
AR-3
Sub-Saharan Africa

Institute of Current World Affairs
The Crane-Rogers Foundation

Four West Wheelock Street
Hanover, New Hampshire 03755 U.S.A.

ICWA
LETTERS

Since 1925 the Institute of
Current World Affairs (the Crane-
Rogers Foundation) has provided
long-term fellowships to enable

outstanding young professionals
to live outside the United States

and write about international
areas and issues. An exempt

operating foundation endowed by
the late Charles R. Crane, the
Institute is also supported by

contributions from like-minded
individuals and foundations.

TRUSTEES
Bryn Barnard
Joseph Battat

Mary Lynne Bird
Steven Butler

William F. Foote
Kitty Hempstone
Pramila Jayapal
Peter Bird Martin

Ann Mische
Dasa Obereigner

Paul A. Rahe
Chandler Rosenberger

Katherine Sreedhar
Edmund Sutton

Dirk J. Vandewalle

HONORARY TRUSTEES
David Elliot

David Hapgood
Pat M. Holt

Edwin S. Munger
Richard H. Nolte
Albert Ravenholt

Phillips Talbot

SEPTEMBER 1, 2002

By Andrew Rice

Andrew Rice is a Fellow of the Institute
studying life, politics and development in
Uganda and environs.

“On the Air”

KAMPALA, Uganda–One Saturday afternoon two years ago, Alan Shonubi and a
small group of his childhood friends got together to eat, drink and talk politics.
This came naturally to Shonubi’s crowd. They were middle-aged, middle-class
professionals, members of Kampala’s small cosmopolitan elite. Shonubi was a
lawyer. James Wasula managed the most popular band in town. Andrew Kagolo
Seguya was a successful businessman.

“I said, ‘Look, at lunchtime on Saturday nothing much is happening,’” Shonubi
said. “‘Why don’t we sit down and have a chat?’” The chats became a weekly
event. The friends, usually around eight of them, would meet in Entebbe, a colo-
nial town on the shores of Lake Victoria.

“Once we’d eaten our pork, the beer would start flowing.” Kagolo recalled.
“So we would start arguing.” Uganda was going through a tumultuous presiden-
tial election—President Yoweri Museveni was facing an old comrade from his
guerrilla-war days, Col. Kizza Besigye—and their nasty fight had raised trou-
bling questions about the state of Uganda’s fledgling democracy. The talk natu-
rally turned to politics. The friends would argue about the meaning of the events
they were living through.

“And like all political discussions, they would never end,” said Dr. Edward
Kayondo. “They would talk until late in the night.”

One of the friends bought a bar in Kampala called Club Obligato, and the
weekly debate relocated there. Shonubi gave the informal debating club a name:
Ekimeeza, which in Luganda means “round table.” Ugandans love hierarchy—get
a group of ten together for a drink, and they’re apt to name one person “chair-
man,” in charge of ordering drinks and dividing the bill. And so, soon enough,
Shonubi was elected the first chairman of Ekimeeza.

Ekimeeza was something new to Uganda. Shonubi and his friends had all grown
up through the terrible ferment of the 1960s and 1970s, through Idi Amin and
endless civil war. “For over twenty years, we could not have stood and said such
things and hope to walk out and make it home,” Wasula said. “You wouldn’t
have been taken to jail—you’d just be killed and dumped by the roadside.” Now
Uganda was a free country, and they had become accustomed to speaking their
minds.

“You see,” Kagolo said, “we are now free to talk, to stand up and say any-
thing.”

“People couldn’t believe it happened,” Wasula said. Then, thinking of the
problems to come, he added: “And with that kind of excitement, people end up
getting carried away.”

At first, the group was small enough that Shonubi sprang for a “chairman’s
round” every week. But the group began to grow. Friends of his friends brought
friends of their friends. More than a dozen people came to see Lt. General Salim



2 ADR-3

Saleh, the president’s rascally younger brother, sit in as a
guest debater. “There was a lot of chaos,” Shonubi said.
“Everyone wanted to talk at once.” So he wrote up a list
of seven rules, establishing a five-minute time limit for
speaking and giving the chairman the power to fine any
“disorderly” person 1,000 shillings. He bought a bell,
which he would ring when things got too unruly.

Then, one Saturday, someone happened to bring a
new person to Ekimeeza, an executive from a local radio
station. The executive suggested putting the debates on
the air. That was when things got really out of hand. Be-
fore long, Ekimeeza itself would be at the center of a de-
bate—one that would traverse Uganda’s muddled
boundary between free speech and sedition, and test the
government’s tolerance for dissent, leaving many to won-
der whether they lived in such a free country after all.

***
Not long ago, I was invited to be a guest on one of

Kampala’s many radio talk shows. I was excited about

going; I knew that for the vast majority of Ugandans, what
news they get, they get from the radio. I wanted to see
how these stations worked. The host had called and asked
me to come and talk about a story I was working on, in-
volving a man who had been killed by Idi Amin’s re-
gime. The man’s body had recently been recovered from
a shallow grave.

