NOT FOR PUBLICATION
WITHOUT WRITER'S CONSENT

tcg-18 INSTITUTE OF CURRENT WORLD AFFAIRS

Feter Bird Martin
Institute of Current World Affairs
4 West Wheelock Street
Hanover, MNew Hampshire, 03735
February ist 1992

A Review of Recent Changes in the Media In Azerbaijan

by Thomas Goltz

The failed coup in Moscow of August 19th and the subsequent
disintegration of many of the authoritarian structures of the
old USSR has had a profound effect on the lives of the
citizens of the erstwhile Union, not the least of which has
been evinced in the new—Tound freedom of the press.

Suddenly, the members of the (Tormer) Soviet media are
acting less like part of the apparatchik elite and more like
journalists in the usually understood sense of the word.
FPapers, too, are now obliged to attract readership and
advertisements in order to stay afloat and not rely on the
largesse of the state.

But if many outside observers regard the Russian press as
now “free'——and thus reliable—~—many continue to believe that
the media in the non—Slavic members of the new Commonwealth of
Independent States remain muzzled and manipulated.
Accordingly, many western publications are reluctant to usse
reports sourced from local media.

This is nowhere more true than in the Muslim/Turkic areas
of the former USSR, where the population is generslly regarded
as being willfully kept uninformed by the powers that be——and
thus incapable of making reasoned decisions about the
political, sconomic and social events swirling around them.

To see if this bias is merited, I conducted a survey of the
maedia in Azerbaijan—-—the Muslim/Turkic republic with which I
am most familiar, to determine to what degree control still
obhtains and to what degree it has been lifted, and when.

The results are spotty.

But while it is true that there is room for improvement in
certain areas, one of the most surprising and unexpected
things one discovers is the diversity of the media in
Azerbaijan.

Thomas BGoltz is an ICWA fellow researching the Turkic-speaking
Republics of the {(former) Soviet Union and the Caucasus.

Since 1925 the Institute of Current World Affairs (the Crane-Rogers Foundation) has provided long-term fellowships to
enable outstanding young adults to live outside the United States and write about international areas and issues. Endowed
by the late Charles R. Crane, the Institute is also supported by contributions from like-minded individuals and foundations.



tcg-18

e

Moreover, it is interesting to note that the present
diversity existed prior to the collapse of the cold SBoviet
Union. Indeed, an argument can be made that Azerbaijan was and
is one of the best informed of the old republics about events
in the country and the {(old} Union. The recent connection of
information links to Turkey also qualifies the Azeris as being
rather better informed than most former Soviets on events in
the world as well.

My limited contact with the media in the ‘cousin’
Turkic/Muslim states of Central Asia {Uzbekistan, Kazakistan,
Turkmenia, Kirghizia and Tadjikistan) suggests that those
states compare rather badly in this regard.

This, then, is a survey of the media in Azerbaijan. One can
only hope that present positive developmenits will continue.

Historical Ferspective

The press in Azerbaiian has a much longer history than the
Soviet Socialist Republic of Azerbsijan and its current
successor state, the Azerbhaijani Republic.

One can even argue that the relative fres fTlow of
information and ideas today is less a new phenomenon than a
return ko a tradition established in the 19%h century, when
Azerbaijian was not a country per se. but a Turkic and
Farsi—speaking colonial territory of the empire of the Russian
Crars.

In contemporary, nationalistic terms, the Russian conguest
of the esarly 17th century may have heen humiliating, but even
extreme nationalists agree upon one thing: the colonial power,
in shaving off {(northern) Azerbaijan from Iran, removed
Azerbaijan from a purely " Islamic’ orbit and introduced,
howsver imperfectly, ‘western’ ideas concerning social
organization, esducstion and the notion of public media.

And even if these new, “western’ notions did not flourish
in the dry soil of Russian autocratic imperialism, they did
take some root and a tradition of a relatively free flow of
information and ideas thus began.

The medium of communication was either Azeri Turkish,
Ottoman Turkish, "‘Tatar’ {(Crimean Turkish) or Farsi. The last
may seem odd, but due to social and historical reasons, High
Persian had long been the literary language of much of the
eastern Turkic—speaking world and was thus a natural language
of written communication.



tcg-18 =

Not surprisingly, most of the journalists of that period
were also regarded as leading intellectuals and many
eventually graduated to the precarious position of native,
opposition political leadership in a colonial miliesu.

Preeminent among them was Mehmet Amin Resulzade, the first
president of the short-lived Republic of Azerbaijan of
1?18-20. His career as a “jownalist’ essentially consisted in
reopening his paper under a new name everviime the authorities
had issued closure orders on the last, and bouncing from
temporary exile in Turkey to temporary exile in Iran.

1

But if the establishment of the short lived Republic is

re;arded as the halcvon days of Azeri political life and an

ndependent, national voice, the demise of the Republic in
1920 signaled the beginning of a long hibernation of ideas. As
in most of the former Soviet Republics, the press and medisa in
Soviet Azerbaijan became little more than a crude propaganda
tool of the Communist Farty or affiliated institutions. use
mainly to publish fermans and wkazs {official pronouncemsent
ar state approved poebry.

R

i

There was also the it program of Russification that

e _ -
L
goourred elsswhere in the Soviet Union: the discouwragement of
local language development by kesping higher sducation in
=] =3

b ]

Russian as well as t insi s editarial policy that reduced
Azeri language publications to periodicals designed for
village—level readers. It is significant that sven today. the
only ‘dailies’ in Baku are Russian languages publications.

The biggest single blow to the Azeri prass, howsver, was
unguestioconably the forced conversion of written Azeri from the
modified Latin script adopted in the esarly 19240s into
Cyrillic——a process that began in the late 1237 and culminated
at the end of World War Two.

