS had not fulfilled its promise to withdraw
its supporters from the council. A Slovak law professor, Jan Prusak,
complained that there was no way to guarantee that a parliamentary
majority, whatever its promises, would preserve the council’s
independence.,

Preserving the state’s monopoly

In July, Mjartan commemmorated his appointment to the Ministry of
Culture by annulling an agreement to privatize Slovakia's third television
station, known as TA3. The station would be offered for sale again,
Mjartan said, but did not specify a date.

In May 1992, the post-revolutionary Slovak government gave an
international consortium the right to operate TA3. Of 42 competing bids,
only a joint-venture between the Berlin-based Central European
Development Corp. (CEDC) and two Slovak companies was able to guarantee
investment of 35 million Deutschmarks per annum required by the
government.

In announcing the annulment, Mjartan said that the new Slovak
government had found “legal flaws" in the CEDC licence. He did not explain
what they were.

Peter Huncik, a Slovak entreprenuer who put together the deal, disputed
Mjartan's claim. Federal Czechoslovak law required that sales of all media
extending across the federation be approved by a federal committee. But it



CRR (4) 4

left the country's two republics free to distribute licences to radio and
television stations that operated only within one republic.

TA3 is the remains of a television station established by the Soviets to
broadcast propaganda into Bratislava and Western Slovakia. It therefore
fell under the jurisdiction of the Slovak Minister of Culture, Huncik said.

If anyone acted illegally, it was Mjartan. Slovak law stated that no licence
may be revoked by the Ministry of Culture. Only an independent
committee, convened by the parliament specifically to review licences, may
revoke them. It may only take back a licence if there are serious questions
of legality. The Slovak government, unable to find an investor with the
necessary capital, has since approached Huncik again. But nothing concrete
has yet been arranged.

The delay in establishing TA3 has left "Radio Free Europe” in its old role of
providing news that has not been censored by the government. Many of
the government's opponents have gravitated there. But Slovakia's Minister
of Culture Dusan Slobodnik recently warned the new American Embassy in
Bratislava that his government would "monitor” RFE's broadcasts and
complain about any hostile reporting.

PRESSURE ON THE PRESS
Nothing the Slovak government has done to broadcasters could begin to
compare with its actions against newspapers and magazines.

Danubiaprint: seizing the means of production

Danubiaprint the publishing house that prints all the national newspapers
in Slovakia, was sold by the 1990-2 government to a private businessman
just weeks before the elections that brought Meciar to power. New Slovak
Minister of Privatization Lubomir Dolgos annulled the contract the
following July, arguing that a state monopoly was less dangerous than a
private monopoly.

Danubigprint ‘s purchaser, Milos Novak, has dismissed all claims that he
would have played political games as owner. Instead, he has accused the
government of attempting to take over independent media.

In its penultimate session, the previous Slovak government approved the
sale of Danubiaprint to Novak, the proprietor of a small magazine printing



CRR (4) 5

business. Novak offered 394 million crowns ($13.1 million) for six of the
former state monopoly's seven outlets. The only competing bid, a
management buy-out, offered 320 crowns ($10.6 million) for the entire
monopoly.

Under the rules governing the privatization of state industry, a "direct sale”
such as that of Janubiaprint requires the comment of the Slovak
Anti-Monopoly Office. The comments have no actual legal force.

Although Novak's bid actually divided the monopoly, Dolgos, then head of
the Slovak government's Anti-Monopoly Office, favored the management
buy-out which preserved the monopoly. Dolgos became a formal member
of Meciar's movement after having been removed from his office for his

suspicious connections to the state monopolies.

The government Meciar eventually defeated did indeed hurry to sell the
newspaper printing house, according to former Slovak parliamentarian
Peter Tatar, but did not seek out a businessman favorable to them. "The
deal was one hundred percent legal,” Tatar said. An examination of the
documents of the deal supports Tatar's claim. The government, Tatar said,
sought merely to free the printing house from the upcoming Mediar
administration, fearing that Meciar would misuse his power over the
building.

"I think what is happening here is a nightmare,” Novak said. "l am a
businessman, not a politician." Meciar cancelled his bid. Novak said,
because "he wants to control the mass-media.”