I arrived at the station with my head full of talking
points. A few minutes before the show was set to begin,
the host came out and greeted me. Then he explained
what he would be interviewing me about: DNA testing.
He was certain I was expert on the uses of DNA to iden-
tify the long-dead—I was American, after all. I protested
that I knew nothing about the subject. “Don’t worry,” he
said. “You’re not my main guest.”

The main guest, it turned out, was a private detec-
tive who had found the man’s body. The host asked him
to tell how he cracked the case, whereupon the detective
embarked on a meandering account of his days fighting
in a rebel army, his tribe’s aptitude for police work, and
his skill in martial arts. At one point, he stopped to take a
cell phone call on the air. (“It’s from the office,” he
apologized.)

Thirty-five minutes later, the host finally got to me.
“How reliable is this DNA testing?” he asked. I mumbled
something about O.J. Simpson and the descendants of
Thomas Jefferson. He nodded and turned back to the de-
tective. “Albert, continue.”

At the end of the show, the host decided to take a
few feedback-laced calls. I was amazed. They seemed to
be coming in from all over the country. One told the pri-
vate detective he was from the same town, in the far
northwest of the country. They talked in their tribal lan-
guage for a few minutes, before the host cut them off,
explaining that he had no idea what they were saying to
each other. Only one caller seemed particularly interested
in me: “This DNA testing is right only 50 percent of the
time,” he said. As a man of science, I held my tongue.

This was my introduction to the most powerful me-
dium for entertainment and information in Uganda to-
day. The production values may be ragged; the phrasing
may be orotund; the interviewees may, on occasion, be
utterly incomprehensible to an outsider. But there is no
arguing the radio’s reach. Sit down for a beer at a run-
down pub on the outskirts of Kampala, and you will hear
it playing over a tinny loudspeaker. Drive down a dirt
road in the remotest reaches of the Rwenzori Mountains,
and you will see men walking alongside their cows, tran-
sistor radios hanging around their necks, antennas stick-
ing back over their shoulders. In a country that often
seems to be little more than an uncomfortable agglom-
eration of unhappy parts, the radio is a powerful unify-
ing force—perhaps the only unifying force—that links
the rich men of Kampala to the lowest peasants of the
villages, a community they willingly join every day with



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 3

A man and his radio at the Ntandi trading center, not far from the Congolese border.
Radio reaches even in the most remote parts of Uganda--and many say that's why

the government was so scared of the bimeezas.

the flip of a switch and a twist of a dial.

Uganda’s first private radio station began broadcast-
ing in 1987, shortly after President Museveni took power.
But since 1996, when the government deregulated the air-
waves, the country has seen an explosion in independent
stations. There are 57 operating around the country to-
day, broadcasting in more than a half-dozen different lan-
guages. (Ugandans speak more than 50 languages and
dialects.) The most powerful beam signals reach as far as
Kenya. “There is no place in Uganda that is not reached
by an FM station,” said Moses Byaruhanga, Museveni’s
private secretary for political affairs.

At first, the private stations stayed away from news
coverage, and today most weekday programming still
consists of a mix of American R&B, African pop, and
(maddeningly) muzak. But over the past few years, more
and more stations have started newsrooms, and most of
them now broadcast current-events talk shows at some
time of the day. Many of these shows are top-rate, and
provocative. Andrew Mwenda, who hosts an evening talk
show on Monitor Radio, incisively interviews heavy-
weight guests ranging from Paul Kagame, Rwanda’s
president, to the head of the World Bank. One recent edi-
tion of Mwenda’s show saw Col. Besigye, who is now in
exile, debating the head of the country’s military intelli-
gence service, Col. Noble Mayombo. Mayombo accused
Besigye of plotting rebellion and assisting the Lord’s
Resistance Army (LRA), the brutal and cultish gue-
rilla army that has terrorized the north of Uganda
for the better part of 16 years. Besigye denied the link
to the LRA, but called on his followers to “train and wait”

until he gave the order for war.

Such incendiary talk has
been countenanced, or at least
tolerated, by the government.
“We think that this liberalization
is a new phenomenon in this
country, and these FM stations
should be nurtured,” said
Basoga Nsadhu, Uganda’s min-
ister of state for information.
“Public debate is healthy.”

Nsadhu said the govern-
ment has even made an effort to
promote radio listening among
ordinary Ugandans by encour-
aging the importation of small
radios from Japan. The radios
cost as little as 10,000 shillings
(about $5.50). There are no vil-
lage-level newspapers; even if
there were, most ordinary Ugan-
dans can’t read English. Televi-
sion is out of the question for
most people in one of the poor-
est countries in the world. That

means those little transistor radios represent the only link
between most Ugandans and the wider world.

“In many villages these radios have become commu-
nity property,” Nsadhu said. “People all assemble at the
home of someone who has a radio, and listen to the
news.”

In May last year, something new began coming out
of those radios: Ekimeeza. The radio executive’s offer to
begin broadcasting the debates live had split the club’s
founders. Supporters of taking the debates public said
that radio would allow their arguments to reach a vastly
larger population. But a few predicted the broadcasts
would be Ekimeeza’s ruin. Could they be as free to speak
with everyone listening? Would the club be overrun with
outsiders?