Although the same process was also enforced in the Central
Asia states, one can argue that it hit hardest in Azerbsijan.
Mot only did the country have a contemporary political and
literary heritage to loock back upon, but had itself taken the
initiative to effect the change of alphabet from Arabic/Farsi
to Latin in the first place-——and several vears before Mustafa
Kemal Ataturk’'s famed "Alphabet Revolution® in Turkey in 1928.

The forced conversion to Dyrillic, as such, might be
regarded as the greatest cultural affront effected by Moscow
upon Azerbaijan, and has reverberations to this day.

Accompanyving the change of alphabet from Latin to Cyrillic
was a campaign of ‘de-Turkification® of Azeri in order to
further separate the populations of Azerbaijan from Anatolia.



tcg-18 4

Although clopaked in "Azeri’ natiocnalist tones, the clear,
unspoken aim of this policy was to create a kitchen
language——and thus culture—incapable of natural growth and
development. A dialect was to be raised to the status of a
separate language and the people who spake it elevated from a
branch of a tree to a tree itself--but one with no roots to
sustain them.

It is hardly surprising that writers and readers,
themselves force—educated in Russian, increasingly gravitated
toward the Russian language press as a medium of communication
and away from the increasingly unsophisticated and artificial
language called "Azerbaijani.’

Fesistance to this subtle campaign fell undsr the general
ruibric of "Fan—Turkism  , and there were many victims;
throughout the 1730s and 1940s, any number of Areri/Turkish
nationalists were jalled or sven executed for the catch—all
crime. The concept included sverything from advocating the
unity of Turkic peoples to using "o0ld’ words while lscturing
in the university.

One contemporary survivor of the campaign is Abulfez
Eichibey,. the current chairman of the Popular Front; who was
jailed for two years in the mid-1970s on the familiar
anti—-Soviet/Pan—~-Turkic charges. The evidence against him was
hizs call for making Azeri an egual languagese of higher
education in Azerbaijan.

Happily, much of this began to change during the early days
of glasnost and pereistroika. One wmight even argue that the
semi—legal re—emergence of Resulzade as the symbol of Azeri
patriotism in the late 1980s coincided with semi-official
toleration of critical writing on current events—IE, a semi
free press.

The crucial date in the process was January 20th, 19720,
when Soviet Army tanks rolled into Baku to put down
anti—-armenian demonstrations, and the population responded
with an explosion of pent—up nationalism. A dynamic process
encsued, with the government attempting to pre—emplt the
apposition, known as the FPopular Front, by embracing such
symbals of Azeri nationalism as Resulzade, the flag of the
first Republic and policies like re—converting written Azeri
into a Latin based script.



tcg-18

Lh

Another aspect was a new toleration of opposition
newspapers; a loosening of editorial control on governmental
press and even the acceptance, in late 1921, of opposition
broadcasting on state run television.

The process continues today, and it is by no means clear
where it will end. Freedom of the press is often confused with
inchoate nationalism——1E, the freedom to write as much az one
wants on MNagorno Karabakh——but also includes a good amount of
straight-forward criticism of other issues, ranging from
investigations of why the Karabakh problem has gotten so far
out of hand to hard hitting analysis of the role played by
many contemprary leaders whose current positions in power date
back to the dark days of January, 1990,

1t is inconceivable that such discussion of hot political
issues could occur in the press of Uzbekistan or Kazakistan,
and one can anticipate even more lively debate {and innuendno)
in the fuature as the Azeri press falls under the influence of
main—stream Turkish journalism——as would seem to be its fate.

The Contemporary FPress

There are no less than 115 daily, weekly or fortnightly
Rzku—based papers, plus ancther 70 to 80 ravon, orF regional
papers that also maintain their head offices in the capital.

Most of these still maintain their offices in one large
building——the Metbuat Saray——a Kruzschev-—era monolith locatsd
in back of the Supreme Soviet, or parliament. The proximity of
the law-making body and confined nature of the editorial
offices may serve the distribution of official statements, but
it can alsoc make for some fairly predictable reading. Also,
most papers are printed on government presses which might be
said to represent a final, if rarely exercised, control.

In addition to the official announcements——laws, draft
laws, greetings. etc——it is not unusual to discover the same
article on different days in different government newspapers.
Usually, such articles are products of the official Azerbaijian
news agency, Azerinform——formerly a TARES affiliate but now
allegedly independent——and one might generously regard the
multiple print—run phenomenon as something akin to two or
three city newspapers in the United States using the same AF
ar UFRI storvy.

Often, though,. the story is not breaking news but a long
and self-serving interview with a minister or other official,
and the reader accustomed to the idea of journalistic give &
take with an interview subject has to wonder why the sense of
competition in writing the better interview is so attenuated.

Accordingly, it would be naive to claim that all traces of
control and {(s=21f) censorship are over, especially in the
editorial offices aof the pro—government (not necessarily
always ex—communist) daily and weekly papers.



tcg-18 &

But this system is starting to break down and Azeri
Journalists are increasingly more demanding of immediate
contact with and ability to grill movers and shakers.

As I write this, a new system of weekly briefings by
members of the cabinet has been set up to address specifically
this need, and the sessions can be spirited and lively.
Recently,; there was a long article in the pro—government
Russian language daily Vyshka entitled "Non—-news at the News
Conference," in which a withering attack was made on the
presidential press secretary for dodging too many questions.

None of the scores of newspapers on sale at the stands make
a profit; and ~industry sources’ maintain that the larger
circulation papers make & larger loss due to the
proportionately greater costs of printing more papers on
increasingly sxpensive paper: prices have gone up from BOG
Roubles a ton to 10,000 Roubles over the past vear.

Freviously, this made little difference as the vast
majority of newspapers were state owned and all staff, by
definition, state emplovees.