Government intimidation of the press (and vice versa)

The ministers of the new Slovak government have a penchant for exacting
revenge on individual journalists and newspapers. When the regional daily
Smer accused Mediar and Milan Knazko, now Slovakia's Foreign Minister,
of using secret police channels shortly after the revolution, both sued.
When they lost in the local court, Meciar appealed and asked the the trial
be moved to Bratislava. The case is still pending.

Meciar has had beter luck savaging the Eastern Slovak daily, Slovensty
Fychiod. The newspaper has a reputation for being virulently anti-
Meciar. "God help Slovensky Fychod " a member of Meciar's party said,
“for there is no greater proof of democracy in Slovakia so long as it



CRR (4) 6
continues to exist.”

When asked at an election rally if the he would close the newspaper for
having so often criticized him, Meciar said he wouldn't, but that he would
make sure that it paid for the mistakes it had made. A few days after the
election Slovensky Fychod was evicted from its offices. The editorial staff
of a new newspaper, Zu< moved in and in their first issue carried a long
interview with Meciar. According to Jan Holcik, a former Minister of
Industry, the Slovak government gave Lo ("Ray”) start-up capital of 40
million crowns.

Mediar used his interview with Zu < to explain his views of journalism
ethics. "A citizen has the right to obtain truthful information and the state
has to guarantee it,” he said. "There are only two possibilities; either you,
the journalists, do it of your own free will, that you protect the citizens
from lies and manipulations, or the other possibility is that the state has to
doit. I'm asking you, what's better? ['m telling you, Please write the
truth.” Of course, | have the other possibility, the possibility to prepare a
proposal by means of the state organs which would divide the dailies and
media into the 'vulgar press and the ‘serious press. We can then
differentiate your incomes according to the tax code.”

The government also seems happy to use the old Communist law about
"spreading alarming reports.” A recent issue of the quasi-official state
magazine £Furopa Vincet, which is published in English, French and
German, called on Slovaks living abroad to submit newspaper clippings in
which citizens of Slovakia criticized the government. "The authors of these
cynical lies often are citizens of the CSFR,” the editorial board, of which two
government ministers are members, writes. "Through the constitution of a
sovereign and independent Slovak Republic conditions have ensued for the
propagators of this anti-Slovak political racism to be brought to justice and
legal liability in terms of Czecho-Slovak laws now in vigor.”

The first victim of these "conditions” was Milan Zitny. As editor of the
now-defunct fchqg 'Zitny was the first to investigate Meciar's past. {1
bought his work when [ was Slovak editor of the equally-defunct Zazsz
Furopean Reporter.) Zitny is familiar with, not to say obsessed with, the
former secret police. During a televised debate in November Zitny claimed
that there were still former members of the old state security networks in
"high government positions" in Slovakia despite a law banning them (The



CRR (4) 7

Slovak government has since overturned the former federal law.) The
government filed for indictment the following day. Chief civil servant Ivan
Lexa said that Zitny had committed two crimes -- "attacking a government
organ” and "spreading alarming reports.”

The government has not pursued the case further, perhaps out of fear that
it cannot win. On the same day as the government issued its indictment,
federal television reported that it had proof that Zitny was right in at least
five cases. Unlike Zitny, F1 named names.

Along with the stick comes the carrot

Journalists more willing to adhere to Meciar's code of ethics can expect
more than just tax breaks. A journalist who earns membership in the
"Association of Journalists for a True Picture of Slovakia” gets invitations to
exclusive press conferences. Meciar has given the association 0.5 million
crowns from his office's reserves. Hvezdor: Koctuch. a government
representative just back from Washington, D.C,, said that such journalists
should go abroad to improve Slovakia's name.

One journalist who has obviously learned Meciar's lessons is J. Smolec.
‘Dear colleagues,” he wrote in Korvdor, “Slovakia, our homeland, is now
passing through times of historic decisions. We, the journalists of this
generation, have to decide whether we are going together with the nation
and will strengthen its will, its spirit, its right to its own existence, to give it
the strength which will help it to overcome the lies, misinfor mation which
our enemies spread around, not only in the world, but also in this country.”

