NOT FOR PUBLICATION

WITHOUT WRITER’S CONSENT

INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS

PAR=-13 American Research Institute in Turkev
Disinformation Serencebev Yokusu 61-63/10-11
Begiktag Istanbul
TURKEY

22 Dctober 1985

Mr. Peter Bird Martin

Ingtitute of Current World Affairs
Wheelock House

4 West Wheelock Street

Hanover, New Hampshire 03755

Usa

Dear Peter,

Had you been in Athens on Tuesday, the Ist of October. vou mioht have
plunked down fifty drachmas to purchase a copy of the new English-language
daily The Athens Star. I doubt, though, that you would have taken much notice
of the four-paragraph article located in the middle of the rightmost column on
the front page. Though the headline--"Court says man guilty of libel
charge"--might upon reflection be thought to cast doubts on the court's
infallibility, it was hardly designed to grab attention. The lead was less
interesting still: "Ilios Yannakis, a French university professor, was
convicted on charges of libel against George Bobolas, publisher of the Greek
daily Ethnos, in an Athens court of misdemeanors Mondav." In truth, you could
have read the rest of the story without being lead to suppose that anything of
importance was involved:

Yannakis, who was convicted in absentia, was convicted of
repeating libel in an article he wrote guoting excerpts from Take

Editor Paul Anastasi.

The article, titled "Papandreou’s Greece," was published in the
French magazine L’ Express on April 13, 1984, Yannakis, who lives
in France, was fined 13,000 drachmas and sentenced to one vear in
jail,

The magazine's publisher, Yves Cuau, was to have stood trial
with Yannakis but his case was separated on grounds that he was
not properly summoned by the court. )

After wading through the piece, you might have yawned, wondered vaguely what

Paul A. Rahe is a fellow of the Institute of Current World Affairs,
studving the contemporary culture, social development, and politics of the
Eastern Mediterranean with an eve to the earlier histary of the region.



PAR-13 -2 -

Anastasi and Yannakis had done to get Bobolas’' back up, and left it at that.
At the most, vou might have paused momentarily to shudder at the thought that,
in Breece, a man can be sent to prison for libel, &till, it is not very
likely that vou would have cut out the article and saved it or that, a week
later, you would have even remembered having read it at all--unless, of
course, you already knew something about Paul Anastasi’'s book and the furor to
which it has given rise.

I called Anastasi late in September shortly aftter returning to Athens
from a brief sojourn in the Peloponnesus. He was happy to meet with me but
suggested that 1 first peruse some of what had been published regarding his
own trial for libel and a variety of other, related court cases. Along with
this material, he sent me the page proofs of an extremely detailed article of
his own that is expected to appear in the December issue of The Atlantic. I
read evervthing he dispatched. Soon thereafter, we met at the office of his
newspaper. He gave me a copy of Take the Nation in Your Handsy and, over the
course of a couple of hours, he told me the story of his book and of the
trouble it has caused. What follows here is for the most part based on that
conversation and on the masses of written material he provided me with,
Unfortunately, no one fraom Ethnos was prepared to discuss the dispute.

The author of Take the Nation in Your Hands is thirty-five years old,
relatively short, dark-haired, and extremely guick, He is almost as British
as he ig Greek. His mother is Englishy his father, Greek Cypriot. He was
educated in Nicosia at the English School and later in England at the
Universities of Southampton and London. For some vears now, he has made a
living as a journalist--initially, with the Associated Pressi and, more
recently, as the Athens correspondent of The Daily Telegraph of London and as
the local stringer of The New York Times. Anastasi’'s latest venture, The
Athens Star, began as a weekly and became a daily this past July., It is dull
and understaffed, but it mav be the most sober and objective publication in
Hellas, To bring that home to its readers, it prints no editorials.,

Paul Anastasi is a man of the moderate left., Like most Greeks of his
generation, he welcomed the dramatic electoral victory of Andreas Papandreou
and his Panhellenic Socialist Union (PASOK) in 1981, Papandreou ran for office
that year on the slogan Allaghi (Change). After living under conservative and
rightwing governments for virtually all but two or three of the previous
thirty-five years, many of his compatriots longed for a breath of fresh air.