But as of January 1ist, 1992, the newspapers have been cut
free and managers are, in principle, able to hire and fire at
their own discretion and a shake-—out can be anticinpated.
Already "better’ jouwrnalists {(there are no stars or even well
Enown columnists yet) are leaving the (Tormer)} government
newspapers and woarking as stringers fTor Moscow—based agencies
like Interfax or other Russian—language independent papers.

s with other parts of the economy. papers, toog, will have
to establish their own bottom—line and develop such
revenue—gathering devices as advertising to off-set greater
costs and even. possibly, make a profit. It remains too early
to quantify the impact of this new source of income for the
papers——mainly because it is difficult to guantify the impact
and implementation of privatization of the Azerbaijan economy
as a whole. But already papers are carrvyving full page aqyﬁ on
everything from satellite telephone time to Help Wanted; how
much money they collect from this service is unknown.

Major Papers

Compared with the population of Turkey, the Azeris are a
reading public——IE, subscription and circulation of newspapers
is high, even if much of the news contained within is
redundant.

In terms of daily circulation/subscription, Halg ("Feople";
pro—government/Azeri—-language) enjoys the largest
readership——and thus presumably the greatest impact. The
official subscription runs at 130,000; the paper claims a
circulation of 165.B00. One might increase this by another
third with the addition of the Russian—language sister
publication VYyshka ("0il Derrick") with its 43,000
subscribers.



tcg-18 7

Some say that Vyshka somehow reflects the views of the
substantial Jewish community that still lives in Baku, but I
have seen little evidence of this. benerally, Halk/Vyshka
follows a "government’ line, although obligue criticism is now
allowed or even encouraged.

Next in popularity comes Hayvat {("Life") a
pro—government/hAzeri publication with a subscription of 48,000
and an alleged distribution of 60,000. Again, one might add
Hayat’'s Russian language equivalent, Hakinsky Robotcu ("Baku
Worker") with its subscription of 39,000, Often it is
difficult to see much difference between any of these
publications; save for the date of issue. The deia vu
phenomenon is very strong here, as will be shown in the
appendix below.

In addition to the ‘government dailies’ {none actually
appear everyday, but on an average of four days a wesk)} there
is a murky group of “liberal’ papers that do not necessarily
tow the government lines.

At the top of this short list is the weekly Azerbaijasn,
which owns the distinction of maintaining offices outside the
aforementioned Fress Palace. Subscription hovers at around
30,000,

This "acceptable outsider’ position resulted in the recent
appointment of the editor—in—chief, Wagif Rustamov as =
compromise choice as chisf press advisor in the presidential
palace. An ocutside chserver might well wonder if this does not
suggest that the paper was less independent as many were wont
to believe, but within the contexzt of Azerbaijan it seemed to
make both government and opposition happy.

A second "liberal” opposition paper published on a3 weekly
basis is Muhalafat (“"Opposition®}, with a distribution of
41.000. The paper is allegedly close to the Social Democratic
Farty of Azerbaijan which has attracted a certain amount of
international attention due to its links with such individuals
as Willi Brandt. The party has a very limited following in
Azerbaijan itself, and aside from the official distribution
figures, the paper has no apparent loyal readership or impact.

Most of the newspapers included in the FPress Palace do not
even merit that sketchy analysis, as they are purely
“indulgence” papers created as the public face of various
institutions.

For example, there is fAydinlig { Enlightenment’ )}, which
qualifies itself as the weekly newspaper of the Kayghi
(‘Concern’) Society. It started publication in 19%0;
subscription figures are unavailable and editorial policy is
vagque aside from a preponderance of news about Nagorno
Karabakh.

Reflecting concern about the free market economy, another
new addition this year is Biznes ( Business’ )——a paper that
describes itself as the "0Organ of the Administrative Group of



tcg-18 8

the Azeri Union’ . A sampling of the JFrd number of the paper,
dated February Bth, however, suggests that the paper is less
interested in business per se than the usual national issues—-—
concern and despair about Karabakh.

There is also, perhaps inevitably, another newspaper wholly
devoted to the idea of Karabakh. It is entitled,
appropriately, Karabakh. The editorial offices are in the
Fress Palace and to my knowledge, it has never once been
distributed in Karabakh itself.

One curious new addition to the scene is the Halg Ordusu
("Feoples’ fArmy), the organ of the newly created fAzerbaijan
Ministry of Defense. It began to appear on newsstand on
February 11th and, not surprisingly, it is almost exclusively
devoted to military matters. In the Azeri context, that means
Karabakh.

On the far side of the spectrum is a new, “ecological”’
periodical entitled Fergan {("Nature") that espouses green
causes and finds villa/ns sullyving the enviromment. In an oil
state like Azerbaijan, there are many-.

To complete the list of "‘government’ papers there are also
two papers allegedly devoted to religious issuss——Islam and
Nur (“"Light"}. Both are monthly, and reliable subscription
figures are unavailable.

The former is the more interesting because it is the in
house publication of the Directorate of Caucasian Muslims—a
government institution. The Sheikh ul Islam, Shukurallah
FPashazade, in addition to his duties tending to the Shiites
and Sunni Muslims of Azerbaijan, was also a delegate to the
Suprems Soviet in Moscow and has long been regarded as a
flunky of the Communist Farty. As such, Islam seems more a
‘cantrol’ of Islamic sentiment than an expression of it.
5till, it seems inevitable that an independent newspaper
reflecting a Muslim position will be established——either by
local helievers or with the assistance of Iran or Turkey.

Azadlig

In a category by itself is the bi-weekly organ of the
Fopular Front, Azadlig. ("Independence"}). Although it enjoys a
subscription of 472,000 and a distribution of B&,000, it is
unguestionably the most important paper in the country.

