
NTV’s Last Stand
(or How Russia Learned to Stop
Worrying and Love President Putin)
By Gregory Feifer

APRIL 2001
MOSCOW-Yevgeny Kiselyov retreated from the crowded reception room in
front of his office and strode down a long hallway. He turned into an empty
news editor’s room and sat down behind one of several desks, glaring over his
half-glasses. The mustachioed, immaculately-coiffed general director of NTV
television took a lengthy, debonair drag on his cigarette and began to issue com-
mands to a stream of people who’d followed him into the cramped room. "We
go back to the normal logo tomorrow!" he announced to no one in particular,
glancing at one of the three television screens broadcasting NTV feed. "What
are the latest figures?" he asked. The channel’s imposing chief had just returned
from a rally outside the entrance to the Ostankino TV complex building held in
support of NTV. The event had been organized by the Union of Journalists and
drew about 25,000 Muscovites, according to the "latest figures" tallied by the
liberal Yabloko Party.

KiselyovmRussia’s highest-profile journalist, whose Sunday-night news
analysis program, "Itogi," has long been a political event in itself--was at the
center of one of the biggest storms to have hit Russia in the past ten years. NTV,
the country’s only independent national television station, was under siege by
shareholders acting on behalf of a state-controlled company. Its moves, critics

Crowds outside the gates of the Ostankino television complex,
where NTV has its studio, daily protested NTV’s takeover.



said, were dictated by a government that wanted the sta-
tion shut down for its negative coverage of official policy.
Meanwhile, down the hall in Kiselyov’s own and very large
and modern-looking corner office, a collective of some of
Moscow’s most prominent journalists drank and smoked
and laughed while NTVjournalists, editors and technicians
hustled in and out. Liudmilla Novodvorskaya, a liberal
iconoclast politician, sat behind a secretary’s desk in the
reception room of Kiselyov’s office, waiting to air her own
criticisms in front of a camera. The telephone rang; she an-
swered. "NTV!" rasped her heroically hoarse voice as she
looked around the room through Coke-bottle glasses for
appreciation. The atmosphere was jovial, but it failed to
mask a gloomy sense of impending defeat.

Yuri Kobaladze, a giant, bald-headed former KGB
spymaster and Tass news agency deputy director, arrived,
come to offer Kiselyov support in conspiratorial tones. He
smiled his customary big grinmeven at NTV technicians
and the pathetic-looking foreignjournalists bashfully hang-
ing around, waiting to speak to Kiselyov. His booming, bari-
tone, Georgian-accented voice projected down the
linoleum-floored hallways. Ironically, Kobaladze is now
managing director of Renaissance Capital, the investment
bank founded by one Boris Jordan, a 34-year-old American
banker who was helping spearhead the government efforts
to take over NTV. (No one said business and politics in Rus-
sia are easy to work out.) Anumber of other television per-
sonalities were also at NTV, knocking back Cuba libres and
griping at the enemy; Gazprom Media, a subsidiary of the
Gazprom natural gas monopoly, which holds 46 percent of
the stock in NTV’s parent company, Media Most. Gazprom
Media is also a large Media Most creditor. The gas com-
pany says it doesn’t want to stifle free speech; that it’s sim-
ply interested in recovering over a billion dollars of its own
money invested in the television station.

general director Kiselyov told me the afternoon of the
channel’s rally on April 7. "There’s no doubt about that.
This is a hostile takeover by the government. It wants to
nationalize the channel because it criticizes the government
and asks questions. ’Who is Mr. Putin?’ for example. Other
channels have the answer to that. It’s prepared for them in
the Kremlin. Putin is a national hero, a genius. But those
channels are brainwashing the country."

Following Gazprom Media’s shareholders’ meeting,
most NTV journalists refused to submit to their new man-
agers. Calling the meeting illegal and the new directors il-
legitimate, the journalists holed up in their studio and
continued broadcasting, appealing to their viewers and the
country’s politicians to support them. They had been let
down by the legal system: two federal courts had ruled in
favor of banning Gazprom’s meetingmonly to announce a
day later that they had overturned their own decisions. The
legislative system had also abdicated responsibility: both
upper and lower houses of parliament voted against even
bringing the topic to the floor for discussion. Meanwhile,
the Kremlin remained silent.

In the balance hung the fate of the only television sta-
tion to have aired reports critical of the Kremlin, and espe-
cially of its war in Chechnya. NTV’s reputation had suffered
after having become involved in political catfights during
a parliamentary election season in 1999 and refusing to con-
test optimistic government reports about the second
Chechen war. But the stationmwhich claimed more than
100 million regular viewers throughout Russia and other
former Soviet republics--remained a thorn in the Kremlin’s
side nonetheless. On April 3, the day of Gazprom’s on-
slaught, hundreds of prominent politicians, journalists and
celebrities spoke up onbehalf of the channel. Citizens came

Media trackers had been expecting
the crisis for over a year. The standoff
had been dragging on even longer, but
the war began in earnest several days
before NTV’s rall) when, onApril 3, the
channel was subject to a hostile takeover
attempt by Gazprom. The natural gas
behemoth called a shareholders’ meet-
ing to appoint a new board and new
management for NTV headed by Jor-
dan, the American banker who made
his reputationand many millions of
dollarsduring Russia’s first big priva-
tization wave in the 1990s. Meanwhile,
NTV’s founder and Media Most chief,
the even more notorious Vladimir
Gusinsky, sat powerless in Spain await-
ing the outcome of an extradition hear-
ing that could have sent him back to
Moscow to face criminal charges he says
were politically motivated.

"This is not a financial affair," NTV
NTV director Yevgeny Kiselyov was suddenly at the center ofattention,

spearheading the channel’s efforts to remain independent.



Under Seige: The NTVflag propped outside
a window on the eighthfloor of the Ostankino

to the television studios to say they were angry at having
to lose the one source of news they trusted. Regardless of
one’s feeling about the channel, there was no mistaking that
it had come to symbolize freedom of speech in Russia, and
that Gazprom was acting on the Kremlin’s behalf to bring
NTV under its control. As days passed without resolution,
it became clear the Kremlin was either afraid of saying any-
thing, or, more ominously, was waiting to find out just how
much it could get away with. Maintaining a Kafkaesque
silence, Russia’s authorities seemed to be turning their backs
on public opinion once and for all. Openness, so crucial to
the functioning of democracy--so new and precious and
fragile in Russia--was being slowly smothered once again.
This was a return to Soviet-style intimidation. It was clear
that a crucial boundary was being crossed and that the
country wouldn’t be the same afterward.

Word and Deed

The showdown began at midday on April 3. At noon,
President Vladimir Putin addressed both houses of parlia-
ment, reading a long-awaited state-of-the-nation speech
that called for liberal economic reforms and warning that
the economic growth of last year was already grinding to a
halt.

"We should not be afraid of change," Putin said sternly,
one week after having introduced his first major govern-
ment changes since the end of the Yeltsin era (installing
Sergei Ivanov--a former KGB spy and close ally and per-
sonal friendmas defense minister). Putin outlined judiciary,
tax, currency and investment reforms. He also defended
the right to private property and lashed out at government
bureaucracy for slowing development. The speech laid a
clear blueprint for reform applauded by all liberal quar-
ters.

That night, CNN and BBC satellite channels carried
images of a confident Putin. NTV, however, began its

Institute of Current World Affairs

nightly news with another item: Gazprom’s attempted
takeover, which had taken place almost simulta-
neously with the president’s speech. Critics said
Gazprom’s actions, not the speech, represented Putin’s
real intentions--to resurrect a degree of Soviet-style
political control over society.

NTV faced a powerful enemy. Gazprom is the
world’s largest gas company with an annual operat-
ing cash flow of $5.3 billion. The monopoly accounts
for around 7 percent of Russia’s GDP and represents
25 percent of government revenues. With about 20
percent of the world’s proven gas reserves under its
control, it is Russia’s biggest single hard-currency
earner.

Over its usual logo in the bottom right-hand cor-
ner of the television screen, NTV superimposed a red
circle with the word "protest" written across the sym-
bol. The channel reported that its shareholder and
creditor Gazprom Media had won the backing of a

minority U.S. shareholder to oust Gusinsky and his associ-
ates from the board of directors and appoint new manage-
ment. Jordan was installed in Kiselyov’s spot as general
director. Vladimir Kulistikov, a former NTV news director
who left the channel to head the state-run RIAnews agency
last fall, was brought back to replace Kiselyov in his other
post as chief editor (a position to which Kiselyov had been
nominated days earlier by the channel’s journalists).

NTV staffers refused to accept Gazprom’s decision, say-
ing the move was made illegally with the sole goal of es-
tablishing political control over the station. The journalists
also complained about several specific oddities at the
Gazprom meeting. Chief among them was that the NTV
"coup" took place amid a number of contradictory court
decisions. Most surprising was that courts in Moscow and
the Volga River city of Saratov--where Media Most had
hoped to find a less politically influenced court--had
banned Gazprom’s shareholders meeting only to reverse
their decision the following day. The Saratov court changed
its decision the very night before the meeting, boosting nu-
merous accusations that the courts had been threatened.
(Kiselyov even went to Gazprom’s offices during the share-
holders’ meeting to present the Saratov court’s rulingmonly
to be given a paper signed by the same judge backing out
of his decision. The last-minute one-upsmanship added to
speculation of foul play.) Saratov lawyers were also shown
on NTV saying that even if the judge had reneged his deci-
sion, it would take several days for the decision to take le-
gal effect.