The answer became clear almost as soon as the show
debuted on Radio One, a Kampala station. Museveni had
won the contentious presidential vote. Now parliamen-
tary elections were approaching. Hundreds came to lis-
ten. The crowds spilled out of the large, thatched-roof
enclosure where Shonubi and his friends had once con-
vened their chats around a single table. A chairman’s
round was out of the question. Candidates discovered
the debates; would-be’s of every political stripe jockeyed
for the moderator’s attention. Many of the original mem-
bers of Ekimeeza dropped out. Alan Shonubi himself
found himself going less and less often. “It came into the
limelight,” he said, “and I’m not a limelight person.”

Once Radio One took over, the topics of debate grew



4 ADR-3

more varied and provocative: One week the subject might
be whether Museveni’s ruling “Movement” should
make way for a pluralistic system with political par-
ties. The next week they might argue about the sorry
state of the national soccer team. “What we tried to do
is move around [the city] through the week and try to
figure out what is burning people, what the burning is-
sue is,” said Irene Ochwo, Radio One’s head of program-
ming.

Ekimeeza became the most listened-to weekend pro-
gram in Uganda, Ochwo said. “In Mbarara,” a town about
four hours to the west of Kampala, “people climb on roofs
to listen to Radio One,” said Jesse Okot, an Ekimeeza
debater.

CBS Radio, a competitor of Radio One, looked at
Ekimeeza’s ratings and responded with that time-honored
entertainment-business strategy: the rip-off. They started
their own show, called Gakyali Mabaga, which means “you
ain’t seen nothing yet.” CBS’s one innovation turned out
to be brilliant. Their debates were not in English, the lan-
guage favored by educated types like Shonubi and his
friends, but in Luganda, the language of the principal
tribe in and around Kampala, the Baganda. Before long,
working class Kampalans were lining up outside Mambo
Bado, a pub not far from the palace of the Baganda tribal
ruler, the Kabaka, to shout at each other in their mother
tongue.

Gakyali Mabaga was a huge hit in its own right. So
Radio One responded with a counter-rip-off: Saba Saba,
its own Luganda-language debate. (The phrase means
“explosive.”) Finally, a third station, Radio Simba, started
its own Luganda debate, called Simbawo Akati, or “throw
down the gauntlet.”

The Luganda shows’ names promised confrontation,
and they were as good as their names. Gone was the gen-
teel atmosphere of Shonubi’s round table; in its place was
loud invective, sometimes scurrilous, often untrue, and
usually directed at Museveni’s government. The list of
complaints was endless: the interminable war in the
north, the repression of political parties, the alleged per-
secution of dissidents, and, perhaps most dearly, the
government’s refusal to consider creating a federal state,
with Buganda as a province over which the tribal king,
the Kabaka, might once again rule. Fines for disorderly
behavior, needless to say, were not levied.

The new shows were collectively called bimeezas. But
the founders of Ekimeeza, their namesake, could only
shake their heads. All this shouting in the vernacular was
very undignified. “Luganda is the language for the
largest ethnic group. But it’s not the sort of group
that would listen to and attend [Ekimeeza], and
they’re not that important anyway,” said Dr. Kayondo.
“We get the middle class who come here. But these oth-
ers are much more lower class.” Alan Shonubi hated how
the debates had become forums for “ad hominem attacks,

sweeping statements that so and so is corrupt.

“People have got this newfound freedom, and they
love to express it,” he said. “And the excitement is such
that some people don’t bother to do their homework. That’s
why the government became worried—to the peasants, any-
thing that comes out of the radio is the truth.”

For years, the government had tolerated a large de-
gree of dissent from Uganda’s educated urban elites.
(Museveni has repeatedly been clobbered when he’s stuck
his toe into Kampala politics.) The government knew that
a negative newspaper column here and there wouldn’t
hurt it where its votes were: the countryside. Radio, es-
pecially the so-called vernacular stations, was another
matter. When Besigye calls for rebellion in English on
Monitor FM, the government sends a spokesman to re-
but him. But when stations that broadcast in Luganda or
other tribal tongues try to interview him, the government
stops the broadcast. (This has happened twice in the past
two months; there are now rumors of an outright ban on
radio interviews with “exiles.”)

The bimeezas, too, could reach the villages. And that
was what worried the government. A story in The Moni-
tor, an independent newspaper quoting “sources at the
Movement Secretariat,” said Museveni’s men were par-
ticularly concerned about the Luganda-language shows
“because their message [in a language many understand]
goes deep into the peasants, where the Museveni gov-
ernment draws big support.”

There were worries, too, that the invective, directed
at a government that is perceived as being drawn from
the western tribes and beamed to a Baganda audience,
might rub the scabs off of some old tribal wounds.
Rwanda is a next-door neighbor to Uganda, and people
here haven’t forgotten how the radio there urged the
Hutus to kill the Tutsis.

“The masses, the majority that speaks Luganda, are
very easily swayed,” Ochwo said. “And I think there is a
sector of people in government who are concerned with
peace, who think that if this is not checked, it is
dangerous.”