Azadlig started print-life as a samizdat sheet——that is, an
underground, anti—government publication in the Sakharov
tradition that often seemed closer to anti—communist
propaganda than actually purveying ‘news’ . For those
unfamiliar with the samizdat tradition, the reverse image of
the editorial style of Sparticus League publications or other
radical Left organs in the United States or Europe might be
imagined: shrill, over—long shouting that often seems a step
removed from reality (and a general sense of responsibility).



tcg-18 4

But following its legalization in late 1989 (coinciding
with the legalization of the Popular Front as an organization)
the tone has subtly changed: although Azadlig remains
‘pristine’ in an absolute sense, the volume has been turned
down andﬁéense of journalistic responsibility generally
prevails. Long,. positional editorials remain the essence of
the paper. There is no Sports page, for example, but as an
index of the times, the paper even started taking
advertisements to bolster revenue.

Another interesting change in the editorial offices is the
decision to create a Russian—language edition of Azadlik,
Svaboda, as part of an out—-reach program to ethnic Russians
{and Russsified Azeris) who cannot read Azeri Turkish as well
as others outside the country who find the language eqgually
inaccessible. I include a sample of headlines in the appendix
along with those of the deja wvu publications.

A last note on Azadlig: one can expsct that it will be the
first publication to make the transition from Cyrillic to
Latin characters,; although no date has yet been announced:
perhaps they are just waiting for an infusion of cash {oF a
donated printing house)} from backers in Turkey: Azadlig still
is run on a shoestring budget, and the quality of printing is
often so bad that it is difficult to read.

The 'Foreign’ Fress

Lastly, in this tasting of the local press it would be a
serious oversight to exclude the *foreign’ press in
Azerbaijan—the Russian language newspapers and magazines
produced in FMoscow and the Turkish language press produced in
Istanbul.

One is almost tempited to make a theory of the inverse
impact of the "foreign’ publications: the more conspicuous,
the less real impact——For the immediate futures, in any case.

The "inconspicuous’ category is that of the " imporied’
Russian language press. If nothing new in Azerbaijan, it is
difficult to exaggerate its importance.

Indifferent to the fact that the US5R is no longer, most
people {(and all in government) continue to read at least one
of the (former) pan-Union, Russian—language and
Russian—cul tured papers like Pravda or Isvestia for their
basic digest of information. Conversely, government officials
tend to see the Moscow publications as their vehicle for
public announcement and it is more than a little irritating
for a working reporter like myself to be told to find the
government position on this issue or that in yesterday’'s
Pravda.

It takes no great insight to discover why: most people in
Azerbaijan. and especially those associated with the defunct
Communist Party apparatus, remain the products of a Russian
language education and a Moscow-based world view. As such,
they gquite naturally prefer the non-local, Big Picture



tcg-18 10

purveyed by the "‘national’ newspapsrs—even if there is a
growing suspicion that these papers are often the souwrce of
disinformation as part of an alleged anti—-Azeri plot hatched
by Armenian editors in Moscow. (Isvestia, the most oft—qguoted
on other subjects, is also most—oft-accused of sewing bad
stories for convoluted purpose.)

Going head to head with this are the new purveyors of the
Big FPicture——Istanbul based publications published in Turkish
that now dominate the windows of kiosks throughout Baku. This
is curious because most of the news published in the Turkish
press is exclusively about Turkey, and aside from the general
fascination Azeris have for all things Turkish, there are very
few who really want tc know under what article of the TCK the
DGEM intends to charge HEF members of the TEMM with and why——or
can even read well enough to understand the difference between
a liberal paper like Cumhurivet and a conservative journal
like Tercuman. Also, most of the Turkish language press is
old—1 have accidentally purchased newspapers that date to the
month before.

5till, there is one Turkish newspaper on the market that
requires grester comment; even though its impact is far more
limited than iis circulation.

This is the special Azerbaijan edition of Zaman {(Timel,
which might be laughsble but for its very dangerous politics
and unclear purpose.

The Istanbul-based, mother publication is essentially the
low—circulation organ of the ultra-nationalist fringe. It is
this editorial policy that Zaman is now promoting in
Azerbaijan. Distressing as it may be, it is understandable
that many Azeris are very receptive to this message. Denied
access to run—of—-the—mill ‘Turkishness® for so long., Zaman’'s
shrill message now speaks to their souls.

Alparslan Turkesh, for example, the head of the viciously
nationalistic Brey Wolves movement, has been promoted to the
status of a giant. Most Turks regard him as a fascist
murderer. Armenians, needless to say, are by definition
demonized.

There is also a lot of Islamic piety, guides of how to pray
and calendars of religious events——but of the kind that one
waonders how well informed the editors are of their own
cultural heritage. My favorite faux pas was a long article
devoted to Aisha, the favorite wife of the Prophet Muhammad.
She was held up as a portrait of “Exemplary Muslim Woman" to
be emulated by other Muslim ladies. Sadly, the editors had
apparently failed to take into consideration the fact that the
Azeris are mainly Shiite, and the name Aisha in the Shiite
tradition is almost anathema due to the rivalry between the
Frophet's youngest wife and his cousin/son—in—law Ali...

Zaman also carries a good deal of gratuitous and
inconsistent America—bashing as well as a curious sort of
anti-Semitism one usually doesn’'t associate with the Turks:



tcg-18 11

one banner headline declared ‘Full Support of Jews for Assad!’
suggesting that the tiny Damascens Jewish community were
completely behind the Syrian strongman during recent elections
there.

To be perfectliy fTair and to give credit where credit is
due, the Zaman correspondent in Baku, Yilmaz Polat,
consistently churns out a prodigious amount of basic news on
Azerbaijan and, if a little to nice to the powers7ThH7 be, the
collected stories represent a unigue archive of fairly
reliable information about day to day svents.

Still, it is sobering and maybe even frightening to see
Zaman plastered in the windows of every kiosk in town {(and
distributed free in parliament and in governmental offices)
but it is a relief to note that few people sver read it.