Anastasi is now convinced that, in some ways, they got more of & change
than they bargained for and that the fresh air promised has turned ocut to be
stale. Symptomatic of the character of the "change" Papandreou has ushered in
has been the establishment of the Athens daily Ethnos shortly before the PASDK
leader came to power, and its rapid emergence thereafter as the leading
newspaper in Greece. At the moment, Ethnos has a circulation of roughly
180,000 copies a day. It is the only profit-making daily in & country that



PAR-13 -3 -

boasts a multitude of competino publications.

Beoraoe Robolas, the owner of Ethnos. made his fortune back in the davs
when the Colonels ruled Breece. His sister was married to a junior minister
in the junta; and, perhaps not coincidentally., Bobolas himself won manv a
contract for the building of sewers. Before the late 1970s, he was. by all
accounts. a man of the Greek right.

PAUL ANASTASI AT THE ATHENS STAR

1. This photograph I took. For those that follow, I am indebted to Paul
Anastasi,



FaR=-13 -~ 4 -

The same can be said even more emphastically of Bobolas’' chief editor
Alexander Filippopoulos, At a time when Paul Anastasi was being called in on
the carpet by the Press Minister for writing “"Communist" articles for the
Associated Press, the Greek junta singled out Filippopoulos and gave him the
“Golden Pen Award" for his distinguished contributions to Greek journalism.
This was no mean honor: Filippopoulos was, in fact, the only Greek newspaper
man so rewarded by the military dictatorship.

The success of Bobolas’ latest enterprise is relatively easy to explain,
With the help of Filippopoulos, he introduced the tabloid and color
photographs to Greece; revolutionized lay-out: and bought up the country’'s
hest sportswriters, gossip columnists, and fashion reporters. 1In September,
1981, he began publishing a daily that boasted the best writing and the
slickest format ever seen in Hellas; technically, it was and still is far
superior to the competition. Bobolas took no chancese. To promote his new
product, he spent a considerable sum on an advertising blitz, urging his
countrymen to "Take To Ethnos in Your Hands." This they have done.

From the start, Ethnos has been viciously anti-American and vigorously
pro-Soviet, From it, you would discover that the Berlin Wall was built to
protect East Germany, Poland, Czechoslovakia, and the USSR against a planned
NATO attack. According to its reports, the CIA arranged the assassination of
Indira Gandhi and is breeding mosquitoes to infect entire populations with a
poison developed from crocodile feces. The Greek daily claims that Ronald
Reagan is "a paranoid monster"; that the Soviet Union is "a genuine demacracy"
and the "world's first peace bleoc"y that Poland’'s Solidarity is a CIA front;
that the Pope is a Mafia gangster; and that the flight of Korean Airlines 007
into Soviet airspace was "a prepared provocation by the CIA and definite
espionage." Ethnos depicts the Afghan rebels as "bandits, paid murderers ..,
who commit horrendous crimes against the unarmed Afghan people, crimes which
even the Nazis at the Auschwitz concentration camp would envy." In its view,
the entire Afghan problem has been manufactured by the UB as a part of "its
strateqy of preparation for nuclear war."

In Ethnos, there is something for everyone. Advocates of women's libera-
tion will be pleased learn that

The Soviet Woman is not a Feminist--she has no reason to struggle
gince all her problems are solved,..,. She has no reason to
strugale for equality with the other sex since this problem has
been solved for her by the state. The men there help with the
housework. They sweep, they wash dishes, and take the children to
school., They also do the shopping and take the clothes to the
laundry, The Boviet woman marries only out of love, never through
economic interests.

Libertarians will shudder at the report that "the US is sinking into a unique
type of totalitarianism which American socioclogists describe as fascism with a
human face."