Another strange circumstance: At least formally, it was
a minority shareholder, Capital Research Management, a
U.S. mutual fund that bought 4.5 percent of NTV from
Gusinsky in 1999, that made the difference at Gazprom’s
April 3 shareholders meeting. Capital Research had been
seen as Gusinsky’s ally in the battle with Gazprom. It is
also part of a western consortium of potential investors in
NTV, including CNN founder Ted Turner and financier



lier this year, employees of Czech state tele-
vision went on strike to protest the appoint-
ment of a new head. The government backed
down after thousands of people protested for
days in central Prague. NTV supporters
might have also mentioned that NTV differs
from the Czech station in that it is a private
company locked in what is ostensibly a
business dispute. Parallels were drawn
nonetheless.)

Gazprom Media Makes its Case

Besides the NTV, the Soviet-era Ostankino television complex also
houses RTR and ORT television stations. During a standoffbetween

President Boris Yeltsin and a nationalist parliament in 1993, an

angry mob came here, shots werefired, and several people killed.

George Soros. (The consortium had been in talks with Me-
dia Most and Gazprom since January about buying shares
in NTV and its sister companies.) Following the sharehold-
ers’ meeting, Gazprom Media general director Alfred Kokh
said Gazprom Media and Capital Research Management
had come up with a quorum during the shareholders’ meet-
ing of 50.44 percent of NTV shares. Reports immediately
surfaced that Capital Research had acted through a repre-
sentative of the Bank of New York, who was to vote for the
company by proxy. The bank denied the claim. Capital Re-
search representatives later said they had abstained from
voting altogether. That meant Gazprom Media would not
have obtained a majority enabling it to oust Kiselyov and
his team.

Gazprom Media brushed off the nagging questions
about procedure, however, and moved to consolidate its

position beginning by holding a news conference. Mean-
while, NTV journalists presented a statement expressing
their determination to stick by Kiselyov at their own rally-
like press conference outside the doors of the Ostankino
television center north of the city center. The staff displayed
a list of signatures and said about 300 out of the 410 people
who worked in producing news programs had signed the
statement. NTV journalists also said they expected no help
from Putin. "We have no doubt that Vladimir Putin, as be-
fore, knows full well what is going on and is thus respon-
sible for the consequences," the statement said.

"We are now witnessinghowNTV is turning into some-
thing different: either an NTV with different people or a
non-NTV," said one NTVjournalist, adding that the "Czech
option" wouldn’t work in Russia because masses of people
would never come out in support of NTV journalists. (Ear-
4

The same day, at its news conference fol-
lowing the shareholders’ meeting, Gazprom
Media chief Kokhmwho had taken
Gusinsky’s place as NTV chairmanman-
nounced that Jordan, the U.S. investment
banker, could provide skilled management
that was necessary to "save" the company
from looming debt-payment default. In a
statement later ridiculed by NTV represen-
tatives, Jordan added that the decision would
"make life easier" for Kiselyov by allowing
him to concentrate on journalism instead of
the business dispute. Jordan pledged his al-

legiance to the "independence and precision" of quality tele-
vision, to which he said he has been accustomed since his
childhood in the United States. He offered a slide presenta-
tion to illustrate NTV’s present financial crisis and his plan
to improve its finances. "There are two NTVs," Jordan said.
"The journalists, about whom there are no questions, and
the business, about which there are questions."

At the same briefing, Kulistikov, the newly appointed
chief editor, said NTV had the country’s best team of
aggressive reporters but had "turned into something like a
law firm, political party, public movement, etc., etc."
Now the reporters, including Kiselyov, had a chance

Gazprom Media chiefAlfred Kokh, theformer privatization
minister whom the gas company hired to take over NTV.

GF-16



to "return to their immediate duties."

One reporter at the news conference likened Kokh, Jor-
dan and Kulistikov to the "GKChP leaders," referring to
the acronym describing the leaders of the attempted coup
against Soviet President Mikhail Gorbachev in 1991. (Those
plotters had also held a news conference after their at-
tempted takeover during which some of them famously
couldn’t control their shaking hands.) Another journalist’s
question about Gazprom’s failure to improve finances at
its other media companies remained unanswered.

Those who believe Gazprom is simply interested in fi-
nances-and there are many--are adamant. "It’s a ques-
tion of being able to use the shares you own fairly and
squarely," another partner of Jordan-founded Renaissance
Capital investment bank told me shortly after the takeover
attempt, speaking on condition of anonymity. "It’s not an
issue of free speech. I’m willing to bet you won’t be able to
tell the difference on NTV if Gazprom does take it over."

NTV supporters countered such arguments with the
help of their ownknowledge about the state of the country’s
media industry. Some went hoarse pointing to the fact that
state-run television stations are in much worse financial
shape than NTV. "Two weeks ago, Press Minister Mikhail
Lesin announced he was postponing the payment of $100
million owed the governmentbyORT [state-controlled tele-
vision]," Kiselyov told me. "So is this really about finances
or is Putin enhancing his own power at the cost of liberal
reforms?"

A Chorus of Support

NTV broadcast its evening news that night with rows
ofjournalists standing behind anchor
Mikhail Osokin. Following the pro-
gram, Kiselyov hosted a special edi-
tion of his "Itogi" political show,
usually broadcast on Sundays. The
topic of discussion was "Russia After
NTV." Prominent journalists and po-
litical figures spoke out, often emo-
tionally, in the channel’s defense. If
there had been any doubt about an
outcry against NTV’s looming fate,
the two-hour show dispelled it.

Liberal Yabloko party leader
Grigory Yavlinsky, who had recently
emerged as one of NTV’s most vocal
supporters, reiterated the comparison
of the attempted takeover of NTV to
the country’s failed 1991 coup d’6tat:
"This is a kind of GKChP with the
participation of foreign capital," he
said. "Everything we have heard in
the Kremlin today [Putin’s state-of-
the-nation address] has neither con-
tent nor sense. The real course [of the

Boris Jordan, the new NTV director, on his way to a news

conference. Behind him is Vladimir Kulistikov, theformer
NTV chiefeditor who left to head a state news agency before
being hired by Gazprom to help quash hisformer colleagues.

government] has been demonstrated here with NTV. The
authorities are not interested in having independent mass
media in Russia."

The evening’s surprise comments came from former
Soviet president Mikhail Gorbachev, who had recently cre-
ated a council to help mediate the NTV dispute. Gorbachev,
who has often lavished high praise on Putin and his poli-

A rally in central Pushkin Square organized by NTV on April 1--just ahead of the
April 3 Gazprom Media shareholders" meeting--to help galvanize public support

ahead of thefinal showdown.
Institute of Current World Affairs 5



cies, now spoke with a shaking voice. "The way the chan-
nel and its team is being dealt with is a challenge to the
entire society, humiliating to all Russian citizens," he said.

Igor Yakovenko, head of the Union of Journalists,
summed up the point most repeated: "I refuse to discuss
the prospect of Russia without NTV... The liquidation of
NTV would throw Russia back by decades."

Hunkering Down

NTV journalists remained in their studio overnight. A
number of police vans were seen around the television
center’s perimeter late in the evening and there was talk of
a violent eviction. However, nothing happened. NTV con-
tinued its news broadcasts through the night, suspending

troversy before. In 1993, when President Boris Yeltsin faced
off against a rebellious nationalist parliament, angry mobs
of protestors tried to storm the television center. Shots were
fired and several people died.

The scene in early April was much calmer. About 30
mostly young protestors stood placidly outside the
building’s main gate. They tried several times to form the
NTV logomto be videotaped by cameras from NTV’s win-
dows upstairs--but failed. Police, no doubt with instruc-
tions not to cause any provocation that might lead to
violence and embarrassment for the government, were un-
usually courteous. Eight stories up, more than fifteen cam-
eras were pointed at the floor’s elevator banks, awaiting
the arrival of "Kokh-and-Jordan," the Gazprom Media chief
and the newly appointed NTV director. Cameras had also

been set up in NTV’s hallways and
some offices, and in the dead time be-
tween news broadcasts, these were
hooked up to live feeds that would
presumably broadcast any attempt to
take the station by force. In the mean-
time, television screens tuned in to
NTV showed hallways clogged with
people awaiting the confrontation. It
was a surreal scene of reality-televi-
sion--a channel reporting its own mo-
ment-by-moment goings on. But that
was the only recourse open to the NTV
staff; remaining on the air by dint of
will was the last means of survival.

NTV supporters at the Pushkin Square rally carrying
NTV balloons and "I love NTV"flags.

all other programming. During the hour-long gaps between
programs, NTV aired scenes of its empty news studio.

NTV’s studios were housed on the eighth floor of the
Soviet-era Ostankino television complex, from where a
white flag with an NTV logo had been stuck out of a men’s
bathroom window in a symbol of protest that enjoyed sev-
eral days of fame. The shoddy-looking rectangular build-
ing is also home to the country’s other two national
television stations, Russian television (RTR) and ORT,
Russia’s most-watched channel. RTR is state owned and
run. ORT’s majority shareholder, oil tycoon and State Duma
deputy Roman Abramovich, recently bought his shares
from his old colleague, the controversial oil and media mag-
nate Boris Berezovsky, after a bitter disputemand handed
them over to the state. Across the street from the building
looms the city’s massive television tower, which caught fire
and nearly toppled last summer. Ostankino has seen con-

6

Russian and foreign journalists
swamped the hallways, waylaying
NTV correspondents for interviews.