Other Turkish newspapers arenow talking about setting up
shop in Azerbaijan; the flashy Bunaydin. lercuman and possibly
even the paper of record, Hurrivet. All these publications
have gone up-market in terms of newspaper production at home
and have old printing presses to give away to their Azeri
cousins——pragrams in consort with announced Turkish government
policy in promoting the transition from Cyrillic to Latin as
quickly as possible.

it sesms likely, then, that rather than a return to the
Azeri Turkish of the 19205, the result will far more resemble
the contemporary Turkish of Turkey today. 1t seems logical;
too, that the Azeri press of today will soon start resembling
that available in Turksy: garish, often inaccurate, but Tree.

Mews Agencies

When one thinks of a news agency, one ususlly imagines an
organization like the United Fress International, the
Associated Press, Enight—RiddEﬁar Reuters——I1E, news gathering
services tied into newspapers orF newspapsr groups or those
that function as individual organizations.

But in a society emerging from information—by—-command, it
is not surprising that system works differently. fAs such, it
might be useful to sketch in some notes about the agencies.

The single largest news agency in Arerbaijan is
Arerinform—the local ‘sister’ operation to the pan—Union TASS
{(the specific relationship lapsed in the post—coup period} and
thus the font of most ‘official’ news. The organization has a
large staff; a large building and appears to be well financed:
Olivetti is coming in soon to redo their in—house computer
system this year.

The agency has long been criticized for being too close to
the government and pandering to official needs; the director,
fizad Sharifov, was slected a member of parliament running on
the {(now defunct) Communist Party ticket and there are
constant rumors that its Russian—speaking correspondents are
among those who continue to serve more than one master.



tcg-18 iz

{Indeed, this seems true of TASS s a whole. There have
always been rumors about the KGR connsction, but following the
August 19th coup much of the onus appears toc have
disappeared-—albeit for reasons I can’'t guite understands:
either the organization suffers from an unbelievably sloppy
editorial board, or TASS5 is still being used as a conduit for
disinformation: I suspect the former. There have been far too
many ‘errors’ in basic coverage of important events in both

zerbaiian and Georgia to rule out calculated news coverage.)

The main traditional pan—Union "rival’ of TASS5 in the
context of the old Sovist Union was Novesti. But for reasons I
have been unable to investigate (short of the obvious
nationalistic ones) the news agency renamed itself the Russian
Information fgency. or RIA. They say it has been privatized,
or soon will hbe.

The Novesti building in down—town Baku, in any case, has
now Deen bought out by something called Haber Servis {(News
Service}. a joint venture with the Turkish consservative
newspaper Tercuman which ssems more interested in conducting
business deals than gathering and disseminating news.
Strangely. the local stringer fTor Tercuman works slsewhere {1
se2 him often in the Presidential palace for reasons that
continue to mystify me}, as does the fzeri reporter for RIA.
The "news room’ of the Haber Servis, meanwhile, is made up of
very yound, mainly Jewish reporiers who cannot speak Azeri or
Turkish. It is an odd set up-

The first "independent’ news agency to be set up in
Azerbaijan is Asa—Irada., a rag—tag assortment of journalists
who once worked fTor government papers supporited by an
assortment of yvoung translators who often doubls as
interpreters for high government officials——including the
president and prime minister.

Run by a certain Irada Velikova who allegedly pioneered the
‘new journalism’ in Azerbaijan, the news agency sxcels in
writing news about Karabakh. Stories are then faxed and
telexed out to &0 "subscribers’ every dav——only 14 of whom pay
for the service.

It is thus perfectly clear that on an economic/business
level; there is no bottom line. It fallows that the finances
for the agency almost certainly come from the government. This
is not necessarily sinister, but disturbing in that no-one who
works there will admit to being anvithing but an “independent’.
Another rumor is that they are supported by the Turkish
newspaper Gunaydin—vyellow press if there ever was jaundice on
the page.

Asa Irada’s chief "rival’ as the main purveyvor of
‘independent’ news for free is Turan. The agency also appesars
to enioy invisible suypport from somewhere, and, like Asa-—
Irada, are housed in a government building. I do not know them
well.



tcg-18 1=

Lastly, there is the Information Bureau of the Fopular
Front. This is not a news agency per se, but a sort of
watch—dog with contacts everywhere that prints a daily
bulletin for anybody who wants it. With time, it’/s likely that
this service will become the first, truly ' independent’ news
gathering organization in the country although at present it
is clearly as pro—opposition as Azerinform is pro—government.

Reoporting

It is hardly surprising that with so many different papers
most reporting is not conducted by staff correspondents but by
decreese or agency-

This (s starting to change. and the press conference is
actually starting to become a regular features of public life,
and investigative journalism cannot be far behind.

I have already mentioned the attack on the Non-RNews
Conference in Vyshka:; another front page feature article in
the same paper even detailed the trails and travails of The
First Foreign Journalist in Azerbaijian {me} and his adventures
dealing with rapaciousSoriminal bureaucracy: the attempt of
certain members of the Ministry of Communications to try and
charge $30 psr minute for telex use. The real rate was more
like %.30 per minute and the bureaucrats intended pocketing
the difference}.

But in the inchoate state of Azeri politics today it is
difficult to say whether ‘critical’ articles are planted in
order to tarnish the reputation of political rivals or whether
they are the result of true freedom to investigste.

1 remain convinced that many reporters report to more than
one master——either the security services or other parts of
government. This seems less sinister when one reflects on the
society from which Azeri {and other former Soviet) Jjownalists
are emarging) and the fact that thes sntire security
apparatus is now being cast anew. What was acceptable
vesterday (by local standards) is not necessarily so today.

Indeed, many of the reporters at press conferences or
briefings seem to regard the events as venuegfor them to air
their own views by means of posing long rhetorical questions
to make their own positions crystal clear. This can be tediocus
going at times, but I guess such socap—box standing is a
process that the young press has to go through and it is
certainly more refreshing than watching other journalists
slavishly writing down every uliterance of any given speaker.