Ethnos reprints many of these reports from journals like the Soviet
Literary Gazette., To generate others, the paper employs a stable of foreign
commentators--many of them known communists, Carl Aldo Marzani, who writes




PAR-13 -5 -

from the US, once served in the 0885 and the State Department:; he spent three
vears in prison in the 1940s after it was learned that he had violated his
lovalty cath and had failed to report his membership in the US Communist
Farty. Until 1981, Btanley Harrison was chief sub-editor of London’s Morning
Btar, a publication of the British Communist Party. Akis Fantis edits
Haravoi, the official daily of AKEL, the Greek Cypriot Communist Party. His
father Andreas is the alternate secretary-general of AKEL.

Closer to home, Ethnos employs Dinos Tsakotelis as its foreign editor,
From 1947 to 1949, he worked in Czechoslovakia for Telepress, a news agency
founded to export communist propaganda to the West. The columnist who writes
under the name Vassos Nikolaou is the notorious Greek Btalinist Vassos
Georgiou, an enthusiastic admirer of the Albanian regime who also writes for
Rizopastis, the official publication of the Moscow-line GBreek Communist Party
(KKE). The chief assistant to the publisher and editor is Maria Beikou, who
was hired at the insistence of KKE leader Harilaos Florakis., After fleeing
Breece at the end of the civil war, she worked for Radio Moscow. There is
reason to suspect that she now oversees the paper on behalf of the KKE
Politburo.

It should not be surprising that Ethnos has been willing, at key moments,
to publish forged documents to influence political developments--as it did,
for example, on the i1ith February, 1983, just before the elections in Greek
Cyprus, when it claimed to have proof that conservative Presidential candidate
and former RAF pilot Glafkos Klerides had been trained as a Nazi agent during
the Second World War after his plane had been shot down over the continent of
Europe and he had himself been captured. Nor is there anything particularly
shocking about the fact that the paper ignores the rare instances of PASOK
criticiem of the KKE and the nations of the Soviet bloc, When asked in court
to explain Ethnos’ failure to report Papandreou’s call for a release of
political prisoners in Poland, Alexander Filippopoulos remarked, "We know that
the Prime Minister sometimes has to make statements for domestic ar interna-
tional consumption purely for political reasons. We consider it our duty to
protect our readers from such misleading news."

Paul Anastasi incurred Bobolas’' wrath because he dared to argque that the
KGB had funded Ethnos from the outset and that Bobolas and Filippopoulos were
"*agents of influence" deliberately spreading disinformation on behalf of the
Soviet Union. It was, he suggested, all part of a plot by the Soviets to take
the nation {ethnos) into their hands. The paper would he owned and edited by
former rightistsy it would have no visible connection with the communist
party; it could claim to be an independent journal favorable to Papandreou)
and, if it gained a sufficient hold on the Greek public, it could influence
opinion in a fashion deeply hostile to the United States, to the EEC, and to
NATO, and favorable to the radical leftwing element within FASOK. With any
luck, Ethnos would dramatically increase within Hellas the legions of those
whom the Lenin had once so aptly termed "useful idiots."

I remember the appearance of Anastasi’'s book very well. It came out two
summers ago at the end of June or the beginning of July on the day before I
ended a visit to Greece and left for the United States. My friend Bruce
Clark, who works for Reuters in Athens, bought the hook and read it
immediately, as did every other journalist in the city. He was impressed with



PAR-13 -6 -

the evidence presented, and so were many others.

Anastasi was not the first to light upon the story. That honor gpes to
The Economist's Foreign Report. 1In April, 1982, more than a year before the
Greek Cypriot journalist published his book, the British publication advanced
two claims--that the Soviets had provided Bobolas and Filippopoulos with
nearly two million dollars as start-up money the year befare, and that the
Russians were continuing to cover Ethnos’ losses.

fnastasi was not even the first to be sued for libel in this connection,
Shortly after The Econnmist issued its report, the conservative Ereek
Bobolas and ?IY?EEBboulos lost no time in taking the matter to court, and a
compromise was soon negotiated: Mesimvrini beat a hasty retreat and issued a
disclaimer.