Changing the staff of "Change”

But there's little point sending Slovakia's obedient journalists abroad if the
government behaves so badly when Slovakia hosts foreign reporters at
home. The Slovak government came under the scrutiny of legions of
journalists attending the independence celebrations on December 31, 1992.
But the government saw no need to wait for the international press to clear
out of Bratislava before it continuing to step on newspapers at home. The
Slovak government's decision to fire the editor of Smeng ("Change” or
"Shift") the country's third-largest daily, therefore got the attention it
deserved.

Smena has had trouble with Meciar from the day after his election. The
newspaper's first post-election headline asked "Will we become a



CRR (4) 8

one-party state again?" Within weeks Meciar had announced a government
investigation of the newspaper's finances.

Despite an attempt to privatize Smena the paper still belongs to a
government, through a foundation responsible for administering the
property of the former socialist youth organization. Socpress, the
publishers of the French daily Le Figaro, tried to buy a minority share in
the paper but were put off after meeting Meciar's Slovak Minister of
Culture, Mr. Slobodnik.

The government therefore had no problems changing the paper's staff.
First, it removed friends of the staff from the foundation that owns it and
replaced them with friends of the government. Then, two days after
independence, the new board voted to remove the newspaper's editor,
Karol Jezik. The new board argued that the government's investigation
showed that JeZik's editorial policy had lost the paper money.

Actually, Jezik's Smena made a profit of over 7 million crowns in 1992.
The paper's profits declined in the third quarter while it launched a
Sunday magazine, but that was an investment, Jezik said, not a loss. The
government objects to the paper’s politics, not its finances, Jezik said. "We
know what the game is,” he added.

Because the government had made its intentions clear since June, Smena
was prepared. Eighty percent of the staff have left the paper in protest.
JeZik has hired them for his new daily, Sme Na... ("We are for,” as in "We
are for Monday,” "We are for Tuesday.”)

But the fate of Smena shows the legal snares a post-Communist state lays
for its opponents. Smena tried to privatize itself legally but, due to its
opposition politics, fell foul of the government. Other former Communist
papers, such as Zraca ("Work") and Pravda ("Truth") simply seized
themselves after the revolution. Although their means were probably
illegal, the government hasn't vet prosecuted.

Some Western correspondents had hung around the Hotel Danube fretting
about how to fulfil editors’ demands for a taste of the new Slovak state.
The Smena case came as if from room service. They gobbled it up. Julius
Gembicky, chairman of the Slovak Association of Journalists, worried that
move "would not send a good signal abroad, since the implication is that



CRR (4) 9

there is no freedom of the press in Slovakia." Meciar, however, saw fault
not in his government's action but in criticism of it. "The Smena case is
being stirred up by people unwilling to accept the last elections results and
were against the establishment of an independent Slovak Republic,” he said
in his weekly television broadcast. "They used the case to advertise the
new newspaper they want to publish. They did this at the expense of
disgracing the honor of Slovakia's name abroad.”

Going after the small fish: cultural magazines

In principle, returning property seized by the Communist regime may be a
good idea. In Slovak cultural life, however, it has been transformed into
another technique by which to silence independent voices.

Slovenske Pollady, founded in 1881, is the oldest cultural magazine in
Slovakia. From 1922 to 1952 it was published by Aatica Slovenska a
Slovak cultural organization. It was then seized by a Communist front, the
Association of Slovak Writers, in whose hands it remains today.

After the "Velvet Revolution,” the dissidents rose to run the writers’
association and quickly staffed Slovenske Pofifady with their friends.
Since most were ardent proponents of the Czech and Slovak federation, the
magazine took on a "pro-federalist” tone. Not so Matica Slovenska The
foundation had been ardently nationalist since it was established under
Hungarian rule to protect Slovak culture.

Matica Slovenska has laid claim to the right to publish Slovenske Pohlady
again, arguing that it had been the magazine's last non-Communist
publisher. The foundation also complains that S/ovenske Pofifady s current
editors are "anti-Slovak." Milan Ferko, a Slovak writer, calls them “"enemies
of the state.” Matica Slovenska's director Jozef Markus has said he would
like to make the magazine a ‘representative national literary and cultural
journal.”