With time, I have no doubt that star reporters will emerge,
and with them, bidding wars on press personalities. At
present, though, newspapers remain dependent on news agencies
for their copy——which makes the agencies a subiect in and of
themselves.



tcg-18 14
Television

The most influential aspect of the media, not surprisingly,
is television. Every house, even the most humble, has at least
one set. I know some households with seven.

Programming essentially comes in three “flavors' : news and
features in Azeri Turkish: news and features in Russian but
produced in Azerbaijan: and news and features in Russian
beamed in from the central television in Moscow. & fourth and
increasingly important aspect of the television digest is
programming in Turkish.

The government lost control over the locally produced news
and features sometime during the Fall of 1991 when the failure
of the putchists in Moscow, the collapse of the Communist
Farty and the declaration of Independence by Azerbaijan led toc
some fairly dramatic changes on the tube.

First came the demand of the Popular Front that the
proceedings of the national parliament concerning the future
relationship with the other former Republics be aired, live.

The government first declined but finally had to comply
after the Popular Front brought thousands of hunger—striking
demonstrators to the parliament——which happens to be across
the street from the television towsr.

An additional demand was the replacemsnt of programmers
with people more acceptable to the Fopular Front and a weekly
Front program to be run, uncensored in its entirety.

Remarkably, the government accepted and on September Z20th
the public was treated to a poorly produced; hour—long lecture
by leaders of the Popular Front talking in monotone into the
CameEra.

If it was a bore styvlistically speaking, it was still the
most exciting media event in Azeri history. People were glued
to their television sets,; calling up friends and family to
make sure that evervone in the country was watching as Isa
Kamberov, wearing dark—glasses that made him look like a frog.
droned on and on about the evils of the regime and the old
communist ‘mafia’ that still controlled the parliament and the
country.

of

Happily, the general guality,television programming has
improved to the degree that the Popular Front weekly broadcast
has now been discontinued: lively discussions about the nature
of independence, the state of the environment, continued
exploitation of Azeri oil are now standard fare and one can
say that the essence of “‘non—government’ news reporiting has
been absorbed into the normal broadcasts of Azeri TVY.

One might gquibble about the selection of news on a daily
basis, but rarely on the accuracy of the reporting and
certainly not with the news and programming digest as a whole:
if it is not CNN or FBS (exemplifying the fastest paced and



tcg-18 15

the most reflective of the USA TV stations) neither is Azeri
television to be compared with the idiocy of television in
Uzbekistan, where ‘news’ seemed to consist only of reports of
a new bumper cotton crop and features consisted only of
reports of happy workers on collective farms.

As suggested, there are two aspectSof local news——Azeri and
Russian language; these mirror each other, and reflect the
colonial, bi-lingual nature of socisty. For ocbvious
{(nationalist)} reasons, special programming and round-—table
discussions are almost always held in Azeri Turkish——thus
cutting out all those residents of the country who 2ither do
not speak Azeri or understand it poorly. For these people,
Russian programming, and ususally that beamed out of Moscow, 1s
the standard diet.

I am nmot in a position to comment intelligentiy on the
general quality of broadcasting of Central TV in FMoscow, but
would hazard two remarks:

1) the newly discovered art of advertizing sesams to be
obsessive in its use of the dollar and other foreign
currencies as a motif and

2)Y there would seem to be a consistent bias against
fAizerbaijan when it comes to news——to the point wherse the use
of the word ‘disinformation’ does not seem far from the mark.
Similar bad reporting was carried about ocusted Georgian
Fresident Zviada BDamsskhourdia as well.

s such, one must wonder abowut the rest of the reporting.

Lastly, a survey of slectronic media in Azerbaijan would
be incomplete without referring to Turkish broadcasting. In
1920, the Turkish government agreed {or demanded) to set up a
television link between Ankara/Istanbul and Baku. It toock more
than a vear and a half to get the project off the ground,
however, and the first broadcasts only began in December, 1991
with a nightly, day—old 15 minute digest of news provided by
Turkey's first independent cable network, Star. Turkish
language movies, Toreign films dubbed in Turkish and “post
card from Turkey —type programming rounded out the offerings.

Significantly, the Azeri authorities took the decision to
run the Turkish material on the countries second channel; thus
cutting out most Russian—-language programming. Recently, the
Turkish news broadcasts have been increased to a half hour of
same—day news with the change from Star programming to that of
the state—-run Turkish Radio and Television corporation, TRT.
The move suggests a new interest of Frime Minister Suleyman
Demirel in Azerbaijan and Central Asia. Star is regarded as
close to the Turkish Fresident Turgut 0Ozal, Demirel’s long
time rival.

The significance of the Turkish broadcasting cannot be
exaggerated, as it will have to impact on the development not
only of Azreri as a language but also on Azerbaijan society.



tcg-18 16

Coming in a poor second is Iran, which has also made
arrangements with Azeri television to broadcast its own
special programs on culture and religion.

Typically and pathically, the most recent offering
{"Welcome to Iran") was delivered in dubbed Russian with
scratchy background Farsi provided by the viewers’™ host, a
woman draped in a shador. The Turkish postcards, in contrast,
feature buxom Arabesgue singers belting out popular tunes and
then sending their warmest regards to newly independent
fraternal fAzerbaijan in persionalized back—stage interviews.

Guess which programs viewers prefer.

There is even talk of expanding the service to other
Turkic—speaking republics of Central Asia, with Turkey footing
most of the satellite bill. It seems a curious project, as
Anatolia Turkish is sufficiently different from Uzbek or Kazak
as to make a Turkish announcer almost incomprehensible.