Paul Anastasi’'s involvement in the dispute is of importance for three
reasons., He managed to secure documentation demonstrating the economic ties
linking Bobolas and Filippopoulos with the Soviets; he has been absolutely
unwilling to back down in the face of Ethnos’ counter-assault; and
somebody--quite conceivably, the KG6B--eventually retaliated by tapping his
home phone and the telephones at the Athens office of The New York Times.
Bobolas and Filippopoulos deny that they did the wiretapping themselves., They
claim to have received an anonymous telephone call announcing the existence of
tapes recording Anastasi ‘s conversations; these were then purportedly
delivered to Ethnos. Soon thereafter, the newspaper published the transcript
of one conversation, charging that Anastasi and a lawyer he was working with
were CIA agents about to launch a vioclent assault on the publisher and editor
of Ethnos aimed ultimately at destabilizing the democracy in Breece. Anastasi
and hig friend were, in fact, discussing "the heavy artillery" they hoped to
deploy in order to prove KGB penetration of the Greek press. This was
reasonably obhvious from the conversation., As it happens, one can be consigned
to prison in Breece for up to five years for phone-tapping or for making
public any information secured in that fashion. Bobolas and Filippopoulos had
made a great blunder. MNot long thereafter, the Public Prosecutor brought in
an indictment against the two men.

1

If Paul Anastasi was able to document his claim that Ethnos is a KGB
operation, it was in large part because Yannis Yannikos, a former partner of
feorge Bobolas, was out to get revenge. VYannikos is a proud member of the
Soviet-line Greek Communist Party. He fought in the Greek Civil War in the
mid-1940s, was captured by the Nationalists, and was condemned to death on ten
counts. Eventually, Yannikos’' sentence was commuted; and, instead of
suffering execution, he served ten years in prison., 8ince his release, he has
run 8 modest publishing house that specializes in translatan and reprinting
Soviet publications.



PAR-13 -7 -

YANNIS YANNIKOS GIVING TESTIMONY

In the late 19708, Yannikos was approached by Colonel Vassili Romanavich
Sitnikov, the Deputy Chairman of the Soviet Copywright Agency. Sitnikov, who
has been identified by Soviet defectors as the deputy director of the KGB's
Disinformation Department, urged the Greek publisher to find & partner,
someane prominent within the Greek business community, so that his company



PAR-13 -8 -

could undertake projectes on a far grander scale than ever before. He
suggested that, to start with, the Breat Soviet Encyclopedia be translated and
presented to the GBreek people, and he indicated that he had other publishing
ventures in mind as well. At Sitnikov’'s suggestion, Yannikos sought out a
Greek journalist not associated with the left to do a "feasibility study" for
the Soviets on the establishment of a new Greek dailyj; the report presented to
the Russians in 1979 argued for the establishment of a new daily virtually
indistinguishable in character from the tabloid George Bobolas set up two
years thereafter,

Yannikos initiated negotiations with various Breek businessmen~-including
Christos Lambrakis, the publisher of the newspaper Ta Nea ("The News")--but
these fell through. Finally, he hit on George Bobolas, who quickly won the
tonfidence of Sitnikov and his emissaries., By March, 1978, everything was in
order,

In the meantime, after the collapse of the Greek Colonels' reginme,
Alexander Filippopoulos found that he was persona non grata among the conser-
vative supporters of Constantine Karamanlis. Exhibiting fast footwork, he
then abandoned his associates on the right and aligned himself with Andreas
Papandreou and PASOK. 1In 1977, he prepared an eighteen-page memorandum for
the PASOK leader, urging the establishment in Greece of a "genuinely
socialist" press. Filippopoulos denounced his colleagues within the press
community, contending that the majority of them cared for money alone. In his
view, radical reform was needed.