Slovenske Polifady has so far fought the restitution claim, earning more
wrath from Ferko and Markus. However justified Mazica Slovenska's
claim to the magazine may be, one could hardly say that the transfer would
fulfil the aims of restitution, one of which was to rebuild “civil society”
beyond the state's jurisdiction. Like the writer's association, Matica
Slovenska is state-funded. Unlike the association, it is wildly pro-Mediar
and heavily compromised; the Communist government had used it to keep



CRR (4) 10

track of Slovak nationalists abroad. The language of its leaders hints that
those who were once considered "enemies of the Communist state” are now
considered "enemies of the Slovak nation.” Friends of the second tend also
to have been friends of the first.

A paper more to the government's taste

Korrdor, a Slovak daily, "tends to be the voice of Slovak streets and
squares,” ]. Felis, an editor of the paper, recently wrote. "The voice of
Kortdor is sophisticated and true. We refuse cheap popularity and the way
of the popular press. We want to achieve popularity by means of
intellectual and deeply humanistic tone of our paper.”

Such comments are rather insulting to Slovaks, given the tone of Aar/dor:
A typical article described federal television as "an information parasite”
whose commentary programs "are a festival of demagoguery and
misinformation.” The Czechoslovak television daily news is "an hour of lies
and threats.” The paper attacked federal television editor Zuzanna
Bubilkova. "She made a career by throwing filth of Slovakia,” the paper
wrote. Worse, it said, she is Czech.

But the paper must represent the ideals of the government, given that it
has supported it since its foundation. Milan Kniazko, Slovakia's Foreign
Minister, was one of the five founding shareholders of the company that
publishes Loridor, according to the government's own records. There is
some confusion as to whether he still owns shares. Meciar has claimed that
Kriazko had given up his shares in £oridor during the election campaign.
Koridor editor-in-chief Jergus Ferko has said KriaZko gave up the shares
after the election. A Czech daily proved that Kriazko was a member of the
company as late as September 1992.

Even if Kriazko no longer owns his shares, evidence suggests that his
government owns more than he ever did. According to the Czechoslovak
Press Agency, its Slovak offspring, the Press Agency of the Slovak Republic
planned to become the major shareholder in Lor/dor. The Slovak agency
had been given a loan from the Slovak government under the condition
that a part of its finances would be transferred to faridor The paper
would then become a "government daily.”



CRR (4) 11

Editor-in-chief Ferko at first admitted that the deal had been negotiated.
Later, the Slovak Press Agency denied any such arrangement. Ferko later
said that no deal had been made -- the two parties had only discussed
co-operation. Whoever is paying for it, £oridor still appears each morning.

Fighting the fight he can win

Strangely, Meciar's "Kulturkampf" seems at first glance entirely
unnecessary. It is as if he has become frustrated by Slovakia's bad
reputation abroad and has taken it out on journalists at home. Public
opinion remains on his side, according to an opinion poll conducted by the
Institute for Central European Studies. Before the 1992 elections, less than
a fifth of Slovaks supported the division of the federation; more than half
support it now. The failure of negotiations between the Czech and Slovak
victors seems to have convinced many Slovaks that independence became
inevitable, if not attractive; 30 percent of them say thev support the
government now “because there is no alternative.”

Meciar was also apparently successful in convincing Slovaks that his
request for "international recognition within a confederation” was
reasonable; more than half those interviewed said it was the solution they
favored, despite persistant warnings that the Czechs would not accept it.

But Mediar hardly has the unqualified support of the republic he leads.
Most Slovaks do blame the Czechs, the old federal structure or an
inevitable souring of relations for the split, but 26 percent blame
“politicians on both sides.” More than half the Slovaks questioned said they
felt uneasy with the division; forty percent said they feared the future.
About half of the Slovak popuation thinks the economy will get worse, with
the currency sinking and unemployment increasing. More than half think
relations with neighboring countries will deteriorate. Even the supporters
of Meciar's own party are split in half over whether the future brings good
or ill.