Jokes quickly spawned, some compar-
ing Kokh and Jordan to the cartoon
chipmunks "Chip and Dale." Despite
the attempts at humor, however, the
air grew tenser with expectation and
uncertainty. At no time since the So-
viet collapse in 1991 had members of

the liberal elite come so far toward coalescing to repel re-
pressive government-sanctioned actions. But in 1991 things
were looking up, the evil empire was crumbling. Now a
new Russian government was once again building the my-
thology and machinery of state for a new regime. It was
once again clamping down on any who stood in its way
in short, on most of society.

Meanwhile, the NTV news presenters and correspon-
dents at the center of the hubbub were philosophical about
the sudden precariousness in their professional lives. "We’re
working the same as before," said Tatyana Mitkova, one of
the channel’s anchors. Apopular fixture on NTV, Mitkova’s
dark good looks have helped earn he.r celebrity status. She
first made her name refusing to announce falsified reports
as a newsreader in the final Soviet years. She wasn’t ap-
pearing on television that day; but had come to support
"the collective" as the group of over 300 staff had come to

GF-16



be called. She had on a thick layer of makeup,
sunglasses and fake python trousers. "If
people come here in black masks and guns,
then, of course, workwould be more difficult,"
she added.

Up to that point, NTV’s journalists had
been solid in their support for general direc-
tor Kiselyov and the decision not to talk to "the
pretenders," Kokh and Jordan, or any of their
representatives. Mitkova was the first to set
off rumors that perhaps some of the journal-
ists weren’t above beingbought off. "We don’t
know if the staff will talk to the new manage-
ment," she said. (Mitkova and another promi-
nent NTV journalist, Leonid Parfyonov, both
resigned the following weekend, prompting
accusations that the Kremlin’s main strategy
was to concentrate its efforts at buying offjour-
nalists to split the NTV collective.)

asked if Mitkova attributed the channel’s
current situation to the period in 1996 when, in return
for sweetheart privatization deals, the country’s me-
dia magnates provided favorable coverage to a vastly
unpopular Yeltsin ahead of presidential elections. It
was then that Gusinsky said the Kremlin felt it had
"bought" the country’s national media once and for
all. "The situation is different now," Mitkova replied.
"In 1996, privatization was taking place. We were all
hoping for something better. Now something like the
opposite is taking place. The president has no choice but
to intervene," she added, providing a refrain that had rung

Choked pedestrian traffic during the NTV Pushkin Square rally.

out loudly from many of those defending NTV.

"Putin says a lot of things about democracy," said pro-
gram director Grigory Krichevsky; editorial second-in-com-
mand after Kiselyov. Krichevsky is a tall reedy, generally
soft-spoken man. Now, a pair of sunglasses propped on his
head day and night, he calmly set out NTV’s position. "At
the moment, the truth can’t be much clearer. Gazprom is

trying to take over the country’s only independent televi-
sion channel. Whoever organized [the shareholders’ meet-
ing] certainly gave him a great present [on the day of his

state-of-the-nation address].
They appointed pretenders in an
illegal meetingmand of course
the president must have known
about it."

Commenting about negotia-
tions between media mogul Ted
Turner and Gusinsky over
Gusinsky’s remaining shares of
the company that might have
ensured NTV’s independence,
Krichevsky said, "Gazprom says
its only interest is to raise money.
On those grounds, how could
the company or the government
be opposed to Turner’s involve-
ment? If Gazprom is interested
only in money; why is it threat-
ening NTV’s journalists, its top
asset?"

Inside NTV’s offices, reporters and cameramen crushed together to barrage each NTV
journalist with questions about his or her opinion during thefinal standoffs opening salvos.

Institute of Current World Affairs

As cameras remained fixed
on NTV’s crowded corridors,
Press Minister Mikhail Lesin
issued a statement appealing
to Kiselyov to meet Jordan.

7



Kiselyov predictably refused.
(Lesin, a former advertising mogul
connected to a number of Yeltsin-
era reformers, was reportedly in-
strumental in appointing Kokh at
Gazprom Media. He also tried un-
successfully in the past year to help
Gazprom in its bid to take over
NTV.) Kiselyov scoffed. "Who is

Jordan that I must speak to him?"
he asked, speaking by cell phone
from his car to Echo Moscow Ra-
dio (also owned by Gusinsky’s
MediaMost). Kiselyovwasonhisway
to meet instead with Gorbachev’s
NTV council. The gathering lasted
several hours. When he was back
in the NTV hallways, reporters in-
stantly swamped the NTV chief.

"The public council has re-
solved to fully back the position of
NTV’s journalists," Kiselyov an-
nounced afterunsuccessfullytrying to
fend them off. That meant there re-
ally would be no talks with the
"pretenders." Kiselyov added that Gorbachev wanted to
meet with Putin to discuss the issue. "But we don’t expect
any results from such a meeting," he said, ducking into a bath-
room to shake off more questions. I’d just entered the john my-
sell seconds earlier, and saw Kiselyov looking out of the
window from where the NTV flag was flying. He shook
his head at the hoi polloi below. Perhaps he was dismayed
there were only about 30 supporters instead of 30,000.

Outside, the hallways by the elevator bank were taped
up with telegrams of support from other media companies
and regions. "No Trespassing" read one sign, fixed to a bul-
letin board adorned with numerous letters of supportm
including a message from the Moscow Zoo side by side
with a letter of encouragement from outspoken Commu-
nist Duma Deputy Vassily Shandybin: "Don’t give up! Of
course, it’s your own fault because you didn’t fight against
thieves well enough. But don’t give up, nonetheless! Keep
on fighting! I’m with you." Several members of the Yabloko
Party also showed their support by having spent the night
at NTV and announcing that they would continue patrol-
ling the station in shifts 24 hours a day.

More letters were taped up as hours passedmbut there
was still no word from the Kremlin. By late afternoon, fa-
tigue had set in. Bored journalists roamed the hallways de-
jectedly ignoring the cameras beaming their images around
the country.

Those watching NTV at home were far from bored.

As the conflict began, NTV continued broadcasting its
newsbulletins, but cut out all other programming.

"Everyone’s watching NTV," Alexei Kondulukov, an NTV
correspondent, told me as we leaned against a hallway wall.
"The other channels are showing their favorite sitcoms, but
we’re getting all the attention. Advertisers are calling to
buy more air time." Indeed, NTV’s ratings had grown to a
41.6 share on April 4, the day after the Gazprom sharehold-
ers’ meeting, compared to 15.5 for ORT and 17 for RTR.

"It’s like ’reality television’ in the United States,"
ventured.

"Hey!" Kondulukov’s eyes lit up. "Maybe we should
have cameramen following correspondents around the hall-
ways!" he said, thenbolted off, mumbling something about
wanting to talk about the idea with "Grishka" (Krichevsky,
the news director).

Convoluted History

NTV’s fate may have lately come to represent the state
of press freedom in Russia, but that was far from the status
quo ante. The station’s history involves tales of high-stakes
treachery that reveal a lot about the country’s post-Soviet
politics. The story began in 1993, when Kiselyov stormed
out of the studios of once-liberal Russian Television with
his colleague Oleg Dobrodeyev. The two were disgruntled
over the atmosphere at the state-run station, which had be-
gun to curtail journalists’ freedom in the wake of Yeltsin’s
conflict with parliament. The journalists soon sought a
meeting with Gusinsky, a theater-director-turned-banker

It is widely believed that the "N" in NTV stands for nezavisimaya (independent). In fact the letter "N" was chosen according to a

practice in Russian literature, where it was once common to refer to settings as "the town of N." (As in Lermontov’s, A Hero ofOur
Time and Ilf and Petrov’s, The Twelve Chairs.

8 GF-16



who had launched the liberal Segodnya newspaper the pre-
vious year. Gusinsky was apparently tickled by the idea of
starting his own television station; he and Sergei Zverev, a
Most Group executive, had been looking to start something
bigger than Segodnya. Together with onetime-Dante scholar
Igor Malashenko, the new collaborators set up NTV.

The group enlisted the help of Pavel Borodin, the pow-
erful head of Kremlin household affairsmwhich controls
billions of dollars worth of propertymto help lobby gov-
ernment officials to grant NTV its license. (Borodin subse-
quently became one of NTV’s prime targets in its criticism
of the Kremlin. He was arrested in New York earlier this
year on a Swiss-issued warrant for allegedly taking tens of
millions of dollars in bribes.) When Yeltsin finally issued
NTV’s license, it was by decree. No other television com-
panies were allowed to compete for use of its frequency,
which the channel had to share with Moscow State Uni-
versity. NTV began life broadcasting from six p.m. to mid-
night.

Gusinsky’s growing status brought him into conflict
with powerful new rivals, and he soon experienced his first
open confrontation with the Kremlin. In late 1994, armed
presidential guards raided Gusinsky’s Most Bank Moscow
office and Gusinsky, fearing for his life, fled to London. The
press dubbed the episode "the ’faces-in-the-snow’ raid" af-
ter a broadcast image of beaten members of Most Bank’s
formidable private security service lying on the ground.
The event was part of a political turf war between Yeltsin’s
chief bodyguard and close pal Alexander Korzhakov, and
Gusinsky’s political protector, Moscow Mayor Yuri
Luzhkov. The result was a division of powers. Luzhkov
got to lord it over Moscow as long as he stayed out of na-
tional politics. The arrogant Korzhakov seemed to have se-
cured the upper handmuntil he was unceremoniously fired
two years later in what was seen as a coup for the country’s
liberal reformers.