Not surprisingly, then, Filippopoulos was quick to grasp the opportunity
when Bobolas and Yannikos invited him to become the chief editor of the Greek
translation of The Great Soviet Encyclopedia. In June, 1978, the three men
flew to Moscow in the company of KKE representative Maria Beikou. Among those
they met were Vassili Sitnikov and Boris Pankin, Minister for Publishing and
President of the USSR Copywright Agency. Pankin is now the Soviet ambassador
to Swedeny at the time, he was reportedly Director of the KGB Disinformation
Department., 1In the course of their stay, Bobolas and Filippopoulos, but not
Yannikos, were given the privilege of a meeting with no less a man than
Konstantin Chernenko. Brezhnev was then still in power, and Chernenko was a
nember of the Politburo and was generally considered to be the Soviet leader’'s
righthand man. Paul Anastasi claims that, up to June, 1978, the only Greek
known to have been given the red-carpet treatment in this fashion was
Constantine Karamanlis, then Prime Minister of GBreece.

Yannikos  exclusion from the meeting with Chernenko was a sign of trouble
to come. Two months later, Bobolas began pressing his partner to hand over
half of his holding in the corporation they had established. For this demand,
Yannikos soon learned, the former rightist had firm Soviet support.
Eventually, under pressure from KBB operatives, the onetime communist
guerrilla capitulated--but not for long.

Yannis Yannikos may have been a communist, but he was first a Greek. He
was also virtually bankrupt. The Soviets had promised him a villa and a
tonsiderable sum of money for handing over his shares, but he had never, in
fact, been paid more than a pittance. With considerable justification, he
felt betrayed. As & young man, he had fought for the Revolution, and he had



PAR-13 -9 -

spent the best years of his life in prison for acts undertaken in pursuit of
the cause, The Soviets had used him; now, they spurned him, The rulers of
the Socialist Motherland preferred to work with former associates of the Greek
Colonels. In the process, they would further enrich George Bobolas, a
capitalist already dripping with wealth. The prospect was more than the aging
former querrilla could bring himself to bear.

KGB DISINFORMATION BPECIALISTS BORIS PANKIN AND VASSILI BITNIKOV

In December, 1979, Yannikos turned to the courts and initiated a struggle
that would last for four years. 1In the process, a good many interesting
documents entered the public record. Among these was one revealing that
Bobolas and Yannikos had formed their partnership in part with an eye to
publishing a daily newspaper.

Yannikos lost his battle in the courts. But, in the end, he managed to
wring a settlement of $630,000 from George Bobolas and his KGBB associates.



PAR-13 - 10 -

That settlement was foreshadowed by events that took place in May, 1982, when
Mesemvrini reprinted the article from The Economist’s Foreign Report claiming
that the KGB was funding Ethnos. Alarmed by the disclosures, Colonel Sitnikov
flew to Athens and spent eight days shifting back and forth between Yannikos
and Bobolas in a vain attempt to mediate their dispute. At one meeting,
attended by Yannikos' son Christos, Sitnikov appealed to Yannikos' devotion to
the cause. According to his son, the old guerrilla retorted, "You speak of
principles and ideclogy, but how can you take in preference a capitalist
instead of me, who has served the cause for so long?" To this, Sitnikov
reportedly responded, "I don‘t doubt any of the things you say, Yanni. And I
tan assure you that there will be more publishing work for you. But Bobolas
now owns Ethnos, and you know how important that paper is to us."

FROM THE RIGHT: BEORGE BOBOLAS, BORIS PANKIN, AND ALEXANDER FILIPPOPOULOS

Athens: March., 1980



FAR-13 - 11 -

Yannikos was perfectly capable of seeing why, in Greece, a former
rightist could be of real use to the Soviet Unian in circumstances where a
longtime communist might prove an embarrassment, but he nontheless remained
unhappy with the distribution of plumse. Sitnikov's appeal had an unanticipa-
ted effect: it gave the embittered, old veteran an idea. After the
negotiations broke down, he decided to test whether Ethnos was of sufficient
importance to Moscow for the Soviets to see that he received proper recompense
for the services he had done them. As a consequence, he bestowed on Paul
Anastasi a treasure trove of documents and photographs and a plethora of
information concerning Soviet Union’'s involvement in the establishment of
Ethnos.