So far Meciar's personal popularity has not diminished much, but an
unstable Slovak crown might change that. Currency devaluations usually
don't affect politicians' standings because so few people in any country
travel or buy a lot of foreign goods. But if the Slovak crown suddenly
drops in value, Slovaks will find themselves unable to afford to visit places
they once considered home. Moravian wine, Bata shoes and Budwar beer,
all produced in the Czech Lands, will all cost more. And if Slovaks lose all



CRR (4) 12
The Division of Czecho-Slovakia:

Feelings of Citizens of the SR

disquietude 56

fear

H
o

freedom gained

w
w

greater possibilit.

pride

&

o

sadness

N
(. ]

N
[

satisfaction

n
F -

joy
freedom being lost

-
»

shame

-
n

0 10 20 30 40 60 60 70

data in-per cent

8ource: ICES Comenius Unlveralty
September 1292

faith in their currency, business at home will suffer. There's a brief buying
binge on now, but that's because Slovaks are eager to convert what savings
they have into durable goods. (They seem to worry less about the
depreciation of a refrigerator than of their currency.) Once that's over, the
internal Slovak market might seize up as the currency black markets go
hack into full swing.

Even if silencing dissent spares Slovakia a crisis of confidence in the short
term, it erodes confidence among those people the country needs in the
fonger run -- Western investors. Businessmen aren't especially concerned
about a country's respect for press freedoms, but they do shiver when a
government seizes property. Cancelling the deal for an independent
television station ruined Meciar's name in Berlin; keeping Smena in state
hands drove out some well-connected Parisians. Word has gotten around.

In such an unstable environment, rumors are even more self-fulfilling than
ever. Word that the banks are empty quickly empties the banks. To avert
catastophe, Meciar needs either sound economic policy or a muzzie on the
press. He has chosen the second.



CRR (4) 13

His decision has its own familiar logic. The more enemies Slovakia has
abroad and within, the easier it is to justify a heavy state hand. To criticize
the government is to criticize Slovakia, just as complaining about the
Communists was once tantamount to attacking the "working class.”
Slovakia is vulnerable while building the institutions of a state just as the
East Bloc was always in danger while "building socialism.” It's not 1984
anymore. Now it's 1994. While the lies have remained the same, the
names have been changed to protect the guilty.

(I would like to thank Dr. Marian Timoracky of the Institute for Central
European Studies for his extremely helpful report on the Slovak media.
Many of the direct quotations from the Slovak media are to be found

there.)
“1994"

(~An Epilogue)
LONDON, 1994 -- The clerk had trouble finding his old office building.
Most of the street names had changed. Some had been given back the
names they had before the rise of Big Brother. More often, they were
re-named again, this time to commemorate a hero of English history or
letters he'd never heard of. Worse, the street signs were now printed in a
Gothic script he'd never learned properly. Must bone up, he thought.

And, of course, he wasn't looking for The Ministry of Truth this time. He
was looking for the Ministry of Truths Historical.

At first he tried to find his way by roaming the old neighborhood, looking
for the portcullis of Henry VIII which the newly-independent English
government had adopted as an official symbol. But now every shop, even
the new private ones, bore the symbol too. [t wasn't until he saw the
ministry's rain-streaked shoulders above the gutters in Gower Street that
he could navigate.

He was soon back with the balls of his feet balanced on the steel threshold
of his old chief's office. A secretary was playing a video game on one of the
ministry's new computers.

He coughed. "Winston Smith,” he said. He noticed a sharpness in his voice
that once might have sent his mind scurrying down the possible
repercussions. But he breathed easily, knowing he had something of a
reputation as a "dissident.” Even if that failed, at least he'd spit out a good



CRR (4) 14
English name.

The secretary swivelled to face him. "Of course, of course.” Her hands
scattered the yellowed forms on the desk. "The Minister is expecting you."

Winston barely recognized the office or its occupant. The walls had been
freshly, if sloppily, whitewashed. The old simulated-wood desks had been
replaced with black Swedish tables. Big Brother’'s portrait, which had
always hung awkwardly high on the far wall, was gone. Now, smack in the
middle, hung the portcullis, its plastic shield glimmering under the bright
neon lights.