Meanwhile, Gusinsky continued to build his media

Tatyana Mitkova,
a popular NTV
news broadcaster
who was one of
thefirst to leave
"the collective"
and join the

channel’s new
managers.

Institute of Current World Affairs

empire, working closely with the Moscow mayor, who sent
Gusinsky’s Most Bank lucrative contracts in return for fi-
nancial backing for his political clique. Although his insider
practices may not have differed much from those of his fel-
low tycoons, Gusinsky was different in that he built new
businesses from scratch. While others snapped up oil fields,
nickel mines and other former state properties in often cor-
ruption-tainted auctions, Gusinsky founded television and
radio stations, a newspaper, a weekly magazine and other
media outlets.

His new television station made a reputation by report-
ing on the first Chechen war, which began in 1994. The
channel’s reporters risked their lives filing stories from the
field and presenting figures contradicting official statistics
aired on other channels. Two years later, by the time
Chechen rebels had driven Russia’s hapless soldiers out of
the Chechen capital Grozny, NTV had contributed much
toward galvanizing public opinion against the conflict. But
the channel’s independent line didn’t last long.

In 1996, Gusinsky and other oligarchs forged a pact with
the Kremlin to present a new image of the ailing president
as an energetic man of actionmin return for lavish busi-
ness favors. It was a politically turbulent time. Presidential
bodyguard chief Korzhakov, who had ordered the 1994 at-
tack on MostBank, and his supporters were lobbying Yeltsin
to cancel elections and continue ruling by decree. Mean-
while, liberals feared that the Communist Party candidate,
Gennady Zyuganov, had a real chance of winning the elec-
tions. Gusinsky and other media tycoons such as the con-
troversial Boris Berezovsky helped rally media and money
against the Communist Party. At the same time, Kiselyov
aired falsified reports to protect then-First Deputy Prime
Minister Anatoly Chubais after his aides were caught car-
rying more than half-a-million dollars out of the
government’s headquarters. NTV reported the money was
planted by presidential security-service men, a claim that
helped convince Yeltsin to fire Korzhakov.

NTV ended up getting its own frequency on channel
four and began broadcasting full time. Not only had the
station received its original license in violation of estab-
lished procedures, it also won its second license in what
was widely viewed as a political payoff. NTV faced no com-
petition and paid less than $1,000 for the license. (Other
gifts to the network over the years included an exemption
from customs duties on imported equipment, preferential
rates for state-controlled transmission servicesfar less
than the fees charged other private television networksm
and loans including the one from Gazprom.) NTV’s rela-
tionship with the Kremlin was even more incestuous than
a simple a major scratching of backs. Both Malashenko and
Zverev went to work for Yeltsin’s campaign as public rela-
tions advisers. Zverev later left the Most Group and worked
as head of the Kremlin’s PR machine until 1999.

Gusinsky later described his support for Yeltsin in 1996
as a big mistake. "We supported Yeltsin against the Com-
munists, but by doing so we taught the powers that be how



to take hold of mass media, to turn them into their own
instruments of agitation and propaganda and use them in
the same way as happened in 1996," he told The Wall Street
Journal earlier this year. "I can’t discount my own guilt for
what is happening today."

Meanwhile, in order to build his new media, Gusinsky
had to borrow money, often from the state. His creditors
included state savings bank Sberbank, the Moscow city
government and the state-owned Vneshtorgbank. The Fi-
nance Ministry also helped. Good connections, cemented
by the 1996 election, also helped him secure foreign loans.
Gazprom, 38 percent state-owned, guaranteed loans of $211
million and $262 million from Credit Suisse First Boston
(CSFB). The gas giant was more than happy to ally itself
with NTV in the hope that the channel would help in its
own struggle with the state. (NTV obliged by airing reports
supporting Gazprom in 1998, when the company publicly
ran afoul of government regulators.) The total debt of Me-
dia Most and its affiliates, including a satellite television
projectmRussia’s first and onlymcame to more than $800
million.

Those who claim the NTV affair is purely a business
matter say Media Most was done in by Russia’s ruinous
1998 economic crisis, when the ruble collapsed and the all-
important cash source of advertising dried up. Media Most
had been building up to an initial public offering, but the
crisis stopped the company in its tracks. By 1999, it was
clear that Media Most’s debt had become a major liability.
But finances are hardly ever the explanation in Moscowm
unless they have something to do with politics. NTV was
no exception. Despite his growing money problems,
Gusinsky had continued to back his old patron Luzhkov,
helping the Moscow mayorby attacking the Kremlin ahead
of parliamentary elections that year. The campaignwas seen
as an indicator of what would happen in
presidential elections in 2000 and the Krem-
lin was desperate to do anything to hold
back Luzhkov, who was rival number-one
for the presidency. It was then that NTV
began airing news reports in earnest smear-
ing Yeltsin and the Kremlin and boosting
Luzhkov. ORT, controlled by then-Kremlin
insider Berezovskywho had become a bit-
ter Gusinsky foemfought back by stooping
to even lower levels, accusing Luzhkov of
corruption, mismanagement, and even
murder.

country’s second war in Chechnya and issued hard-line
rhetoric that sent his approval rating among an impover-
ished and desperate population skyrocketing. The
Kremlin’s Unity Party trounced Luzhkov’s Fatherland-All
Russia alliance in the December elections, setting up Putin
for a landslide in early elections in 2000. As a result,
Luzhkov lost his political standing, leaving Gusinsky wide
open to reprisals from a Kremlin that saw loyalty as the
chief political virtue.

Already in the fall of 1999, the state-owned
Vneshekonombank told Media Most it wouldn’t renew a
$62 million loan. Soon after, Video International an adver-
tising company that had had an exclusive contract with
NTV, abruptly jumped to a state-owned channel. Media-
Most scraped together cash to pay Vneshekonombank but
defaulted on the CSFB loan guaranteed by Gazprom.

Gazprom began calling in its debt soon after the gas
giant’s chief, Rem Vyakhirev, emerged from a Kremlin meet-
ing to complain about NTV’s coverage of the new war in
Chechnya. NTV’s journalists said it was pressure organized
by Putin. Events unfolded quickly thereafter. In January
2000, general director Dobrodeyev resigned. He had been
seen as a stalwart of high journalistic standards and his
leaving was taken as a sign of disturbances among NTV’s
management, a result of the political pressures associated
with the election season and the Chechnya campaign. In
June, Gusinsky was arrested and jailed for three days in
the notorious Butyrskaya prison on charges of embezzle-
ment. The following month, the charges against him were
mysteriously dropped, prompting speculation that
Gusinsky had made a deal to trade NTV for his freedom.

On July 20, Gusinsky and Gazprom Media indeed
signed an agreement under which Gusinsky pledged to sell

By the end of summer, the Kremlin’s
fortunes had begun to look up. Yeltsin
picked the unknown security service chief
Vladimir Putin as his successor in the presi-
dential elections while Berezovsky and
other Kremlin strategists set about forming
a political party that would compete in the
parliamentary elections. The Kremlin’s
strategy proved spectacularly successful,
not least because Putin launched the
10

News director Grigory Krichevsky (secondfrom right) remainedfaithful
to Kiselyov, becoming NTV’s spokesman when his boss tired of the job.

GF-16



all of his holdings to Gazprom Media for $473 mil-
lion in debt and $300 million in cash. The deal col-
lapsed soon after, and Media Most went on the
offensive, publicizing Appendix sixma now-infa-
mous attachment to the agreement. Signed by Press
Minister Lesin, it promised Gusinsky freedom to
leave Russia in exchange for signing away his com-
panies. The document was dubious both legally
andmas many pointed outmmorally. Lesin later ad-
mitted it was a mistake for him to sign it "as a min-
ister" instead of a private citizen, but insisted his
intentions had been good. (As if the NTV saga hadn’t
seen enough ironies and twists-of-fate, Lesin was a
onetime president and co-founder of Video Interna-
tional, the advertising company that worked closely
with NTV for years only to drop it abruptly in 1999
ahead of the channel’s debt payments.) Loud calls
were made for Lesin to resign, but Prime Minister
Mikhail Kasyanov let his colleague off with a public
slap on the wrist.

Another set of negotiations began soon after, and ended
in another agreement. Gazprom Media chief Kokh signed
that deal in November, only to recall his signature two days
lateron the same day the Prosecutor General’s Office filed
new criminal charges against Gusinsky and issued an in-
ternational arrest warrant for him. With slight changes,
Kokh re-signed the deal a week later. The following month,
Gusinsky was detained in Spain in response to Moscow’s
warrant. Meanwhile, masked tax police and prosecutors
staged a series of raids at Media Most headquarters to con-
fiscate documents allegedly pertaining to Gusinsky’s case.

Released from Soto del Real jail on the outskirts of
Madrid after his case hearings ended in March, Gusinsky
holed up in his large villa in the exclusive development of
Sotogrande. At the time of the NTV "coup," he remained
there awaiting the outcome of his extradition hearings. The
court ruled in Gusinsky’s favor in late April, when the
newly freed media tycoon vowed never to return to "Putin’s
Russia."