"He gradually presented me [withl more and more evidence," Anastasi
explained this past spring to The Washington Times. "He would tell me
something and I would say, 'Yes, but how can you prove it?' He'd hand me a
copy of a document. 1°'d say, ‘'This is a photocopyy this won’'t do.’ So out
comes the original... He had everything. Stacks of things. I don't think
anyone will ever get the chance again to get so many documents, photographs
and telexes to document a KGB operation.’

Today, as a consequence of having blackmailed Bobolas, Filippopoulos, and
the KGB, Yannis Yannikos is a wealthy man. He lives in the most exclusive
neighborhood in Athens--in a villa directly opposite the mansion in which
Beorge Bobolas resides. The Greek in him got revenge for the dishonor
inflicted on the Communist,

111

Yannikos got his $650,000 by selling Paul Anastasi down the river. In
May and again in November, 1982, the centre-left, Athens newspaper
Eleftherotypia launched an assault on Bobolas. The owner of Ethnos responded
by suing the owners; and, in July, 1983, Yannikos testified on their behalf,
Largely as a conseguence of his testimony, the court decided in favor of
Eleftherotypia., Bobolas and his associates soon saw the light. By the time
that Anastasi case came to trial on the 13th of November, Yannikos had
received his money and was no longer willing to testify., His son Christos
appeared on Anastasi’'s behalf, but the judge considered the voung man’'s
testimony insufficient to justify the claims that Anastasi had made in his
book. In mid-December, the Breek Cypriot journalist was sentenced to serve
two years inm prison; further sales of his book were banned.

The government made ite hostility to Anastasi clear from the outset,
When Take the Nation in Your Hands first appeared in the bookstores,
Papandreou's press spokesman, a former political editor of Ethnos, denounced
the book (which, he later admitted, he had not read) as "a thriller
appropriate for holiday reading." When Bobolas filed his suit, another
minister announced that the government would see to it that Anastasi was dealt
with guickly by the courts. One prominent PASDK deputy, Papandreou's former
justice and future merchant marine minister, served as Bobolas' lawyer.




PAR-13 - 12 -

GEORGE BOBOLAS TESTIFYINB AS PAUL ANASTASI LISTENS

There is, in fact, good reason to suspect the PASOK government of having
rigged the trial. The Anastasi case was originally slated to be heard on the
27th of Julv, a mere eleven days after Eleftherotypia was cleared of all
tharges. On the grounds that it would undercut Ethnos' claim that Anastasi
was working for the CIA, the beleaguered journalist’'s chief lawyer had talked
his client into hiring as a second lawyer a man named Takis Pappas, who was a
member of Greece's Eurocommunist Party. Pappas agreed to take on the case if
a number of conditions were met; one of these was that he secure the permis~
sion of his principal client the PASOK Minister of Youth (recently named press
spokesman for the government). When his superior agreed, Pappas signed on.

On the evening of the 24th of July, however, he called Anastasi to withdraw
from the case. At the last minute, the Minister had reversed his decision.
That forced Anastasi to request a postponement, which in turn gave Bobolas the
time he needed to reach a settlement with Yannikos.




PAR-13 - 13 -

The judoe assigned the case took little care to hide his prejudice. From
the beginning. he was clearly in Bobolas’ camp. He interrupted the
proceedings thrice to urge Anastasi to imitate the example set by Mesemvrini,
reach a compromise with Bobolas, and withdraw the assertions made in his
book. Privately, in his chambers, the judge reiterated the suggestion; and,
when he pave Anastasi a surprisingly stiff prison sentence and learned that he
would appeal the decision, he remarked that this would give the young
journalist “"lots of time to compromise."