Xkx
HEADL INES IN THE NEWS: De Je Vu From The fzeri Fress

The following is s sample of storieses that appeared in the
fAzeri press at the end of 1771 and with the first editions of
the New Year, drawn from the two most “influentizal’ Russian
language newspapers in the country, Bakinsky Rabolchi and
VYvshka { Baku Worker’ and "0il Derrick’) and Halg {(The
Feople}, the pro—government Azeri Turkish papsr. I also
included headlines from the bi-weekly Azadlig over the period.

For the international reader, most of the references will
be obscure or meaningless without a description of the week
that was. Essentially, the last week of the year was burdened
bv several stories:

1} the up-coming referendum on independence {a pre—gone
conclusion)

2Y continued recoanition of Azerbaijan by foreign states

2} the pending lifting of price controls in line with
other former Soviet Republics and

4) the continued crisis in Karabakh.

Note the similarities of titles on different days between
the pro-government papers that work out of the same building;
asterics designate a duplicated story; double asterics the
same story on a different day——1IE, the interview with Minister
of the Economy Rahim Husseinov that appeared on December 3lst
in Bakinsky Rabotchi, then again in Halg and Vyshka on January
ist. Bakinsky Rabotchi also beats out VYyshka in an interview
with Interior Minister Towfik Kerimov, running the same piece
on December 28th that its ‘rival’ ran on December 2%th. There
are plenty more examples of this deja vu.

I also include a short explé:natinn when content is not
clear from the headline as well as an approximate word count
of each story to give an idea of length, if not of importance.



tcg-18 17
APFENDIX
BAKINSKY RAROTCHI {(daily/government/Russian)} December 26, 1971

¥0fficial Restoration of Latin Alphabet (350 words)
Appeal of Azerbaijan to the People of Georgia (200 words)
New law on “Status of the servicemen’ (150 words}

All kinds of advertizing services (on various possibilities
of placement ads in "BRakinsky Rabotchi’} (3G0 words)
Whose purpose does the (Karabakh) conflict play? {300 words)

¥¥Nagorno Karabakh——not a single calm day (200 words}

¥Contacts strengthen (Azeri diaspora in USA) (250 words)

¥NMine davs in Iran (Farliamentary wvisit} (2000 words)

¥Together towards independence {non—-Azeris——Russians and
Jews—in connection with referendum} (200 words)

News conference (preparatory for referendum) (300 words)

Rainbow will blossom {(perfume plant in Zakatala) (500 words)

Response to James Baker by Foreign Ministry (300 words)

Murdered FPhilosopher {(12th cent. Sukhravardy (600 words}

¥¥Mussavat and the Truth Moment (Mussavat party} (400 words]

Medicines from Muiuk (Herbal exporis to Germany) (300 words)

Beer Sells Millions (fAzerbaijan Exchange) (250 words)

Long way toward themselves {music group "Gaya") {100 words)

¥Rector of the 0il Academy {interview: 2000 words)

Rainman (pop—singer Igor Kaornelyuk in Bakua) (400 words)

When Science Strikes (strike of Academy workers) (130 words)

YYSHKA (daily/government/Russian} Dec 2&, 19%1

Escalation of tension in Earabakh (300 words}

It's Rakhshanda’'s character {factory workers} (300 words)
¥Selling petro-waste products (250 words:

¥¥Mine days in Iran (2000 words)

Info—-service private enterprise in Ganja {100 words)

To mothers & kids {kindergarten in Salvan}) (100 words)
Moskva leased (Turkish firm rents Hotel} {250 words)

We work and we will work (bus workers’ strike} (400 words)
Hodjiali, we are with vou (Karabakh}) (200 words)

Chemists contribute to Defense (200 words}

American diplomats in Baku {130 words)

¥¥Interview with 0il Drilling chief} (1000 words)
Micro-District standing by itselfd (300 words)

End to confrontation (Defense)} (600 words)

College for ladies {200 words)

Scientist, citizen and author {Abulfaz Gasymov} (400 words)
Azerbaijan Social Democratic Party Congress (230 words)
¥¥Turkish envoy speaks to Veten society (200 words)

HALG BAZETI (daily/government/Azeri) Dec 27th, 19%1.

December 2Z9th is Public Referendum day (headline only)
Appeal to oil workers (Concerning referendum) (100 words)
¥Iran’'s recognition of Azerbaijan Independence (230 words)
¥Mutalibov receives Nurbakhsh (Iranian Minister (500 words)
Mutalibov’'s telegram to Russian Ministry of Internal Affairs
(Armenian guerrillas’ seize army equipment) (300 words)



tcg-18 18

¥¥Holy Quran in Azeri language (300 words)

Flenty of cars on the streets {(traffic) (100 words)

US diplomats meet with Social Democrats (130 words)

Gift from German Youth {to Afghan vets) (150 words)

Gun—powder days (Armenians attack Fizuli) (200 words)

Talks at poll-station (Referendum} (250 words)

¥How can we know the truth? (Karabakh) {2000 words}

¥¥Nagorno—Karabakh——Fighting continues (200 words)

¥Econamy: the way out of crisis. (2il survey) (2000 words)

Agricultural problems in Shamkir {200 words})

¥et's create new textbooks (500 words)

¥¥Its worth thinking about {Azeri language in North and
South Azerbaijian) {1500 wards)

Refugees come to Barda province {(kKarabakh) (200 words)

USA will recognize us...(300 words)

They re not afraid of shortage (Workers of Gakh province are
happy with 440 rouble {($35) salary per month (500 wards)

Sons continue fathers’' work (500 words)

¥¥The 80th Anniversary of "Mussavat® party (400 words)

fAoricultural problems in Yardimly province {3500 words)

BAKINSKY Rabotchi {(d/g/r) Dec 27, 1771

¥Iran recognizes Azerbaijan Independence (350 words)
¥Draft law on conscription (130 words)

Ultel Started {Azeri—Turkish communications JV (300 words)
¥508: Save the snvironment (200 words)