Recent months have been filled with ominous sig-
nals that a crackdown could be imminent. One day in
July, the organizers of Simbawo Akati arrived to set up
their weekly broadcast from the New Life Pub and found
armed soldiers blocking the entrance. The debate, the sol-
diers said, was off. The program went back on the air
after a few weeks of negotiation with the government, but the
message was sent: The government was listening.

On August 17, an Ekimeeza debater named George
Aroma, while railing against the government’s inability
to bring an end to its war against the Lord’s Resistance
Army, accused it of callous disregard for the people of
the north. Specifically, he claimed Museveni had once



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 5

called northerners “savages.” Byaruhanga, the
president’s political aide, said the president had never
said any such thing. He vowed to “take Aroma on,” and
suggested the debater would be brought up on sedition
charges.

The next day, Ngoma, a Luganda-language daily
newspaper, reported that Nsadhu, the information min-
ister, had asked Museveni to ban the bimeezas. And a few
days after that, Col. Elly Kayanja, the country’s shoot-
on-sight crime czar, called the debates a “security threat.”

“I propose that they apply [for government permits],
so that they can be guarded,” Kayanja told The Monitor.
“Otherwise, who guards them?”

***
By this point, I was curious about what exactly made

the bimeezas so worrisome. So on the sunny first day of
September, I headed over to the New Life Pub, a small
bar along a dusty road not far from Kampala’s Makerere
University, to watch them throw down the gauntlet on
Simbawo Akati. My friend Allen came along to translate.

At the front door, we each bought a lukewarm beer,
and made our way down a long, dark hallway. It led to a
concrete courtyard lined with plastic chairs. Allen and I
took our seats in an empty row. A man in a straw hat, a
floral print shirt and an enormous pair of sunglasses—
the moderator—milled about the stage in front of us. The
moderator held a microphone in one hand and a paper-
back copy of Uganda’s constitution in the other. The topic
of debate today, he announced, was freedom of speech
and freedom of association in Uganda.

By the time Simbawo Akati had been on the air for 30
minutes, some 200 people had jammed into the courtyard.
They were mostly young, mostly men, clad in collared
short-sleeve shirts or English soccer jerseys, along with a
smattering of women, some in traditional African dress.

After talking to Ekimeeza’s organizers, I half expected
the scene at Simbawo Akati to resemble the biker bar from
The Blues Brothers, with chicken wire shielding the debat-
ers from beer bottles hurled like points of order. Instead,
the place felt like nothing so much as a religious revival,
down to the call and response between the speakers and
the crowd.

When Sebuliba Mutumba’s turn came, he took the
microphone and testified. Mutumba is a member of par-
liament and a leader of the Democratic Party, one of a
handful of beleaguered opposition groups tolerated,
though just barely, by the government. He wore a gray
suit and dark sunglasses, and he worked the crowd like
an aggrieved evangelist. Voice booming, hands waving,
he preached the bad news to Kampala.

Two days before, Mutumba said, he and other lead-
ers of the Democratic Party had gathered in the eastern

town of Jinja, the site of the fabled source of the Nile, to
rally against the regime. Hardly had they set foot in Jinja’s
central square, than the soldiers showed up, backed up
by at least one armored personnel carrier. The group tried
to negotiate. But the soldiers wouldn’t budge. So the pro-
testers walked away, singing an old party hymn,
“Ogumiire” (the word means “strength”) as they retreated.
The soldiers fired tear gas, and beat them with trun-
cheons. Shots were fired in the air. The protesters scat-
tered. “If you want to kill a fly, Mutumba asked, “why
do you have to use a gun?”

The debate over the bimeezas themselves, it was be-
coming clear to me, was impossible to separate from the
most nettlesome political issue in Uganda today: the
government’s ban on political parties. Edward Kayondo,
who now runs Ekimeeza, said the bimeezas had become
popular because they provide a forum for the kind of
political dissent that might, in a multiparty democracy,
be channeled through a loyal opposition.

Political parties have been officially banned as long
as Museveni has been in power. Uganda’s constitution,
adopted in 1995, does not completely ban them. But it
does say parties should be held in a state of suspended
animation until Ugandans vote to return to them. In a
2000 referendum, voters overwhelmingly chose to stick
with the ban. So at present, the Ugandan opposition re-
mains subject to a host of restrictions. A law passed by
parliament this year requires them to register with the
government. They aren’t allowed to hold public rallies,
to mobilize voters or even to publish political platforms.
They are prohibited from opening branch offices in the
countryside, a key step towards establishing grassroots
organizations ahead of the 2006 presidential elections,
when Museveni is supposed to step aside. What feeble
resistance the parties have put up to these restrictions
has drawn a tough response: When the Uganda People’s
Congress (the party of ex-president Milton Obote, now in ex-
ile in Zambia) held a rally outside its Kampala headquar-
ters earlier this year, police opened fire on the crowd, kill-
ing a journalism student who happened to be passing
by.