To forestall the necessitv for the sart of cnmpromise that would leave
describing him as “a tramp" "and "a foreign agent." This was brusquely
dismissed on the grounds that Ethnos’' charges were "justified reaction” to his
book. For a time, it looked as if the young Greek Cypriot’'s career as a
journalist would soon come to an end.

Even within the ranks of the conservative New Democracy Party (ND), he
attracted few supporters, Initially, when his book came out, seven ND
deputies requested that parliament debate Soviet penetration of the Greek
press. The furor scon died down. The man who had served as Minister of
Economic Coordination for both Constantine Karamanlis and his immediate
successor George Rallis had been closely associated with George Bobolas and
intervened on his hehalf. To this day, Constantine Mitsotakis, the current
leader of ND, remains on good terms with Ethnos’ publisher. In November,
1984, when the newspaper celebrated its third blrthday. Mitsotakis was in
attendance along with virtually every minister in the PASOK government.

IV

In the six months that followed Anastasi’s conviction, the tide turned.
Christos Yannikos and his mother persuaded Yannis Yannikos that he was
honar-bound to come to Anastasi’'s rescue: and The New York Timps asserted its
authority., Initially, Anastasi told me, the Times was “useless" to him and
even "suspicious." After his conviction, his emplovers found themselves in a
guandarv. They had to decide whether to fire their stringer as an embarrass-
ment or to back him up., Fortunately, Anastasi had originally intended to
publish Take the Nation in Your Hands in English as well as in Breek, and he
had a more or less completed English manuscript in hand. This the Times
requested, His emplovers alsoc studied the transcript of the trial, They
found the argument and the mass of photographs and documents presented as
evidence in the book impressive; they were angered when they learned that the
telephones in their Athens offices had been bugged; and they regarded the
conduct of the judge, in consistently urging Anastasi to reach a compromise
with Bobolas, as disgraceful, For Bobolas' lawyer, the editors of the Times
had even less respect. Apastasi had called a number of foreign correspondents
as character witnesses; among these was Marvine Howe of The New York Times, a
reporter with impeccable leftwing credentials. In the course “of the trial,
Papandreou’s former justice minister had rained abuse aon Ms. Howe and her
colleagues in the foreign press corps and had denounced them all as spies.




ANABTABI WATCHED BY FILIPPOPOULOS WHILE BOBOLAS STARES BLANKLY STRAIBHT AHEAD



PAR-13 - 15 -

Eventually, the Times published an editorial eon the Anastasi case.
defending their stringer and denouncing Breece’'s conduct of the trial. As it
happened, Margaret Papandreou, the American-born wife of the Greek Prime
Minister, was in the United States at the time. Before returning to Greece,
she had a meeting with the editorial board of the Times. In Athens, word has
it that the editors were anything but gentle, that she heard rather more about
Paul Anastasi and his trial than she had ever thought possible, and that on
her return home she advised her husband that the Anastasi affair should be
ctoncluded ouickly in the manner least likely to further embarrass the PASOK

regime,

Andreas Papandreou walks a tightrope. For aid and comfort, his govern-
ment depends on the Moscow-line Greek Communist Party; and, as Anastasi puts
for the Papandreou administration is conditional on a Greek foreign policy
which benefits and lends credibility to the Soviet Union and its bloc of
satellite states." But Papandreou needs the US as well. The strident
anti-Americanism of the rhetoric employed by Papandreou and his minions cannot
hide the fact that thev remain critically dependent on left-liberal support in
the United States--hoth in Conaress and in the press,

Not long after Margaret Papandreou’'s return from her American trip,
Anastasi ‘s appeal was heard. The elder Yannikos emerged to testify on his
behalf, His testimony was self-contradictorv, and his memory failed him at
key points: but Christos Yannikos intervened to fill in the details,
Nonetheless, on most counts, the judge upheld the ruling of the lower court,
He did acknowledge that Filippopoulos and Bobolas had dealt with KGB agents or
other USSR officials responsible for propaganda. He even admitted that Ethnos
was "evidently pro-Soviet" and published "raw Soviet propaganda." But he
judged unproven Anastasi’'s claims that Filippopoulos and Bobolas knew they
were dealing with the KGB and were consciously acting on its instructions, and
he declared that it was therefore defamatory to call them "agents of
influence," With all this in mind, he reduced Anastasi’'s prison sentence to
one vear. :