He had good reason. The official explanation for the
first raid on Media Most by masked commandos, which
took place on May 11, 2000, was that it was part of a crimi-
nal probe into Media Most’s security department for alleg-
edly conducting illegal eavesdropping and illegally
obtaining and disclosing commercial and bank secrets.
When Gusinsky was arrested a month later, it was for some-
thing completely different: his alleged involvement in em-
bezzling more than $10 million in state funds from the St.
Petersburg company Russkoye Video during its privatiza-
tion several years earlier. It was only some months later
that the Prosecutor General’s Office started making accu-
sations in connection with Media Most’s debts to Gazprom.
At the end of September 2000, prosecutors accused
Gusinsky and Media Most of embezzlement for having al-
legedly transferred assets abroad, including those put up
as collateral for Gazprom’s loans. By early November 2000,
these charges had transmuted into new onesmthat Media
Institute of Current World Affairs

NTV’s corridors bustled with NTV staffandforeign
and Russian reportersfrom other outlets for days.

Most had committed fraud by taking out the loans in the
first place. (According to Deputy Prosecutor General Vasily
Kolmogorov, Media Most and its affiliates had by 1999 suf-
fered "multibillion [-ruble] losses" and assumed debts con-
siderably larger than their total assets.)

To those who saw the accusations as politically moti-
vated, what was happening at the country’s other two na-
tional television stations clinched the argument.
Investigations by parliament’s budgetary watchdog, the
Audit Chamber, of the state television and radio corpora-
tion (VGTRK) and ORT (which is 51-percent state-owned)
found both companies guilty of financial malfeasance simi-
lar to Media Most’s. However, aside from one police raid
on ORT in December 2000reconnected to an investigation
into alleged contraband and evasion of customs tariffs that
subsequently diedmORT and VGTRKwere allowed to con-
tinue broadcasting without threat of a takeover.

Gazprom also began parallel moves to shut down
Segodnya, the daily newspaper Gusinsky founded, and Itogi,
a weekly magazine begun jointly by Media Most and
Newsweek magazine. That, Kiselyov said, did even more to
show Media Most’s situation had little to do with financial
matters. Prompted to say what the moves reflected about
the country as a whole, he replied that they were part of a
pattern of development in society. "Russia is facing the
problem that reform hasn’t yielded the results that were

expected of it," he told me. "The majority in this country is
disillusioned with reform and the notion of liberal democ-
racy. Many don’t care what happens to NTV."

NTV vs. Kokh, Jordan and Gazprom:
A Case of Black and White

The difference between the Kremlin’s previous scan-
dals and the NTV standoff was that for the first time, there
was no mistaking right from wrong for many observers.
NTV, for all its countless faults, had come to symbolize the



Photograph portraits ofNTV’s journalists line the studio’s
walls. The channel’s staff ripped them down in thefinal hours.

existence of freedom of speech. There was also no question
that Gazprom’s actions constituted an attempt to exert po-
litical control over the channelmeven though it was guised
as an ostensibly free-market transaction. Worst of all was
the Kremlin’s silence. No one knew what to expect. Some
said the president and his advisers were closely watching
the events unfolding at NTV, wondering what to do next.
More likely was that the silence was Putin’s strategy. NTV
journalists would become tired of protesting. They’d rec-

ognize that working under new management was better
than not working at all. Viewers would turn against the
channel for refusing to broadcast their favorite programs.
The situation would slide off the front pages of foreign
newspapers. And Gazprom would quietly complete the
takeover. There would be no record of Putin having said
one thing or another in the affairmhe’d come out of it

squeaky clean, perhaps to say later that the matter was en-

tirely a business deal that had had nothing to do with him.

It was nerve-wracking in the NTV offices. There was a
sense that the Kremlin was also waiting to see how much it
would be able to get away with. Every voice added to the
protest was treasuredmespecially that of Gorbachev, who,
as a former president and someone whohad evidently good
relations with Putin, had some real clout.

The sense of good-versus-evil was only heightened by
the Kremlin’s choice of its players. It showed both short-
sightedness and betrayed a clear line of political interests.
Alfred Kokh, the Gazprom Media chief spearheading the
takeover attempt, is a former state property minister who
helped design and carry out a notorious, so-called "loans-
for-shares" program last decade. The scheme, which lasted
from 1995 to 1997, saw some of the nation’s leading raw-
materials concerns virtually given away to a few insiders
at openly rigged auctions. Under the program, a select
group of banks loaned money at outrageous interest rates
to the state in return for the management of shares in ma-
jor companies. The tacit understanding was that the loans

would never be repaid and the shares would automatically
be transferred to the lenders.

It was that period to which many political observers
trace the origins of Russia’s "oligarchs" (who coalesced, as
I’ve mentioned, in 1996 to run Yeltsin’s re-election cam-

paign). By 1997, however, the oligarchs were openly turn-
ing against one another over the auction of the Svyazinvest
telecom holding company. Overseen by Kokh as property
minister, the bid for 25 percent of Svyazinvest was awarded
to a consortium assembled by Uneximbank chief Vladimir
Potanin (a former finance minister), financial speculator
George Soros and the Moscow-based Alfa Group (headed
by another former finance minister), which put forward a
bid of $1.87 billion. The losers, Berezovsky and Gusinsky,
cried foul insisting the auction was rigged. The two oli-
garchs soon launched a hate campaign against Kokh on
their television stations, ORT and NTV.

In response to the accusations, Yeltsin fired Kokh in
August 1997, saying "the scandal around Svyazinvest and
Norilsk Nickel [another controversial privatization
awarded to Uneximbank] is connected to the fact that a
number of banks are closer to Kokh’s soul."

Kokh’s troubles weren’t oven Moscow city prosecutors
launched investigations into why he’d been paid a $100,000
book advance by a Swiss company with links to Potanin’s
Uneximbankman enormous sum for the proposed aca-
demic tract on privatization Kokh was supposedly plan-
ning to write. In November, Novaya Gazeta broke another
book scandal: First Deputy Prime Minister Chubais, Kokh
and his successor as property minister, Maxim Boiko (an-
other young reformer ideologue who is now president of
Press Minister Lesin-founded Video International adver-
tising company) along with two other fellow "young re-
formers," had accepted a total $450,000 fee for a book they
planned to write on privatization. The Segodnya Press pub-
lishers offering the $90,000-per-author advance were also
linked to Uneximbank.

The following year, prosecutors charged Kokh with
embezzlement, saying that in 1993, as deputy head of the
property committee, he was involved in a scheme under
which 21 Moscow apartments were given to Kremlin bu-
reaucrats, including two to Kokh himself. Kokh was barred
from leaving Moscow. Yuri Boldyrev, deputy head of the
Audit Chamber, went even further. The reported him as
saying the chamber and the Prosecutor General’s Office
both possessed "documents [about matters] much more
serious than manipulations with a few apartments or re-

ceiving large payments for writing books."

Kokh defended himself by accusing the Svyazinvest
auction losersmBerezovsky and Gusinskyof organizing
a smear campaign against him and hinting that Gusinsky
wanted prosecutors to put him in jail. (At a news confer-
ence last summer, when someone suggested an order by
the prosecutor’s office forbidding Gusinsky to travel abroad
represented political pressure on the media, Kokh re-

GF-16



sponded: "So what? I spent two years under a travel ban.")

Kokh kept a low profile until he made headlines again
in November 1998 when news of an interview with a New
York Russian-language radio station was reported in a Rus-
sian paper. In the interview, Kokh dished out contempt and
sarcasm about his countrymenback in Moscow. Russia was
"bankrupt," he said, a nation with no economic future, and
Russians deserved that fate. "This long-suffering people
suffers for its own guilt. Nobody occupied them, nobody
conquered them, nobody herded them into prisons," Kokh
was quoted as saying. "They tattled on each other [to the
KGB], jailed each other, and shot each other at firing squads.
That is why this people deserves to reap what it has sowed."
In Moscow, critics perceived Kokh’s views as representing
the opinions of the country’s reforming technocrats as a
whole.

On his next trip to the United States, in January 1999,
Kokh was turned back at New York’s JFK airport because
he was under criminal investigation in Russia. But the
charges against him were eventually dropped, although it’s
not clear exactly when. (Nor is it clear even precisely what
they were about in the first place.) Kokh
again eschewed public scrutiny until June
last year--months after Gusinsky’s Media
Most started talks with its creditor Gazprom
Media to swap debt for equity. Gazprom put
Kokh in charge three days before Gusinsky’s
arrest. The gas compan) which has invested
hundreds of millions of dollars in various
media outlets, had never raised a finger to
manage its media stakes. Kokh promised
that would change. He said he would bring
in a strict, hands-on management of the gas
giant’s media stakes, and in particular those
of NTV--in which Kokh stated he wanted
to either receive "influence" or sell the
stocks.

Potanin’s MFK bank. Jordan is believed to have helped
Kokh and Potanin engineer the "loans-for-shares" auctions.
(During the young reformers’ book scandals, Kokhwas also
reported to have received one honorarium from a Swiss
company, Servina, which was tied to Uneximbank and
founded by a law firm headed by a relative of Jordan’s.)
Jordan also helped found Renaissance’s Sputnik Fund, an
investment vehicle that attracted high-profile investors such
as George Soros and the Harvard Management Company,
Harvard University’s endowment fund. Critics say it was

Jordan’s close business ties that enabled Soros and Harvard
Management to become the only foreign investors permit-
ted to participate in the loans-for-shares auctions.