The crowd at Simbawo Akati was obviously unhappy
with this state of affairs. There were scattered hoots when
Muwanga Lutaya, a lawyer dressed in a black golf shirt,
stood to defend the government’s restrictions on politi-
cal parties. The people had voted for Museveni’s Move-
ment in the 2000 referendum. So the complainers, he said,
should all shut up.

Mutumba stood and cut Lutaya off, calling him a sell-
out: “That’s not what you were saying when you were a
member of DP!” The crowd went wild: Men shouted and
clapped, women ululated. Over the din, the moderator
stepped in to warn the two against making personal
attacks.

“The people out there, they go a little bit high,”



6 ADR-3

Matekha Sams, a Radio Simba news editor had told me.
But he said that that passion was exactly what made
Simbawo Akati so popular. “What’s really taken over
people is the free environment of debate … A layman
has a problem with someone—give him a microphone.
The power is there.”

This, Sams said, was something novel. English is
Uganda’s official language. But more than that, it is a sig-
nifier of class. The little people, those Luganda-speaking
masses, Sams said, never felt connected to a show like
Ekimeeza, any more than they felt connected to the delib-
erations of parliament. They may have lived in Uganda’s
capital, but they were separated from real power by
a gulf of money, class and language. The bimeezas broke
down that barrier, he said. And because the bimeezas are
broadcast on the radio, their power stretches even far-
ther—over the airwaves, through those little 10,000-shil-
ling radios and into the homes of the villagers.

“It’s like you’re touching an area that’s not been
touched, that’s not been changed,” Sams said. “Broad-
casting has a very big impact—radio, you take it all in
with your ears.”

But is what’s going in those ears dangerous? An old
man asked a speaker who had been at the Jinja rally
whether it was dangerous to lead people into a situation
where they were likely to be beaten. The woman replied by
recalling Museveni’s guerrilla war, and said there would
be “sacrifice” and “martyrdom” in this war too. It was
unclear whether or not she was speaking metaphorically.

A Movement defender stood up and accused the pro-
testers of bringing the beating upon themselves. The law
was the law, he said, and the Democratic Party had failed
to get police approval for the rally. How did they expect
the authorities to react? Muwanga Kivumbi, another

Democratic Party leader, quoted from a copy of the con-
stitution: the rights of free speech and free association
were “inherent, and not granted by the state.”

A woman in the audience, a Movement supporter,
pointed out that constitution also banned rallies like the
one in Jinja. She quoted a Luganda proverb: “How do
you say you do not eat the egg, and still eat the chicken?”

Kivumbi replied: “You can’t make milk if you don’t
own the cows.”

A muezzin’s call to prayer from a nearby mosque
wafted into the bar. The argument went on and on. Many
beers were downed. Later, long after the broadcast finally
ended, the debate spilled out onto the street outside the
New Life Pub. The combatants swayed on their feet and
poked each other in the chest. This debate, it was clear,
wouldn’t end today.

*   *   *
A few days later, I paid a visit to the man who owns

the cows. Basoga Nsadhu’s office, in the Ministry of In-
formation, was decorated with a poster advertising
“World Press Freedom Day,” and a gigantic portrait of
Museveni, the largest I had ever seen in any government
office. From behind Nsadhu’s desk, His Excellency the
President kept a watchful gaze fixed on us as we talked.

Nsadhu was once a journalist himself, he said, work-
ing for a number of now-defunct newspapers, as well as
The New Vision, the state-owned English-language daily.
His ministerial job now puts him in charge of licensing
radio stations—which was why he now found himself,
much to his apparent chagrin, in the middle of the de-
bate over the bimeezas.

“When they started it was very developmental,”

Sebuliba Mutumba
preaches to his

congregation. Many argue
that the bimeezas became

so popular because, in a
restricted political culture,

they allowed opposition
politicians like Mutumba a

chance to speak.



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 7

Nsadhu said. “But I think why they’ve become a topic of
debate is that these days, the politicians have taken over.
You get the same crop of politicians at every one.”

By “politicians,” Nsadhu meant people like Sebuliba
Mutumba. The debates, he said, had been overrun by
members of the opposition. “These people feel strongly
about the way our society should be run, and I think
they’re spending money to make sure they’re the only
ones who speak.” I asked him what he meant by this,
and he said he had informants who told him the
government’s political opponents were bribing the mod-
erators of the debates to make sure opposition voices were
the only ones called on, and were seeding the audiences
with claques, paid 5,000 shillings to cheer the opposition
and jeer the Movement. “If by going there to scream, I
can maintain my family—why not?” Nsadhu said.

“The political-party agitators operate as if Ugandans
didn’t say they want to be governed by the Movement
political system,” Nsadhu said. “We in the government
say we should respect the will of the people.”

Nsadhu may have called the Movement a “political
system,” but it was never supposed to be anything so
elaborate. When Museveni’s National Resistance Move-
ment captured power in January, 1986, it “presented it-
self as an interim administration,” Makerere University
law professor John-Jean Barya wrote in a 1999 essay. The
plan was that the military government would rule until
1989, when it would hand over power to an elected gov-
ernment.