Under Greek law, it is possible to pay a modest fine of about %100 a
month in lieu of any sentence that short. Anastasi might have coughed up
$1200 and let the matter drop. This he chose not to do. Eventually, on
further appeal, the Supreme Court of Greece ruled the young journalist’'s
conviction technically invalid, In the meantime, Bobolas and Filippopoulos
were found quilty of criminal libel and sentenced to four months in prisong
this past April, the two men were convicted in the wiretapping case--not for
wiretapping per se but for having published material illicitly obtained--and
were sentenced to an additional five months in prison. Though they are
appealing both verdicts, Bobolas and Filippopoulos can hardly be happy: they
have the dubious honor of being the first Greeks ever convicted of breaching
the guarantee of privacy of communication that was introduced into the Greek
Constitution in the wake of the collapse of the Greek junta in 1974. Nor can
Andreas and Margaret Papandreou be fullv satisfied. In the course of their
trial, the publisher and chief editor of Ethnos severelvy embarrassed the PASOK
government by testifying that, in July, 1983, they had obtained prior approval
from Papandreou’'s press spokesman and from his Minister for Public Order for
publishing Paul Anastasi‘s telephone conversations.







PAR-13 - 17 -

1+ events have not transpired quite as George Bobolas and Alexander
Filippopoulos hoped, they can at least take some consolation in Ilios
Yannakis’' conviction for libel earlier this month., His backaground made it
particularly difficult to impugn his motives. VYannakis is a Greek born in
Egypt. While in his teens, he joined the Greek Communist Party. In 1949,
near the end of the Greek Civil War, when the Nationalists were on the verge
of defeating the Communists, the seventeen-vear-old Yannakis was dispatched to
join the Communist guerrillas. Resistance collapsed shortly after his arrival
at the front, and he joined the 100,000 communists who fled to eastern
Europe. There, he became a member of the Czech Communist Party; and, when
Alexander Dubcek came to power in the 19608 and introduced a program of
reform. Yannakis gave it enthusiastic support. At the time of the Soviet
invasion in 1948, he fled once again--this time to the West. Ultimately, he
ended up in France, where he is assistant professor of modern history at the
University of Lille. The article he wrote for L 'Express was an attempt to
make sense of Papandreou’'s government in light of the history of Greece since
1944, In drawing on Anastasi’'s research, he laid particular emphasis on the
Boviet Union‘s eagerness to destabilize Greece’'s fragile democracy and on the
attempts made throuah the KKE and through KGB infiltration to promote the
“ideological Finlandization" of the countrv. Yannakis' analvsis makes ane
thing clear: in the strugole now going on in Greece and within PASOK, nothing
less is at stake than control of the noncommunist left,

The Yannakis case mav be the last libel suit that Bobolas and Filippo~
poulos win., In London, Ethnos is suing The Economist, and The Econamist has
reciprocated, The case is expected to come to trial there later this vear.
It promises to be most interesting: Anastasi tells me that a number of Soviet
defectors will testify on The Economist's behalf. Before leaving, I posed a
query to the managing editor of The Athens Star about Sergei Bokhane, a Soviet
spy fluent in Greek, who served seven years in Athens before defecting to the
United States late this past May. Bokhane has reportedly identified for the
CIA some eighteen to twenty-five Soviet spies and agents of influence working
in Greece. "To the best of your knowledge," I asked, "has Bokhane named
Beorge Bobolas?" He grinned. "Yes," he said, "yes, indeed, yes."

Bincerely,

UL

Paul A. Rahe

Received in Hanover 11/1/85