Like Kokh, Jordan was also tainted by accusations of
corruption. In what was seen as fallout from several
privatizations opposed by other powerful oligarchs, Jor-
dan was denied a Russian visa on several occasions. He
dropped out of public view after the 1998 financial crisis
when he left Renaissance Capital and turned his attention
to the Sputnik Fund, which was renamed Sputnik Group.
The organization owns stakes in over a dozen companies
including technology firms Sputnik Technology Ventures

Kokh is also closely tied to Jordan, the
New Yorker son of Russian 6migr6 parents.
He came to Russia in 1992 onbehalf of Credit
Suisse First Boston, and was key in helping
organize the country’s first wave of privati-
zation--as opposed to the later loans-for-
shares--that lasted from 1992 to 1994. As
then-privatization minister, it was Chubais
who oversaw the program, under which ev-
ery citizen was offered vouchers that could
be swapped for shares in newly privatized
state enterprises or be traded on the open market. CSFB
kicked offby organizing the first voucher auction in 1992--
of Moscow’s Bolshevik Biscuit Factory--and in the follow-
ing years managed to snap up 17 million vouchers for
western investors, according to various reports.

Anchor Mikhail Osokin, knownfor his wry manner, announcing the news on
April 3, the day of the Gazprom shareholders’ meeting. Behind him stand
members ofNTV’s staff In the bottom left corner of the screen, the channel

imposed a red circle with the word "protest" over its usual logo.

Jordan soon left CSFB, taking the cream of the bank’s
Moscow staff to set up his own investment company, Re-
naissance Capital, which merged in 1997 with Vladimir

Institute of Current World Affairs

and in Ventures, the telecommunication companies
Svyazinvest and Kievstar and the National Timber Com-
pany. It also partly controls Renaissance Insurance, Sidanko
oil company and media outlets such as the popular Evropa-
Plus radio station.

Jordan never openly gave his reasons for accepting the
post of general director at NTV. He did say he was an inter-
mediary in talks between Media Most minority shareholder



Capital Research Management and Gazprommand that his
appointment was seen as a benign compromise between
shareholders. The move sparked immediate criticism from
all sides of the political spectrum. The Communists had
the best claim for crying foul, having been the most vocal
opponents of last decade’s privatization deals. "In which
other European country would it be possible for a foreigner
to lead a nationwide television channel?" said Communist
Party leader Gennady Zyuganov in televised statements.
"I cannot even imagine a more inept decision.., than the
appointment of shady characters like Kokh and Jordan,"
said Duma speaker Gennady Seleznyov, also a Communist.

Kiselyov, continuing to refuse handing over his post
the week of Jordan’s appointment, echoed the opinions of
more liberal critics. "He was picked by the government for
the job of breaking into the company, raping it and intro-
ducing total censorship," Kiselyov said. "Jordan certainly
has a bad reputation in this country."

The Fyodorov Theory

Boris Fyodorov, yet another former young reformer and
finance ministermthis one not associated with plunderous
privatization dealsmhad another theory. "It would be a
great, great exaggeration to think things are well planned
in the Russian government," he said in a speech in Wash-
ington in mid-April. Fyodorov is an outspoken government
critic, and was elected by Gazprom minority shareholders
to represent their often-ignored interests on the company’s
board. Gazprom managers are accusedmamong many
other thingsof helping form Itera, a private sister com-
pany to which they are secretly transferring Gazprom’s best
assets and awarding lucrative contracts for their own
benefit.

"When questions that I was instrumental in raising, like
transparency, asset stripping, why Gazprom is shrinking
and alongside there is Itera company which is, like, getting
bigger, it’s like enigma, Russian miracle," Fyodorov said.
"You know, somebody’s shrinking, somebody’s getting big-
ger and there are no answers; nobody can understand how
this happens."

Fyodorov spoke about "questions am raising about
transparenc3 asset-stripping, the structure of the Gazprom-
share markets, about dividend polic abouthow to increase
efficiency, how to get rid of a lot of strange investments
because Gazprom is, for the last 10 years, investing $300
[million] to $600 million a year in non-core activities, in-
cluding, like, yacht clubs, hotels, nice things which have
nothing to do with gas industry. And obviously there’s no
money for investment in gas industry but there’s always
money for investment in other spheres... And, obviously,
if for many many years Gazprom was a state within a state,
and basically not controllable by anybody, people got ac-
customed that this can go probably forever."

Fyodorov says the gas monopoly’s moves to control
NTV and Media Most’s print publications were deliberate

14

ploys to prevent change at the company that mightbe forced
by the government. (Perhaps key in such calculations would
be a planned May 31 annual shareholders’ meeting, where
the Kremlin is expected to oust Gazprom chief Vyakhirev
and appoint its own representative to the post.) "NTV is a
game on the part of Gazprom to try and be of use to the
government," Fyodorov said, adding that it was unlikely
that each of Gazprom’s moves against the television sta-
tion was orchestrated from the Kremlin.

If Fyodorov’s statements are true, the Kremlin would
have been wise to try to distance itself from Gazprom’s tac-
tics. The company may have been trying to trump NTV
and its critics by appointing a foreigner (albeit as a puppet)
head of NTV, but it seems its choice could hardly have been
worse for public relations. Kokh and Jordan are closely
linked and have profited tremendously from their ties to
former Finance Minister Potanin, one of several oligarchs
whose fate under the Putin presidency seems as rosy as
ever (as opposed to those ofBerezovsky and Gusinsky, who
became open critics). In the final analysis, for all his talk of
distancing himself from the oligarchs, Putin is in the posi-
tion of being seen as having sanctioned the recruitment of
two of their most notorious representatives. The Kremlin’s
long silence only confirmed those suspicions. The pairing
of Kokh and Jordan provided a surprisingly transparent
view into the increasing extent to which business interests
are indistinguishable from political ones. It is also a win-
dow into how the Kremlin goes about achieving its chief
end of political domination. Far from trying to clean up the
corruption of the Yeltsin years, Putin seems to be building
on its foundation something much more dangerous: a bas-
tion of cynical authoritarianism.

White Knight? The Turner Deal

As the Gazprom-NTV standoff came to a head,
Gusinsky stepped up his efforts to negotiate a deal with
U.S. media mogul Ted Turner that would allow NTV to
retain its independence. The day after the Gazprom Media
shareholders’ meeting, Turner announced he’d struck a deal
with Gusinsky to buy stakes in several Media Most com-

panies. The agreement had been signed a day earlier and it
seemed Turner might play a role that would have allowed
Gazprom to save face by making a compromise possible.

Turner and Gusinsky began negotiations last year over
Gusinsky’s stake for a reported figure of $300 million. Other
potential investors, including Soros, said they’d join the
CNN founder in a consortium to help save NTV. By early
April however, it was unclear who remained on board.
Under negotiation was the purchase of the 19-percent stake
in NTV that Gazprom holds as collateral for a loan due in

July. The Moscow Times reported an anonymous source as

saying Turner intended to buy 11 percent of NTV from
Gusinsky and the 19 percent from Gazprom when it takes
possession of the stake. Gusinsky would still own 20 per-
cent of NTV but would give Turner voting power. Turner
also said he would most likely refuse to work with Jordan,
so, despite news that a deal had been struck the real out-

GF-16



nel whose independence had already
been lost.

Time Working Against NTV

In an NTV editing room: watching events at NTV unfold--as told by NTV.

As the standoff at NTV stretched
into the first week of April, Kiselyov
continued to call for calm, warning
supporters against falling prey to
"provocations by the state security ser-
vices," which he said were aimed at
prodding NTV’s supporters into com-
mitting rash actions of protest. The
longer the conflict continued, the more
irrevocable the positions on each side
became. A number of politicians, in-
cluding the staid Federation Council
(upper house of parliament) Chair
Yegor Stroyev lent support to NTV. But
the Kremlin--which could have issued
the only opinion that counted--main-
tained its deafening silence and re-
mained at the center of speculation.

come remained unclear--especially since Turner’s spokes-
man denounced Gazprom’s actions.

Meanwhile, critics said Turner wasn’t the savior NTV
needed. Last January, when Turner’s consortium first made
its interest in NTV publicly known, it said it would seek
Putin’s approval and guarantee that NTV would remain
free of political influence. After failing to receive the guar-
antee, Turner didn’t seem fazed. A Wall Street Journal edito-
rial slammed the tycoon for that, saying it was "troubling"
that Turner went ahead with the Media Most deal without
securing the guarantees from Putin. The newspaper also
criticized him for meeting with Putin to discuss nuclear
disarmament and other issues last year--on the very day
of the first raid on Media Most’s headquarters.

"It’s like an iron curtain being lowered," Anton Arens,
Kiselyov’s top aide, told me, adding that apathy on the part
of most Russians would probably help sink NTV. "People
come out in support for us in Moscow and St. Petersburg,
but the bulk of the population could care less about free-
dom of speech. In fact, many people in the provinces don’t
even like NTV. They’re jealous about the results of privati-
zation. They see Gusinsky as a grubby Jew who deserves
to be thrown in jail."

At the same time, an increasing number of critics be-
gan complaining about NTV’s newfound dissident status.
"All of a sudden it’s a great television station, a symbol of
free speech and a repository of everything great," grumbled

Turner, the maverick billionaire who has called
himself a socialist at heart, has a history of making
grandiose philanthropic gestures, such as launch-
ing the Goodwill Games to allow athletic competi-
tion between the Soviet Union and the United States
after each boycotted Olympic Games held by the
other in 1980 and 1984, respectively. Among his
other good deeds, Turner also recently pledged a
billion dollars to the United Nations. But clamor-
ing for an end to the Cold War in the 1980s was one
thing. Becoming involved in internal Russian po-
litical struggles under President Putin is another.
From the start, Turner’s bid for a part of NTV
seemed far-fetched, a fantasy that didn’t have a
chance of realization. Most likely the Kremlin
shrugged it off, hoping it would die quietly while
fully expecting the channel’s affairs to become too
murky for Turner to really push for involvement.
By the end of April it was clear that any outside
investor would have to be crazy to invest in a chan-
Institute of Current World Affairs

Kiselyov’s own portrait--with the logo ofhis famed "Itogi"
program in happier days--outside his office at NTV.