The country Museveni inherited had been through
two decades of uninterrupted turmoil, terror and civil
war. Uganda was—and to some extent remains—a coun-
try divided like a cracked mirror, its shards separated
not just by physical space, but by tribe, religion and mu-
tual distrust. Idi Amin and Milton Obote, Museveni’s pre-
decessors, were both from northern tribes. Both had pre-
sided over the killings of countless Ugandans. Both had
found willing executioners among their own peoples. Repris-
als were in order. But Museveni was determined to break the
old cycle of tribal suffering and retribution. So amnesties were
handed out, political exiles were allowed to return. He also
began talking about his “interim administration” as if it
were something more permanent, a new form of govern-
ment for Uganda. The 1989 deadline came and went.

The ban on political parties began as an unwritten
“gentleman’s agreement” between Museveni and groups
like the Democratic Party, which dates back to the inde-
pendence era. The parties agreed to go into hibernation
for a while, to give the new president a free hand to re-
build. Yet by the early 1990s, Museveni was advancing a
number of theoretical justifications for permanently re-
stricting parties. Parties in Uganda aren’t based on class
division, as they are in Europe and America, but on tribe,
he said. If allowed to return, they would inevitably be-
come vehicles for tribal grievances. Museveni proposed

his “Movement” as a replacement. This Movement, he
said, wasn’t a party or a government—it was an all-in-
clusive organism that everyone in Uganda belonged to
by virtue of being Ugandan. Candidates would compete
in elections, not according to political affiliation, but solely
on the basis of “individual merit.” This system was closer
to the way Africans traditionally made political decisions,
he claimed.

Some say this “Movement” is just another kind of
one-party state. But its supporters claim that maintain-
ing it is the only way preventing a reprise of Uganda’s
terrible past. I asked Nsadhu about Dr. Kayondo’s theory,
that the bimeezas were popular because they provided an
outlet for speech repressed by the ban on parties. His eyes
narrowed.

“Let me tell you a story,” he said. Nsadhu was from
Iganga, a province to the east of Kampala. His father had
been a top official in the Democratic Party. His uncle, his
mother’s brother, was an Obote sympathizer. “You know
what they did to my father?” he said. “[The UPC] came
to kill him, but he escaped. So they killed all his cows,
cut down all the banana trees and burned down his house.
They ran him out of the village. Are you listening to me?” I
stopped scribbling in my notebook and looked up. “When
I invite them into my house now, you know what my
father tells my uncle? He says Museveni has saved your
neck, because we were coming for you.”

Now, the bimeezas have become a forum for these old
political grievances, and that’s why Nsadhu thinks
they’re so dangerous. “When Ekimeeza started on Radio
One, it kind of had an exclusive participation, and the
caliber of person who went there understood the prin-

Andrew Kagolo is a businessman, and one of the founders of
Ekimeeza. A supporter of the Movement, he thinks the

debates have gotten out of hand, and should be regulated.
“Ekimeeza, the bimeezas, are sick,” he told the crowd.



8 ADR-3

ciples of debate. I think Ekimeeza, where they do it in En-
glish, still maintains that standard,” he said. The other
debates were another matter. “It’s like a political rally,” he said.
“It is the insulting language, the abusive language.

“The public, their own reaction has been, they think
we should ban them,” he continued. But Nsadhu denied
reports that he had suggested a ban himself. He said his
own inclination was to hold off. “We are not taking ac-
tion yet,” he said. “Maybe we’ll talk to the owners of these
radio stations. Maybe they’ll shape up.”

What Nsadhu said he had planned was “regulation”
of the bimeezas. He showed me a memo he had presented
the week before to Museveni on the subject, in which he
said such debates “could lead to chaos and confusion if
not regulated.” The radio stations’ licenses, he said, did
not permit such outside broadcasts. “Why do you take a
live discussion in a bar?” he asked. Such debates belong
in a studio. “Let them be in your premises when they
insult the president—then we will pursue the law.”

This, of course, would have the same effect as ban-
ning the bimeezas; only a handful of guests can fit into a
radio booth at any given time. But Nsadhu said it was of
utmost importance for the debates to be more like talk
shows, moderated by accredited journalists. “I’m wor-
ried about professional standards,” he said.

I asked Nsadhu if he had ever attended one of

Some wondered how many would want to listen to people prattle on about politics on a Saturday afternoon. A lot, as it
turned out. The crowds spilled out of the thatched-roof enclosure at Club Obligatto. Radio One knew it had a hit on its hands.

these bimeezas that so concerned him.

“No,” he said, “I wouldn’t.”

*   *   *
Should Ekimeeza be banned? On a rainy Saturday af-

ternoon not long ago, the debaters at Ekimeeza took up
the question themselves.

As the program was set to begin, a mostly middle-
aged crowd sat around tables, eating plates of goat, po-
tatoes and rice. David Mimusisi, who works as a me-
chanic at the American embassy, beckoned me to sit down
with his group. He introduced me to his friends, Moses
Kasule, a veterinarian, Sula Kakande, Kasule’s brother,
and Grace Masagazi, Kakande’s wife. Mimusisi said the
group had been coming to Ekimeeza “ever since it started.”
Many of the other old-timers were there, too. James
Wasula was moderating.