The Minister was engrossed in marking the day's newspapers with a red
pen. Winston's thin, nervous colleague had put on some weight since their
days together, but it had been ten years. At least he's got a new suit,
Winston thought. As the Minister walked out to greet him, Winston noticed
that his colieague still wore white socks.

“God be with you, Winston, and with our King." The Minister beamed as he
shook Winston's hand.

“God be with you, sir,” Winston said. After a brief pause he added, "and
with our King."

The Minister smiled again and shook his head in disbelief. "Who would
have thought, Winston, that our work in the opposition would have brought
us to this!”

Winston said nothing. The Minister offered him a seat in front of the desk
and went on.

"The revolution happened just in time, Winston. [ was near my wits' end.
I'm afraid many of you in dissident circles never appreciated how much
pressure those of us working from within were under. The Americans kept
close watch on us.”

"I remember once writing an encyclopedia entry that highlighted the
German ancestry of our royal family. It was struck out immediately, of
course, and I spent a few long hours being interrogated by some New York
cosmopolitian. 'England as a European nation?’ he sneered. Then he got
nasty. 'Why do you want to break up Oceania? he asked. 'Who are you



CRR (4) 15

working for?' " The Minister smirked. "Of course I didn't tell them [ was
working with your circles."

The Minister fell silent for a moment and set his hand on Winston's
shoulder. “Um, thank you,” Winston said.

The Minister returned to his seat, then looked at the newspapers. He
frowned. "If only our journalists had your knowledge, Winston, or your
understanding of how history has treated England. They reduce everything
to black and white. Yes, we suffered in Oceania, but does that mean we
must break all ties with our fellow victims? The break-up of the United
States offers us great access to Western markets. Surely we should
welcome the restoration of the Confederacy. Instead, all these calumnies!”

The Minister picked up a copy of The Guardian and smacked the front page
with the back of his hand. "I make one trip to Atlanta, one cultural visit,
and I become an agent of a new ‘Confederate CIA.' "

The Minister paused, folded the paper and lay it gently back on his desk.
"We cannot afford these kinds of lies in a time of war,” he said.

Winston blinked but the Minister merely smiled. "I know that phrase
might be a bit, well, familiar,” he said in a soothing voice. "But it will be
your job to help others to avoid simple historical comparisons. [ hope you
will not fall prey to them yourself.”

The Minister leaned back and looked to the far corner again. "The wars of
the past were in the name of artificial constructions. Oceania -- what was
Oceania? What historical roots did Oceania have? But our war today is a
war for England, the mother we were never allowed to know. Our mother
has been much abused. Big Brother sold her to the financiers of New York,
who shackled her to our traditional enemies, all for his beloved ‘United
Kingdom." David Hume a Scot! W.B. Yeats an Irishman! The lies we have
endured!

"If England is to be free of Oceania, if we are finally to enter Europe, then
the world must see how we have suffered and what we are fighting for in
Cumbria. That's your job."

The Minister pulled a bulky white packet from his desk drawer.



CRR (4) 16

“Several of our television journalists are well-known Unionists. It shows in
their work. We have offered them a packet of historical guidelines for
their cultural programs. Unfortunately, they are all to often ignored. I've
therefore insisted that the reporters submit their scripts to vou for
fact-checking."

The Minister's face grew serious again. "Now, Winston, we all know the
pressure that you were under when you made your, well, unfortunate
choice. But we recognize the value of your opposition work and would hate
to have your good name ruined. What do the public know of those rat
cages! If word got out, you would never be given a fair chance to clear
your name.”

The Minister handed Winston the packet. "These guidelines will help you
present a true picture of England. Follow them and you need never fear a
false picture of you."

The Minister rose and shook Winston's hand, which was already shaking.
He smiled. "God be with you and with our King.”

“God be with you and with our King,” Winston said. He glanced at the blank
space high on the wall. He hated Big Brother.

Chandler Ros
Bratislava, Slovakia
Jan. 27, 1994

The symbol of the newly-
independent Republic of
Slovakia.

Received in Hanover, February 3, 1993.