15



The channel’s journalists allowed him entrance
and a number of them sat down with him in a
conference room. "Will you review the results of
your shareholders’ meeting?" they asked. Kokh
balked. "Do you accept NTV’s new director?" he
shot back. The meeting ended after two hours--
the only resolution was to set up a negotiation
commission with ten members from each side that
would meet the following day. (The commission
did meet, but only to reach another single deci-
sion: to disband itself after hours of fruitless talks.
NTV had insisted on appealing to the constitu-
tional court, but Gazprom Media objected to the
idea that the case should be initiated by first ap-
pealing to President Putin.)

A bulletin board with letters ofsupport outside NTV’s elevator banks.
In the middle is a sign saying "No Admissionfor Kokh and Jordan!"

Above it are graphs showing the previous night’s ratings.
As the standoffescalated, NTV’sfigures soared.

one Russian newspaperjournalist roaming NTV’s hallways.
"That’s the way it always is in Russia. But I don’t think
NTV is much better than any of the other stations."

A colleague disagreed. "Gusinsky created something
of his own despite the gangsterism," he insisted. "That was
the first sign that we were moving toward something be-
yond our usual morass."

OnApril 5, Kiselyov decided to resume regular broad-
casting. "But we’re continuing our protests against the ille-
gal new directors," he told the viewing public. NTV also
appealed to Gazprom to agree to a three-month morato-
rium on any management changes. Gazprom refused.
Kiselyov in turn continued to spurn meeting with Jordan
and Kokh. Then, in the early afternoon, a lawyer represent-
ing Kokh showed up at NTV’s studio. It was the moment
the hordes of journalists had been waiting for: a palpable
conflict. Beefy NTV security guards barred the meek
lawyer’s way. Pavel Astakhov, a prominent NTV lawyer
who’d by now earned celebrity status, materialized (he’d
earlier been chatting up Mitkova in the hallways). "There’s
no ’new management’ with whom we’re going to talk!"
Astakhov insisted, under the glare of about 20 cameras.
Kokh’s lawyer, also swamped by reporters, smiled bash-
fully in reply. Nothing more came of the visit.

Meanwhile, Anatoly Blinov, a Gazprom Media board
member and a lawyer acting as the company’s chief coun-
sel, resigned. "The authorities use all the methods at their
disposal to reach their goals," Blinov said in an interview
with NTV that day. "There’s no such thing as legal defense
when it comes to the authorities."

Later in the afternoon, Kokh himself showed up at NTV.

Signing off after the ten-o’clock news, anchor
Mikhail Osokin told his viewers, "Don’t believe
the situation is resolved until we say it is. It’s ei-
ther that or we’re taken off the air--that’s also a
way of settling this affair." That evening, as if to
boost NTV’s argument, all state-run television in
the Siberian region of Krasnoyarsk went off the
air after power companies shut off electricity to
stations that hadn’t paid their bills for months.

Only NTV remained on-air.

The following day, former Press Minister Mikhail
Fedotov further reinforced NTV’s position by citing a clause
from the Russian constitution saying that the government
is required to support media in financial disputes because
of its "duty to society" which takes precedence over "fi-
nancial duties."

Last Hurrah

On Saturday, April 7, the Union of Journalists staged
its rally outside NTV’s Ostankino building. The previous
week anticipating its troubles with Gazprom, NTV had
organized a similar protest at central Pushkin Square, and
claimed over 15,000 people had attended. More actually
came, the organizers said, but the relatively small space
precluded all the attendees from gathering together at one

On the day ofNTV’s
April 7 rally outside
its studios, low-lying
clouds obscured most

of the soaring
television tower.

Protest organizers
were actually happy it

rained that day,
saying those who came
to support the channel
weren’t actually out

for an afternoon stroll,
as critics had claimed

after thefirst protest.

16 GF-16



time. Critics shot back, saying the so-called support-
ers had only come to see several rock groups that
were scheduled to perform at the rally. Aweek later,
when there were no bands, the event was held at
the more remote location of Ostankino--and it was

raining. Those who came must have really cared
about the channel--as did the thousands who at-
tended NTV rallies in St. Petersburg and other pro-
vincial Russian cities.

As I’ve suggested, however, those who showed
up at the Ostankino rally were just a drop in the
bucket in a city of around 13 million inhabitants.
Upstairs, a few minutes after leading shouts of
"Hurrah!" And "NTV! NTV!," the channel’s lead-
ing lights couldn’t suppress the ever-growing gloom
despite the hustle and bustle and nervous excite-
ment of protest organizing. Yabloko Party members
shuffled around the hallways waiting for their
scheduled interviews. Beefy bodyguards in dark
blue shirts with lighter blue ties and black leather
jackets patrolled the premises. MariannaMaximovskaya,
one of the channel’s news presenters, summed up the
overall feeling. "I’m afraid there’s a very real possi-
bility that the process will drag out as long as pos-
sible and people will begin to forget us," she told
me. "We’re already beginning to split," she added.
"People have been made offers that are hard to
refuse." (The prominent journalists Parfyonov and
Mitkova had just resigned, with Parfyonov bitterly
denouncing Kiselyov for using the NTV staff as
"cannon fodder" in his quest to retain control.)

Kiselyov refused to comment on a possible out-
come. "Too many things have changed since the Saturday
rally [a week earlier]," he told me. "It’s the first time in
many years that we have realized here in Russia that pub-
lic opinion really matters and that public opinion still ex-
ists. Our future hope and our strength comes from public
support. Everything else is irrelevant."

Two days later, on April 8, the Kremlin finally ended
its silence by issuing a statement saying Putin had told
Gorbachev he would like to see the NTV affair settled in
court. That seemed to indicate the standoff would continue
indefinitely--something that gave NTV some hope for sur-
vival. But to many observers, the Kremlin’s real position
had already been made all too clear--and it didn’t favor
the channel. Putin’s tactics had by then become predict-
able. Last summer, the government carried out a crackdown
against some of the country’s top companies, hoping to sig-
nal that the era of oligarchs and their political influence
was over. Formally, nothing came of the many threatened
lawsuits and tax-police raids (with which the Kremlin also
had ostensibly nothing to do). When the dust settled,
Gusinsky had fled abroad together with Berezovsky. The
powerful businessmen who remained in Russia did so by
publicizing outward support for the president. In turn, their
control over industries such as oil and metals was allowed
to blossom through a series of mergers and acquisitions. It

Institute of Current World Affairs

Crowds at the April 7 rally

wasn’t the end of the oligarchy, as the Kremlin had claimed,
but the beginning of its slavish support for the top dog.

The same kind of ham-fisted, crisis-provoking ap-
proach brought about Moscow’s ongoing second war in
Chechnya--at the cost of thousands of innocent lives and
misery for hundreds of thousands. And it is also true for
the media. The Kremlin may have once again sparked a
massive outcry from critics about its methods of control,
but that was the price it paid (and brushed off) to emerge
as a power that opponents must now think twice about
confronting. Russia still formally has a free press, but
the stock of any independence has fallen to a new low
in a country where formalities mean less than unofficial
reality.

"It’s a big moment for society," Maximovskaya said af-
ter NTV’s rally at Ostankino. "I think we’ve crossed the
point of no return, and it might take us back many,
many years." Exactly a week later, at three a.m. on the
following Saturday, Jordan finally arrived at the NTV
studios he officially headed. He came with an army of
security guards who forced their way in. It was a good
time to show up: the city was asleep, newspapers don’t
usually publish on Sundays, and a lot of media cover-
age would have anyway been taken up by the Easter

17



celebrations that had already distracted the public.

The sleep-deprived journalists were tense; some
shouted at the uninvited guests. Then they shouted at one
another, the lines drawn between those who chose to stay
and those who wouldn’t compromise at the last minute.
Most of the defecting journalists blamed Kiselyov for sub-
jugating their channel to his own ambitions by refusing to
negotiate. Several mentors and prot6g6s, such as onetime
news director Kulistikov and the younger Krichevsky, just
fired from the same post, found themselves on opposite
sides of the barricade. Even Oleg Dobrodeyev, the NTV co-
founder who quit in 1999 to head VGTRK, the state televi-
sion and radio broadcasting corporation, appeared at the
studios. (At first he seemed to defend NTV by announcing
he’d quit his new position, but days later, he wrote a scath-
ing open letter to Kiselyov, accusing him and Gusinsky of
politically motivated, biased coverage. Putin refused to ac-

cept his letter of resignation from VGTRK.)

The dissenters soon left the building, taking with them
the photo portraits of themselves that had lined the NTV
corridors. They proceeded across the street into the offices
of TNT, another Media Most channel, this one broadcast-
ing chiefly to about 60 percent of the capital and some of
the surrounding region. There the journalists cobbled to-
gether reports handwritten on scrap paper and planned
broadcasts by shouting down corridors teeming with sup-
porters. Newscasters appeared on screen haggard and un-
shaven. Western news bureaus helped by donating video
footage. But it was clear the TNT offices, crammed with
the new personnel, were too small and that the NTV jour-
nalists couldn’t remain there long.