“This is the people’s parliament,” Wasula said as he
began the show.

Ekimeeza was, as advertised, a fairly tame affair.
Wasula quoted the political theorist Jurgen Habermas;
all the speakers called him “Mr. Chairman.” My
tablemates kept up a running critique of the debate, in
English and Luganda, throughout the show. (“He’s go-
ing off-topic,” Mimusisi scolded one speaker who
rambled on a bit too long.) But for the most part, every-



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 9

had slowly filled with young men.) “Younger people are
different from older people. They tend to be impatient.
They tend to say things without thinking about the con-
sequences. … It is at this point that we, the responsible
people of the Ekimeeza, should add more powers to clamp
on people who talk irresponsibly.”

Appropriately enough, though, the most eloquent
defender of Ekimeeza was a man in his thirties: Norbert
Mao. Mao, a member of the Democratic Party, was first
elected to parliament in 1996. He represents Gulu, in the
war-ravaged north, and had come to collect some charitable
donations Ekimeeza had taken up for his constituents.

“Ugandans are like people who have been in prison,”
he said. “When you get out of prison, the light always
dazzles you, because you have been in darkness. You may
get momentarily dizzy because of too much light. You
may even go in the wrong direction. But the thing to be done is
not to take you back into the dungeon where you have been!
The thing is not to take you into the darkness!”

Later, when show was over, the debaters stood
around the entrance to the bar, and talked amiably. There
was no yelling, no poking. I pulled aside Moses
Byaruhanga and asked him a bit more about the case of
George Aroma. Surely, I said, if the right to free speech
meant anything, it meant that a citizen could stand up in
a public forum and call the president anything he liked.

“Even here, the president takes a lot of abuse on his
policies—you just shouldn’t criticize him personally,” he
replied.

Democracy in Uganda, he said, doesn’t necessarily
mean the same thing as democracy in America,
Byaruhanga said. Here things were tenuous, and Ugan-
dans had to be continually on guard against slipping back
into the past. America’s democracy, he said, worked more
like a finely tuned clock. Elections come and go—even
disputed elections—and somehow, it keeps ticking away.
“People in the states don’t even participate in elections,”
he said, “and that’s positive, in a way.”

And I had to admit, he had a point—though perhaps
not quite the one he meant to make. As I sat through the
bimeeza debates, I often thought that the remarkable thing
about them was how vital, how immediate, these basic
questions of democracy seemed to Ugandans. In America,
where these issues were more or less settled questions, I
had never witnessed this kind of intense engagement in
politics, this feeling that freedom is something to be held
precious, and protected. Maybe this was for the best—I
certainly wouldn’t trade my country’s history for
Uganda’s. But somehow, I felt these debaters knew de-
mocracy, and practiced it, in a way I could only dimly
appreciate. I only hope they can hold onto it. ❏

one treated everyone else with exquisite politeness.

Unsurprisingly, no one came out in favor of banning
the debates. “I do not think I will try to defend these other
small gatherings in small bars, Mr. Chairman,” said the
first speaker, a law student. But, he said, “You don’t have
to license people to speak. People have mouths, so they
speak.”

“If you went to Mambo Bado,” where CBS Radio’s
show takes place, said Kennedy Mutenyo, “you have to
line up to get in. There is even an entrance fee at the gate.
If you go to [Saba Saba], Simbawo Akati, crowds are there.
Don’t you think that the people are hungry for the truth,
and probably they are finding it at bimeezas?”

Moses Byaruhanga, the president’s soft-spoken po-
litical aide, stood to defend the government. “This busi-
ness of banning Ekimeeza is just a rumor,” he said. But he,
too, said some “regulation” would be in order. “When
you are talking live, it is airing unedited … [and] where
there is no editing there must be rules to follow.” He again
promised again to prosecute George Aroma, the person
who had insulted Museveni the month before. “The law-
yers are convinced that the person who made those com-
ments … committed a crime against the state,” he said.

Many, especially among the old guard, seemed to be
in favor of some form of regulation. They said it was their
own fault—they had failed to uphold Ekimeeza’s high
standards of debate.

Andrew Kagolo Seguya took off his black cowboy
hat and strode to the microphone. “Ladies and Gentle-
men,” he intoned, “the problem is not the circumstances;
the problem is not the government. The problem is us.”
There was scattered applause from the audience. “You have
to stand up and speak something which you have [thought
out]. Or if you don’t, for God’s sake, shut up. Shut up!”

One speaker, a UPC Youth League leader named
Kemba Higenyi stood up to say “zealots”—by which he
meant people like Kagolo—“don’t want debate.” Then
he rambled through a series of opaque metaphors involv-
ing children’s games, bathtubs, and public-bathroom
graffiti. Finally, the moderator tried to cut him off.

“If some people are going to be categorized as ter-
rorists—that is a desperate measure, Mr. Chairman!” he
shouted.

“I’m always having rows with him,” Dr. Kayondo
later told me. “He is a populist, which is a subversive
tendency.” Kayondo, who replaced Shonubi as Ekimeeza’s
principal organizer, is a retired pathologist. He says that
during the week, he occupies himself by “looking after
my goats and grandchildren, in that order.