Baker wasn’ 't informed (U8 diplomats in Baku) (1530 words)
¥borbachev s resignation and Azerbaijan (600 words)

Why are the housewives sad? {economic review) (5300 words)
¥Running in the steppe (protected species) (&L00 words)
¥*¥Quran in Azeri language {200 words)

AZADLIG (biweekly/appositionfAzeri) Dec 27, 1971

Referendum on Azerbaijan’'s independence {(headliine}
Iran to set up bank in Azerbaijan (30 words)

Fopular Front protests commonwealth treaty (130 words)
Decembar Z1: fAzeri International Day (300 words)
Azeris svaluate Gorbachev s resignation (300 words)
Clashes in Karabakh (330 wards)

A letter: Adverse conditions in Karabakh (250 words)
Fopular Front refutes 100 Armenians killed (1000 words)
Letter: Call for democratic TV (450 words)
Commonwealth not dangerous for Azerbaijan (1200 words)
Armenians to bring Karabakh problem to UN {1200 words)
Folitical situation in Uzbekistan (2000 words)

Afghan leader: hope for united Azerbaijan (100 words)
Turkish counsel general speaks to Veten (400 words)
British parliament vs Azerbaijan’s mejlis (3000 words)

BAKINSKY Rabotchi (daily/government/Russian) Dec 28th, 1971
Switzerland and Egypt recognize Azerbaijan (100 words)

Preparations for referendum of Dec 2% (200 words)
40 days after Karabakh helicopter tragedy (1000 words)



tcg-18

Arnold Ruytel congratulates Ayaz Mutalibov (30 words)

Guarantees for deposits’ safety {(tactics of transition to
market economy in Azerbaijan) (350 words)

Karabakh conflict is Azeri Internal Affair (300 words)

¥¥Interview w/ Interior Minister Towfik Kerimov (200 words)

Reception of Turkish ocbservers for Referendum {200 words)

Azeri Fareign Minister receives Ivanian diplomat (30 words)

Resolution of Nakhichevan Supreme Meilis {50 words)

Second Republican TV channel (50 words)

If yvour partner fails vou {(problems of Yeviakh cotton—
cleaning plant) (500 words)

New bridge built in Agdam {100 words)

Azerbaijan secondary school today (2000 words)

France is ready Tor economic cooperation (BOO words)

VYSHKA {daily, government, Russian} Dec 31, 1991

¥Tribute to Martyrs (40 days aftiter helicopiter) (300 words)
New passport regulations for foreigners (300 words)
¥iMeeting of republican leaders in Minsk (800 words)
Business school for women {800 words)

Today we choose our future {referendum, 15600 words)
Condolences for reporter killed in Karabakh (1060 words)
¥kInterview w/ TowfTik Kerimov, Interior Minister (900 words)
¥karkidiahan under the fire {350 words)

Problems publishing fAzerbaijan Encyclopedia (356 words)

BAKINSKY RABOTCHI (dailvy/govermment/Russian) Dec 31, 1921

The choice (reporits on the referendum} (D00 words)

fAzerbalian President' s statement (100 words)

Mutalibov' s condolences to relatives of Lazarevich {Russian
reporter killed in Karabakh) {300 words}

12

¥¥Statement of Azerbaijan Union of Journalists {on killing of

Russian reporiter in Karabakh)} (300 words)
Morth Korea recognizes Azerbaijan {50 words)
Initial results (Dec 22 referendum) (2000 words)
¥ikBlessed memory of Martvrs (40 days after) (300 words)
We are indivisible people (Azeri Solidarity Day)} (600 words)
Frotest letter to Armenia {200 words)

¥kIran to help NMakhichevan (Iranian Red Crescent) (300 words)

Train fare doubled (30 words)

*¥kWill avoid hunger? (Rahim Husseinov) {800 words)
¥kKharkijihan on fire {(Nagorno Karabakh conflict} (350 wordsj
Armenians blow up electricity line in Shusha (200 words)

VYSHKA (daily/government/Russian) Jan 1, 1992

Central Commission on Referendum (2530 words)

Keeping the balance of interests {(CI5 in Minsk) (400 words)
¥¥Can we avoid hunger? (Rahim Husseinov)} (BOO words)

We believe in our future (New Year Interviews) (2000 words)
¥¥Leonid Lazarevich (Reporter killed in Karabakh (250 words)
It's will be tough year (clairvoyant Zemfirali} (400 words)



tcg-18 20
HALG BAZETI (daily, government, Azeri} January 1, 1992

New Year congratulations to Mutalibov {300 words}

Latin script valuable for Azeri alphabet (3060 words})

XThe balance of interests should be kept (BOD words)

Referendum: initial resulis (200 words}

We must protect independence {400 words)

UMUD ("HOFE") society helps the orphans (1200 words)

¥X¥Economy: will we win or lose? (BOO words)

Intellectuals on the history of independence (1300 words)

fzeri writers discuss Earabakh problem (500 words)

¥¥Will we avoid the famine? (Rahim Husseinov) (B00 words)

¥¥Nakhichevan's close ties with Iran (300 words)

We should hoist our flag together {("Veten" society chairman
Elchin on Azeris living abroad) (2500 words)

Spart: Famous wrestler Jeyvhun Mamedov' s record (300 words)

Shirvan anecdotes {funny stories) (300 words)

AZADLIG ({(bi-weekly, apposition, Azeri} Dec 31st, 1991

Frovisional results of the referendum {300 words)
Referandum now; what next? (2500 words)

The end of MNakhichevan E.G.B. {20060 words)
Chronicle of Karabakh battles {1000 words)

Value of the New Year (price rises) (3000 words)
The Commonwealth will not survive {(J000 words)
The period of Buddha? Yes. {1000 words])

Mational Council in danger (2000 words)

FAERERKRREREEE

Thomas BGoliz
Baku, Feb 1st 1972

W/,

Received in Hanover 02/24/92