At the same time, Media Most began negotiating to
transfer what remained of its NTV team to the smaller TV6

18

News presenter
Marianna

Maximovskaya:
"We’ve crossed the
point ofno return."

channel, 75 percent of which Berezovsky owns. The chan-
nel was directed at the youth market and chiefly broadcast
what passes for "entertainment" programming, a large por-
tion of which included B-grade Hollywood films-for-ex-
port. Its mediocre news programming was generally
appraised as "objective," which meant it was generally
unpoliticized, unlike NTV’s. Kiselyov was appointed the
channel’s deputy general director pending further nego-
tiations. But the talks didn’t proceed smoothly. In another
dramatic turnaround, Berezovsky had given his old foe
Gusinsky his complete support. He was no doubt glad for
the attention and potential windfall NTV’s old staff would
probably bring his channel. But TV6 staff complained that
the NTV collective was doing to TV6 what Gazprom did to
NTV and its general director and one of its two chairmen
resigned almost immediately.

There was also talk that TV6 and TNT might merge.
Both channels have regional affiliates that broadcast

some of their program-
ming--but neither channel
has NTV’s direct national
broadcast network. A
merger would therefore
likely throw off-balance the
situation of many rival re-

gional broadcasting com-
panies that carry one
channel or the other. Com-
ing after Gazprom Media’s
seizure of NTV, which had
already massively altered
Russia’s media landscape,
changes at TNT and TV6
promised to help throw the
country’s media structures
into further disarray.

Kiselyov and other NTV staffon stage at the April 7 rally at an electrifying
moment. Their station was taken over exactly a week later.

The long-term implica-
tions of April’s events for
the profession of journal-
ism in Russia and the
country’s media infrastruc-

GF-16



ture are only just beginning to emerge. Meanwhile, circum-
stances continue to change. One rumor has it that
Berezovsky aims to fatten up TV6 and sell it at a huge profit
to one of its minority shareholders, LUKoil, Russia’s num-
ber-one oil company. That would, essentially, mean hand-
ing Kiselyov, et al. back into the clutches of the Kremlin,
which is closely tied to the oil company. Berezovsky seemed
to confirm the rumors in late April by saying he planned to
get out of the media business for good. He’d already indi-
cated that one of his two most important print mouthpieces,
Nezavisimaya Gazeta, would be up for sale.

Meanwhile, the dust still hadn’t settled from the on-
slaught against Media-Most. Two days after NTV’s take-
over, the government swung into action again. Top
managers at TNT found themselves facing charges of tax
evasion. (Media Most also announced that if it fails to re-

pay a $262 million loan due in July, Gazprom would gain a

controlling stake in that compan too.)And in another stag-

gering blow to Gusinsky’s media empire in the same week,
Gazprom finally closed the liberal Segodnyamone of the
country’s best newspapermonce and for all. The following
day, the entire editorial staff at Itogi, Russia’s top news

magazine, was sacked and replaced. It was a dark week
for journalism in Russia. The media outlets may have all
been controlled by Gusinsky’s Media Most, a company
manyjustly criticize for corruption. But it just so happened
that Media Most also ran the only independent national
media. They were among Russia’s most liberal and, frankl
best outlets.

Whatever the fate of NTV’s dwindling "collective," the
real damage has been done. The Sunday after the channel’s
studios were taken over, the station didn’t show Kiselyov’s
"Itogi" program, the popular show that had become a staple
for many Russians. Instead, NTV aired a 1970s screwball
comedy. How much more pleasant for the population to
watch! Just like old times! []

One ofthe last issues ofMedia Most’s Itogi magazinefeatured a cover lambasting Russia’s leading politicians
around the time of Putin’s first anniversary in office as president. "The Sweet Days of Power" reads the
headline. After Gazprom’s takeover, the magazine underwent a sea change. Gone is the Newsweek logo
(the magazine had already pulled out ofthe venture). Instead, the new coverfeatured a version ofnostalgia:
a Soviet-era statue ofa soccer player. The missing arm is a symbol indicating the artwork isfrom what is by
now a classical era. However, behind the stoic sportsmanyqies not the redflag one would expect, but Russia’s
new tri-color. As one sees so often in official images, here is the appropriation of symbols from different
periods ofhistory, plucked out ofcontext and thrown together to glorify the country’s current rulers (in this
case, one assumes this is a tribute by Gazprom to the Kremlin). As ifthat weren’t enough, the tease headline
at the top ofthe page reads: "Russia is Ready to Rip Through the American Anti-Missile Defense System."
The new Itogi shows the face of the "power" that the old Itogi criticized. There couldn’t be any clearer
illustration that a new age in Russia has dawned. And while Gazprom’s tribute might well have been
voluntary and opportunistic, critics dread the day when such journalism will become mandatory.

Institute of Current World Affairs 19



Shelly Renae Browning (March 2001- 2003) AUSTRALIA
A surgeon specializing in ears and hearing, Dr. Browning is studying
the approaches of traditional healers among the Aborigines of
Australia to hearing loss and ear problems. She won her B.S. in
Chemistry at the University of the South, studied physician/patient
relationships in China and Australia on a Thomas J. Watson
Fellowship and won her M.D. at Emory University in Atlanta. Before
her ICWA fellowship, she was a Fellow in Skull-Base Surgery in
Montreal at McGill University’s Department of Otolaryngology.

Wendy Call (May 2000 2002) MEXICO
A "Healthy Societies" Fellow, Wendy is spending two years in
Mexico’s Isthmus of Tehuantepec, immersed in contradictory trends:
an attempt to industrialize and "develop" land along a proposed
Caribbean-to-Pacific containerized railway, and the desire of
indigenous peoples to preserve their way of life and some of Mexico’s
last remaining old-growth forests. With a B.A. in Biology from Oberlin,
Wendy has worked as communications coordinator for Grassroots
International and national campaign director for Infact, a corporate
accountability organization.

Martha Farmelo (April 2001- 2003) ARGENTINA
A Georgetown graduate (major: psychology; minor, Spanish) with a
Master’s in Public Affairs from the Woodrow Wilson School at
Princeton, Martha is the Institute’s Suzanne Ecke McColl Fellow
studying gender issues in Argentina. Married to an Argentine doctoral
candidate and mother of a small son, she will be focusing on both
genders, which is immensely important in a land of Ita/o/Latino
machismo. Martha has been involved with Latin America all her
professional life, having worked with Catholic Relief Services and
the Inter-American Development Bank in Costa Rica, with Human
Rights Watch in Ecuador and the Inter-American Foundation in El
Salvador, Uruguay and at the UN World Conference on Women in
Beijing.

Gregory Feller (January 2000 2002) RUSSIA
With fluent Russian and a Master’s from Harvard, Gregory worked
in Moscow as political editor for Agence France-Presse and the
weekly Russia Journal in 1998-9. He sees Russia’s latest failures at
economic and political reform as a continuation of failed attempts at
Westernization that began with Peter the Great failures that a
long succession of behind-the-scenes elites have used to run Russia
behind a mythic facade of "strong rulers" for centuries. He plans to
assess the continuation of these cultural underpinnings of Russian
governance in the wake of the Gorbachev/Yeltsin succession.

Curt Gabrielson (December 2000 2002) EAST TIMOR
With a Missouri farm background and an MIT degree in physics,
Curt is spending two years in East Timor, watching the new nation
create an education system of its own out of the ashes of the
Indonesian system. Since finishing M.I.T. in 1993, Curt has focused
on delivering inexpensive and culturally relevant hands-on science
education to minority and low-income students. Based at the Teacher
Institute of the Exploratorium in San Francisco, he has worked with
youth and teachers in Beijing, Tibet, and the Mexican-American
agricultural town of Watsonville, California.

Peter Keller (March 2000 2002) CHILE
Public affairs officer at Redwood National Park and a park planner
at Yosemite National Park before his fellowship, Peter holds a B.S.
in Recreation Resource Management from the University of Montana
and a Masters in Environmental Law from the Vermont Law School.
As a John Miller Musser Memorial Forest & Society Fellow, he is

spending two years in Chile and Argentina comparing the operations
of parks and forest reserves controlled by the Chilean and Argentine
governments to those controlled by private persons and non-
governmental organizations.

Leena Khan (April 2001-2003) PAKISTAN
A lawyer who formerly dealt with immigration and international-
business law in the Washington, DC area, Leena will study the status
of women under the "islamization" of Pakistani law that began in the
1980s and continues to this day. Born in Pakistan and immersed in
Persian and Urdu literature by her grandfather, she is a Muslim
herself and holds a B.A. from North Carolina State University and a
J.D. from the University of San Diego.

Author: Feifer, Gregory
Title: ICWA Letters-

Europe/Russia
ISSN: 1083-4273

Imprint: Institute of Current World
Affairs, Hanover, NH

Material Type: Serial
Language: English
Frequency: Monthly

Other Regions: East Asia; South Asia;
Mideast/North Africa; The
Americas;Sub-Saharan Africa

Institute Fellows are chosen on the basis of character,
previous experience and promise. They are young pro-
fessionals funded to spend a minimum of two years car-
rying out self-designed programs of study and writing
outside the United States. The Fellows are required to
report their findings and experiences from the field once
a month. They can write on any subject, as formally or
informally as they wish. The result is a unique form of
reporting, analysis and periodic assessment of interna-
tional events and issues.