“We’ve been joined by a younger age group,” Dr.
Kayondo said. (Indeed, as the debate went on, the bar

Andrew Rice can be reached via email at
andrew_d_rice@hotmail.com



10 ADR-3



INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS 11

Fellows and their Activities

INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS

Martha Farmelo (April 2001- 2003) • ARGENTINA
A Georgetown graduate (major: psychology; minor, Spanish) with a Master’s in Public
Affairs from the Woodrow Wilson School at Princeton, Martha is the Institute’s Suzanne
Ecke McColl Fellow studying gender issues in Argentina. Married to an Argentine
economist and mother of a small son, she will be focusing on both genders, which is
immensely important in a land of Italo/Latino machismo. Martha has been involved
with Latin America all her professional life, having worked with Catholic Relief Services
and the Inter-American Development Bank in Costa Rica, with Human Rights Watch
in Ecuador and the Inter-American Foundation in El Salvador, Uruguay and at the UN
World Conference on Women in Beijing.

Curt Gabrielson (December 2000 - 2002) • EAST TIMOR
With a Missouri farm background and an MIT degree in physics, Curt is spending two
years in East Timor, watching the new nation create an education system of its own
out of the ashes of the Indonesian system. Since finishing MIT in 1993, Curt has
focused on delivering inexpensive and culturally relevant hands-on science education
to minority and low-income students. Based at the Teacher Institute of the Exploratorium
in San Francisco, he has worked with youth and teachers in Beijing, Tibet, and the
Mexican agricultural town of Watsonville, California.

Andrew Rice  (May 2002 - 2004) • UGANDA
A former staff writer for the New York Observer and a reporter for the Philadelphia
Inquirer and the Washington Bureau of Newsday, Andrew will be spending two years
in Uganda, watching, waiting and reporting the possibility that the much-anticipated
“African Renaissance” might begin with the administration of President Yoweri
Museveni. Andrew won a B.A. in Government from Georgetown (minor: Theology) in
1997 after having spent a semester at Charles University in Prague, where he served
as an intern for Velvet magazine and later traveled, experienced and wrote about the
conflict in the Balkans.

Matthew Z. Wheeler  (October 2002-2004) • SOUTHEAST ASIA
A former research assistant for the Rand Corporation specializing in South and
Southeast Asia, Matt will spend two years looking into proposals, plans and realities of
regional integration (and disintegration) along the Mekong River, from China to the
sea at Vietnam. With a B.A. in liberal arts from Sarah Lawrence and an M.A. from
Harvard in East Asian studies (as well as a year-long Blakemore Fellowship in Thai
language studies) Matt will have to take long- and short-term conflicts in Burma,
Thailand, Laos and Cambodia into account as he lives, writes and learns about the
region.

James G. Workman  (January 2002 - 2004) • Southern Africa
A policy strategist on national restoration initiatives for Interior Secretary Bruce Babbitt
from 1998 to 2000, Jamie is an ICWA Donors’ Fellow looking at southern African nations
(South Africa, Botswana, Mozambique, Zambia and, maybe, Zimbabwe) through their
utilization and conservation of fresh-water supplies. A Yale graduate (History; 1990)
who spent his junior year at Oxford, Jamie won a journalism fellowship at the Poynter
Institute for Media Studies and wrote for the New Republic and Washington Business
Journal before his six years with Babbitt. Since then he has served as a Senior Advisor
for the World Commission on Dams in Cape Town, South Africa.



Institute Fellows are chosen on the
basis of character, previous experi-
ence and promise. They are young

professionals funded to spend a
minimum of two years carrying out
self-designed programs of study and

writing outside the United States.
The Fellows are required to report

their findings and experiences from
the field once a month. They can

write on any subject, as formally or
informally as they wish. The result is
a unique form of reporting, analysis
and periodic assessment of interna-

tional events and issues.

Author: Rice, Andrew
Title: ICWA Letters - Sub-Saharan

Africa
ISSN: 1083-429X
Imprint: Institute of Current World

Affairs, Hanover, NH
Material Type: Serial
Language: English
Frequency: Monthly
Other Regions: East Asia;Mideast/North

Africa; South Asia; Europe/Russia;
   The Americas

ICWA Letters (ISSN 1083-429X) are pub-
lished by the Institute of Current World
Affairs Inc., a 501(c)(3) exempt operat-
ing foundation incorporated in New York
State with offices located at 4 West
Wheelock Street, Hanover, NH 03755.
The letters are provided free of charge
to members of ICWA and are available
to libraries and professional researchers
by subscription.

Phone: (603) 643-5548
E-Mail: ICWA@valley.net
Fax: (603) 643-9599
Web Site: www.icwa.org

Executive Director: Peter Bird Martin
Program Assistant: Brent Jacobson
Publications Manager: Ellen Kozak

©2002 Institute of Current World Affairs,
The Crane-Rogers Foundation. The in-
formation contained in this publication
may not be reproduced without the
writer’s permission.


